Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 4125 ggr
hupp
0

Kravgrädde med karragenan ...

eller vanlig vispgrädde utan tillsatser ?

Vad skulle du köpa?  ( 40% fett i båda)

Anders-S
0

Självklart riktig ekologisk vispgrädde, 40%, utan tillsatser.

Skriv och protestera mot konsistensgivare i mejeriprodukter. Tror att någon miljard kineser håller med!

Maia
0

Jag skrev en liten sammanfattning om vad karragen(an) är här. De lärde tvistar om ifall det är skadligt eller inte. Men när de gör det tycker jag att det är självklart att välja den naturliga varan. Utan tillsatser.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

hupp
0

Det är inte ett dugg självklart att överhuvud taget få tag i ekologisk grädde ens i en mellansvensk stad i milkoland. Få affärer har ens Arlas sortimen än mindre deras ekologiska. Oftast är kravgrädden slut om den alls finns i sortimentet  Och jo jag ska klaga men Milko är så fett snorkiga så det tar emot….

Milko lanserade förresten en kravmjölk för lattedrickare typ lättmjölk, vilket stolpskott i landortssverige.

Anders-S
0

#3  Jag kan välja mellan minst ett tiotal olika sorters vispgrädde från Arla, Falköping, Skånemejerier, Wapnö och så Coops, Willys och Lidls egna varianter.  Finns vispgrädde som är eller inte är krav, ekologisk, 40%, kontaminerad (konsistensgivare, stabiliseringsmedel eller andra tillsatser, hållbarhetsbehandlad, UHT-behandlad.  Ratar de flesta!

Wildrat
0

Är det verkligen 40% fett i kravgrädden då de tillsatt karragenan? De brukar ju tillsätta stabiliseringsmedel i tunnare grädde för att den ska gå att vispa, vilket inte behövs i fullfet…

FruFilur
0

40% utan tillsatser…

Det brukar väl vara 36% i den kontaminerade varianten… Dock är jag lite putt på att det är bättre förpackning (skruvkork!) på den förstörda grädden… *mutter*

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

hupp
0

Jo det är 40% i Milkos kravgrädde. Det kollade jag innan jag lastade famnen full när Hemköp reade grädden. Sen kom jag på att kolla tillsatserna och släppte ner hel lasset i kyldisken när jag såg att det var karragenan i den.

Här är produkten:

http://www.milko.se/templates/Product.aspx?id=1515

Jag kan också välja mellan ett otal antal olika gräddsorter och köper aldrig med karragenan i. Dock är det usel tillgång på kravgrädde här.

Nu har jag klagat hos Milko också!

MimLan
0

Det är tyvärr bara att klaga på, och att vara på affärerna så att de tar hem riktig eko-grädde. Nu är det ju tyvärr lite brist här och var och det har sina poänger att man har koll på när leveranserna av den kommer in så att man kan handla innan det tar slut. Det gäller även för mig i 08-land.

greensis
0

#7 Anledningen jag fick förklarat för mig i butiken när jag frågade är att Milkos eko-grädde är långhållbarhetsbehandlad - och då krävs det stabiliseringsgivare.

Ungefär som om LCHF-are behöver förlängd hållbarhet på sin grädde…Tungan ute

Fabricati diem, pvnc!

andreas0
0

Jag hade nog tagit den utan stabiliseringsmedlet.

Det bästa vore såklart om du kan hitta en affär som säljer ekologisk som inte har stabiliseringsmedel, någon affär måste det väl finnas?

Zepp
0

Tja.. att något är KRAV eller miljömärkt betyder inte på något sätt att det är lämpligt att äta.. bara att det är vänligare mot djuren/miljön/naturen/whathever!

Ofta är det dock så att dessa produkter ÄR nyttigare än de andra eller iallafall uppfyller något slags minimikrav på anständighet vad gäller föda!

Fast man kan säker framställa kravmärkt gift o blanda i maten för de som är förtjusta i sådant!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

I syfte att göra allt vad jag kan för att slippa skriva på min plugguppgift skickade jag iväg lite gnäll till Milko och undrade hur de kan slösa en bristråvara på det här sättet i onödan.

andreas0
0

#11, Nja, KRAV är ganska strikta över vilka tillsatser som får vara med. Köper man kravmärkt så kan man t.ex. vara säker på att det inte är några nitriter med, inga smakförstärkare, osv. Sedan kan man vara säker på att det inte har använts bekämpningsmedel, hormoner, osv., vilket väl är bra eftersom man knappast vill få i sig sädant själv. Det har inte bara med djuren att göra

Anders-S
0

#11 KRAV tillåter ett trettiotal olika tillsatser, bl.a. klumpförebyggande medel i salt i ekologiskt smör, och ett antal olika emulgerings-, stabiliserings- och förtjockningsmedel, t.ex. E 407 karragenan i vispgrädde.

KRAV är inte automatiskt bästa valet, t.ex. är omega-6/omega-3 kvoten mycket bättre om kon betat gräs än om hon fått KRAV-godkänt kraftfoder.

Cowboy
0

KRAV har reglerat hur stor del av fodret som ska vara grovfoder. Inga kor lever på bara kraftfoder men KRAV har hårdare krav på det.

Vi har lag som reglerar att alla kor ska få gå på bete på sommaren och det gäller både KRAV och andra kor.

hupp
0

#12 MimLan Tack för hjälpen!

#9 Greensis, Håller med, finns ingen anledning till extra lång hällbarhet heller!

Färsk fet kravgrädde står högst på önskelistan.

SvartKaffe
0

Karragenan är kanske ingen jättebov, läste lite här, men jag fattar ändå inte vad den har i grädden att göra.

axelina
0

Har ett dilemma, hur skadligt är karragenan? jag bor i utlandet och kan inte få tag på grädde utan, borde jag låta bli att använda den grädden.

greensis
0

#18 Det är VJV förknippad med cancerlarm (vad är INTE förknippat med cancerlarm?), så det är väl mest en dos- och frekvensfråga. Det gör knappt utslag på min Sky-Som-Pesten mätare, däremot ringer alla Onödig-Tillsats-klockor.

Men min inställning är som #17 SvartKaffe - det har inte i grädden att göra överhuvud, oavsett om det är skadligt eller inte.

Fabricati diem, pvnc!