Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1818 ggr
Thyra4
0

Efter semestern

Nu är jag hemkommen, efter 14 dagars semester på Rodos. Vi har bott på ett hotell med all inclusive och det har funnits mycket mat att välja på. Jag har inte ätit potatis, pasta eller ris, men omeletten och korven vet jag inte om det fanns mjöl i. Där fanns blomkål, broccoli och gröna bönor, och smör. På den punkten har jag varit bra, MEN, där fanns också efterrätts-bakverk. Både på lunch och middag och jag kunde inte motstå frestelsen. Sen bjuds det ju på gratis drinkar och är det semester, så är det.

När jag kom hem i går morse, så hade jag gått upp mina tappade kg, 2,8, men idag hade jag gått ner 1 kg, så nu kör jag vidare på LCHF.

Men jag har en del erfarenheter med mig hem. Aubergin, squach, tomater och gurka går att gratinera i ugnen med köttfärs, eller bara ost. Bladspenat i små plättar med ost på och gratinera. Toppengott. Sen vet jag inte hur det är med smakförstärkare i Grekland. Men vi längtar redan tillbaka.

Jag hade ett mindre gallstensanfall där nere, men som tur var gick det över på ca 4 tim. En bekant sjuksköterska gav mej mattips - inga ägg, inget fett, inga päron, men jag har ätit allt förbjudit och inte kännt något mer.

odezza
0

Låter som en härlig semester. Skönt att det inte blev något mer av gallstensanfallet…

"still lost in space and time"

Thyra4
0

Det är jag verkligen glad för. Första gallstensanfallet hade jag för 3,5 år sedan och det höll i sig i 3 dygn och jag var på lasarettet 1:a och 3:dje dagen, stora utredningar gjordes och grus konstaterades i gallgångarna. Ett halvår senare var jag på en tai-afton och hade ont i nästan en vecka efter den starka maten. Därefter har jag inte haft några besvär, så varför jag nu fick ordentlig känning vet jag inte.

Nu när jag har kommit hem och återigen börjat med LCHF så känner jag ingen hunger, men däremot lätt halsbränna och  illamående. Tror att det egentligen är hunger, för jag äter väldigt lite. Men när jag tänker på fet mat så känns det inte bra. Ikväll gjorde jag en fiskpaté (recept härifrån) och nu känns det bra i magen. Har dock haft diarré 3-4 ggr/dag både på semestern och efter hemkomsten. Hoppas att allt normaliserar sig.