Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7858 ggr
tokfrans
0

Kattmat

Hej Glad

Jag funderar över katter och kolhydrater.

Mina katter får mest torrfoder men jag blev paff när jag läste på förpackningen och insåg att det till största delen innehåller spannmål. Det kan väl ändå inte vara bra för katterna att äta det.

Hur gör ni?

missaz
0

Min katt får också torrfoder pga att hon blir dålig i magen av burkmaten och flera olika sorter torrfoder med (även de dyraste) så jag ger henne helt enkelt en sort hon tål. Håller dock med dig; det är vansinnigt!!! Katter är KÖTTÄTARE! Det är att gå emot deras natur att ge dem spannmål och rotsaker som finns i kattmat…

denno
0

Att ge en katt eller hund någon som helst föda som har vegetabiliskt ursprung är enligt mig lika med grovt djurplågeri. Att det ens är tillåtet att sälja katt/hundmat som inte är helt animaliskt är… sjukt. Jag undrar vilka reaktioner det skulle skapa om någon började mata kossor med kött..

Zepp
1

LCHF för mäniskor och BARF för våra katter o hundar!

BARF för katt-(biologiskt anpassad rå föda)

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

aussiemia
0

Våra katter får en burk med tonfisk i olja varje dag. Det sa vår veterinär bara är bra, ffa ur fettsynpunkt. Dessutom så är rått "katt"-kött himlans billigt här, så det får dom också.

Det är ju gräsligt att ge handar och katter vegetabilsk mat! Men vad ska mangöra då, om man inte har råd eller lust att koka egen mat åt dom?!

aswedishsmorgasbord.com

AnnaS
0

#4 Tonfisk är egentligen ingen bra kattmat, det innehåller mycket salter som kan bidra till njurstenar och så innehåller det inte taurin vilket är livsviktigt för katter!! Tonfisk kan man ge som godis ibland.

mikaelj
1

Red Bull, kanske?

Intressant att både spädbarn och katter inte har någon egen taurinproduktion!

tokfrans
0

Tack för svaren Glad

Det där med BARF är jätteintressant men det känns som ett helt projekt att laga kattmat och se till att det har rätt proportioner.

Ska fortsätta leta bättre foder…

sussie
1

Galnakosjukan kom sig av att kor fick benmjöl så det experimentet är redan gjort………….

Wildrat
0

Här är ett ställe på nätet som har torrfoder till katter och hundar som kanske är iaf lite bättre än det vanliga fodret…

sussie
0

Har någon erfarenhet av det ovan eller orijen eller one?

Jag var tvungen att skicka min katt till katthimlen i somras han åt royal canin och hills och var frisk i de 17 år han levde. Nu väntar jag ivrigt på en kattunge av rasen somali och vill så klart ge det bästa i matväg åt den när den väl kommer. När min Mumse var liten fanns inte torrfoder åt kattungar som nu.

Fildr
0

# 2:

Katter är utpräglade köttätare, men hundar är mig veterligen allätare, även om de i egenskap av rovdjur bör äta störst andel animalisk föda…

AnnaS
0

#9 i deras mat är det mycket ris i kattungematen, vilket jag blev lite besviken på…

#10 Orijen är ett bra foder, nästan lika bra som BARF Flört Men det innehåller fisk, så om man har en katt som är allergisk mot fisk så… Jag förstår inte varför det är så mycket fisk i kattmat!! Skrikandes

pitch
0

#4 Ge inte djuren den vegetabiliska olja som kommer med tonfisken…det är en riktig skitolja!

Har man "inte lust" att ge husdjuren riktig föda ska man heller inte skaffa sig husdjur!

Sorry för min bitchiga attityd men jag tror den behövdes här.

Margareta
0

Jag ger mina katter Orijen torrfoder. Det enda som hänt är att mina magra honor antagit något bollaktig form som domarna på utställningen i helgen mycket riktigt påpekade.

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

"Bollaktig":)

Har gett våra katter Orijen torrfoder, men nu har den säcken varit slut ett tag så de får Mjaus burkmat nu. Den ska visst vara en av de bättre sorterna. Ska nog ta och köpa på mig en ny säck Orijen nästa vecka att varva blötmaten med. Då och då får de äggula ihopvispat med lite grädde också, deras mage verkar tåla den mängden mjölkprodukter ivarjefall. Tonfisk på burk har de fått som "nödmat" vid något tillfälle då vi glömt köpa Mjaus kattmat, brukar då skölja ur den så ott det går och blanda med äggula- men de spyr ofta av tonfisken så kanske de inte tål den??? Fast burkmaten med makrill brukar gå bra?

Katti
0

Tonfisk transporteras långt och fångas oftast under vedervärdiga förhållanden. Och då tänker jag inte bara på alla delfiner som går åt, utan även människorna som jobbar på båtarna lider. De tvingas acceptera urusla löner och anställningsvillkor. Av den anledningen äter varken katter eller människor i det här huset tonfisk!

Jag tror på variation i kosthållningen, för både människor och djur. Burkmat, kött (helst rått och gärna olika delar inklusive inälvor och ben), möss (fixar de själva!) och kanske lite torrfoder ibland är vad mina katter får. Därtill smakportioner av sådant som kan vara lämpligt. Idag prövades min ostkaka (LCHF förstås!) olovandes av två kissar!

Jag BARFar inte regelrätt men måste protestera mot "orkar inte laga mat till katterna". Den ska inte lagas - den serveras rå! Så tiden man måste lägga går nog mest åt till att sätta sig in i tänket innan man börjar med denna kosthållning.

Jag har provat Orijen till mina hundar, men är inte så imponerad. Utan spannmål förvisso, men med potatis… Och transporterat rysligt långt och rysligt dyrt! Betydligt bättre än mataffärens torrfoder, men inte värt sitt pris tycker jag!

magma
0

Är det alltså skillnad på hur just tonfisk fångas i jämförelse med tex makrill? Den tonfisk jag köper (vilket inte är ofta, gillar inte tonfisk något vidare) brukar ha en text på burken att den fångas med metoder som är riskfria för delfiner.

tora125
0

Jag tycker det är svårt med det här med kattmat och att veta vad som är bra och dåligt. Jag inbillar mig i alla fall att djuraffärerna i Sverige har bra kvalite på sin kattmat eller?

Jag har två katter och den enda (halv perser) vill bara ha torrfoder, aldrig något annat (det finns inget han äter utöver detta) och då har jag "Precept". Men så har jag den andra "lilla gubben" som av någon anledning måste ha lite blötmat morgon och kväll annars blir han sur. Det spelar liksom ingen roll om han får 1 tsk eller en hel burk, bara han får något. Då har jag gett honom "Petreet" som enl djuraffären skall vara ett utav det bästa (dyrast tror jag iaf). Nu är problemet så att de har slutat ta hem detta för de tillverkar tydligen det inte mer eller hur det var. Så då undrar jag om någon har något tips på någon annan bra blötmat. Jag köper aldrig Whiskas eller det som säljs på ICA för det både luktar illa och verkar inte passa min kisse särskilt bra.

Problemet är ju att jag bor i Bryssel och här säljer alla djuraffärer Whiskas vilket gör att jag inte litar på deras omdöme plus att det mesta är på franska (vilket jag inte pratar). För jag har fått lära mig att Whiskas bara är vatten, socker och inget bra. Rätta mig om jag har fel, men det spelar ingen roll han äter den ändå inte mer än 2 ggr och sen vägrar han. Så har ni något annat bra tips. Jag brukar passa på att skicka efter när min svenska chef åker hem till Sverige, då han åker bil dit. Men det är ju svårt att säga till honom "att köpa något annat". Det skall vara det bästa.

Jaghar också hört att tonfisk inte skall vara bra för katter.

Mina pengar går i första hand till mina kisssar och det som blir över går till min mat. Jag försöker alltid hitta det bästa för dem, men mina kunskaper är inte så stora eftersom detta är mina första katter någonsin. Jag kan leva på vatten och bröd, jag menar vatten och fett bara de har det bra.

Tokfrans: Förlåt om jag lånade din tråd lite ;-) för egna frågor.

tokfrans
0

Köpte Mjau blötmat igår och den uppskattades av båda katterna. :)

Zepp
0

Nu var det ju ett tag sedan jag var kattägd, men jag brukade dela med mig av min egen mat.. dvs råa bitar kött, fisk och fågel!

I övrigt så fick dom torrfoder och burkfoder med så lite kolisar som möjligt.. dom fångade o åt en del möss o sorkar oxå!

Den ena blev 17 år den andra 20 år!

Annars så är Matildas kokbok en källa till kunskap när det gäller kattmat.. tyvär verkar den ligga nere nu för tillfället!

http://devonrex.se/kokbok/

Ibland finns det färska kycklinghjärtan bredvid den färska kycklinglevern.. då brukade jag äta av kattmaten oxå! Skrattande

Man skall visst vara försiktig med lever till katt!?

pitch
1

#18 "Jag inbillar mig i alla fall att djuraffärerna i Sverige har bra kvalite på sin kattmat eller?"

Varför skulle den importerade katt/hundmaten vara bättre i Sverige? Försök att tänka lite innan du handlar.

Margareta
0

Mjau blötfoder är nog det bästa av de som finns på ICA mfl kedjor. Det är helanimaliskt och innehåller taurin och sånt som katter behöver.

goldinge
0

mikaelj.

Du verkar veta en del om taurin.

Vad använder våra kroppar taurin till. Har Du mer info. är jag intresserad.

Zepp
0

"Taurin (C2H7NO3S) är en organisk syra (ett derivat av aminosyran cystein) som människor och djur själva bildar i kroppen för att reglera hjärtat och muskelsammandragningar."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Taurin

Vad jag läst på Matildas utmärkta sida om kattens ämnesomsättning kan inte katter till skillnad från mäniskor syntetisera Taurin från andra aminosyror.. dom behöver få i sig detta från födan!

Råa hjårtan innehåller en hög dos Taurin har jag läst.. värmer man dessa förstörs det!?

lizaohman
0

Jag har sån sorg efter min hund som dog för över ett år sedan. Jag är också rätt så förbannad, rent ut sagt, för jag misstänker att han skulle ha levt idag ifall jag vetat att ge honom animaler istället för (asdyr) färdigt torrfoder. Han fick allergier och infektioner och till slut var det barmhärtigast att låta honom somna in. Nu är inte min hund en katt, men principen torde väl vara densamma för båda arterna.

Zepp
0

Hundar är mer av allätare, men mer rovdjur än vad mäniskor är, så de bör säkert få ännumera av födan via animalier!

Katter däremot är rena Carniovorer, vilket är uppenbart för alla oenvar! Katter kan tex inte reglera sitt blodsocker, utan har en mer eller mindre konstant insulinnivå!

Vad jag hört ryktesvis.. är en vanlig dödsorsak bland våra kära husdjur.. diabetes eller liknande sjukdommar.. ägarna dödar sina älskade djur via maten!

Autoimmun
0

Hej!

Har har haft bekymmer med min katt Gustavs mat. Han är kräsen, och en del foder han gillar kräks han omedelbart upp när han har ätit.

Jag har fått tips om Mjau blötmat och provat flera burkar. Det var ingen större succe´.

Då gav jag honom Mjau blötmat i tetrapak, och nu blev det BINGO!!!!! Han äter med god aptit och får behålla maten. I morse väckte han mig 05.30 och ville ha mer. En sömnig, lycklig matte klev ur sängen.

Kanske smakar burkmaten "plåt", eftersom tetran går så bra? Miljövänliga är de också.

Det är en sak för oss människor att tänka ut vad våra älsklingar ska äta. en helt annan sak att få dem att göra det. Katter är så olika. Min andra katt Sara äter all mat hon fåt tag på.

Lisabet
0

Har man öppnat en plåtburk bör man hälla över det som inte går åt direkt i något annat, t ex en glasburk. Det som för stå i burken tar smak, och det känns som att tugga på plåt att äta den. Jag lärde mig det för mååånga år sen med en burk aprikoser.

Margareta
0

Var hittar man tetrapak?

Mina katter äter bara det jag tar ur en nyöppnad burk, resten bojkottas. Tur att Mjau är den billigaste blötmaten för det blir mycket spill. Flytta till något annat än plåtburk var en bra idé som jag skall testa. Själva äter vi inte konserver så ofta längre. Det blir en annan makrillburk som nödproviant, men inte det heller så ofta nuförtiden.

Autoimmun
0

Tetramjau finns på samma hylla som annan kattmat. Jag har handlat min på ICA Kvantum. Om din affär inte har det hemma, kamske du kan be dem ta hem det.

tokfrans
0

Det där med plåtburken har jag inte tänkt på… ska också prova att lägga maten i en annan burk. :)

Squirrel
0

#29 Det kan vara för att maten är kylskåpskall de andra gångerna, pröva att ge den rumstempererad. Det ultimata är förstås kroppstemperaturGlad

Jag flyttar alltid maten direkt till en glasburk, jag har hört att det kan fällas ut giftiga metaller i maten när burken är öppnad..

Katti
0

Min syster, som är djursjukvårdare, skickar en hälsning att katter som bara får burkmat förr eller senare (oftast förr!) får problem med tänderna. Så det är viktigt att katten får gnaga också, t ex på råa kycklingvingar eller liknande. I naturen äter de ju hela bytesdjur, inte bara mjukdelarna!