Slutat med LCHF nu
Nu har jag slutat med LCHF. Inte för att det är fel - för andra - men fel för mig. Detta för att jag stått still i vikt hela sommaren och det mesta av våren.
Jag tror att kroppen (min kropp?) "vänjer" sig vid en speciell mat och därav inte gör av med något.
Så nu äter jag som de flesta i Sverige, MEN jag har köpt mig en mindre tallrik, så jag inte ska överäta ändå. Och så har jag integrerat mer motion (mest cykel) i vardagen. Och jag försöker att äta MINST tre ggr om dagen.
Ja, det är min historia.
Dock kommer jag INTE att lämna forumet, för jag tycker det är spännande att läsa om Er andra.
Kramar // Shintaida

Vi får väl hoppas att den mindre tallriken blir framgångsvapnet!
Det hoppas jag med! *ler*
Ärligt talat så ORKADE jag inte heller tänka på mat/vilken mat varje dag….det gjorde sitt till.
// Shintaida
Lycka till med ditt val! Hoppas du hittar en metod som fungerar för dig och som du mår bra av!
Lycka till shintaida!
Tack så mycket! Men kom ihåg….jag stannar här! 
// Shintaida
Då kanske du skulle vilja berätta för oss vad som händer vid tillbakagång till den kosten?
Hur länge har du ätit lchf och vad fick du för resultat? Hur länge har du ätit "vanligt" igen"?
Tack på förhand o lycka till!
Aliela

Men Shintaida - vad har VIKTEN för betydelse för hälsan, mer än ev. för självförtroende p.g.a. de genom etablissemanget härskande skönhetsidealen!? Varför inte bara göra en justering av LCHF:n, så att den bättre passar dina gener - men för guds skull, GE INTE UPP!
Önskar dig lycka till. Men jag förstår inte vilket sätt det blir mer mattänk med LCHF än tallriksmodellen. Jag tänker inte så mycket, allt går på automatik nuförtiden. Jag har så klart ätit så här länge och kommit in i det.
Du är välkommen tillbaka om du skulle vilja det.
Skulle också tycka det var spånnande att höra hur du ätit och hur det fungerar med byte av kost.
Mer motion och mindre mat, låter ju klokt för viktminskning, oavsett om du äter LCHF eller tallriksmodellen..
Lycka till!
Håll fortsatt koll på allt som händer på www.lowcarbkost.com
Själv tycker jag att LCHF numera är normalt. Behöver inte alls tänka på vad jag ska äta. Naturlig människoföda. Ibland äter man lite mer kolhydrater, men i naturliga produkter och inte dör man för det. Det är precis som vi människor gjort under evolutionen.
Man får ha en lite avslappnad attityd till det här med mat så går det bra. Lagom träning är jättebra för hjärtat och för våra fettförbrännare (musklerna).

Lycka till shintaida!
Alla måste hitta sin egen väg!
Hoppas få fortsätta höra hur det går för dig
#5 Jag tror säkert att forumet är öppet för alla lchf:re samt icke-lchf:are 
Jag skulle bara vilja tillägga att lchf inte är ett bantningsprogram. Och hör och häpna, jag uptcäkte dett mycket sent. Nu tycker jag lchf är en livsstil. En kost som bringar hälsan och som reparerar de skador man fått. Med det betyder det inte att den kosten passar alla. Den som vill följa den livsstilen måste ha en styrka av stål. Alla har inte det.
Vad gäller viktminskningen med lchf så har fler rapporterat att deras viktminskningen blivit effektiv efter de dragit ner på maten precis som du gör nu med att äta i en liten tallrik.

Jag är också nyfiken på hur det går att åter lägga om kosten och hur du mår då! Fortsätt att skriva!

Men vad ska du äta istället? Nu blir jag orolig. Vad man ska äta måste man ju tänka på ändå. Kolhydratätarens ständiga fråga: Ska vi ha ris eller pasta till middag och finns det bröd hemma?

#15 Hon är en vuxen kvinna. Hon klarar av att hitta på något.
#15 parsley m fl
Jag tänker inte så. Utan jag tar det jag har hemma. Fullkornsknäckebröd eller nåt sånt. Nu har jag en man också, som äter mycket bröd, men det gör inte jag. Äter jag något så är det fullkorn som gäller. Potatis har jag inte provat än.
Det enda jag har märkt, är att jag får gå på toa fler gånger än innan. Och att jag fryser väldigt efter mina cykelturer. Det tar jag som att kroppen håller på med något. Och då menar jag inte med att gå upp i vikt.
Som det känns nu, efter 20 månader med LCHF, så känner jag en befrielse. Det låter konstigt, men jag MÅR bättre.
Och jag äter INTE efter tallriksmodellen, utan det är min TALLRIK som är mindre. Jag äter som jag känner för, men i RIMLIGA mängder, vilket jag inte gjorde förr.
OM jag skulle känna extrasug någon gång, så tar jag en tallrik med risdiet och jordgubbssylt. Det mättar tills nästa mål.
Godis är fortfarande bannlyst, likaså chips. Men efter dom sakerna känner jag ändå inget behov.
Ska förresten sluta röka på måndag!! 
// Shintaida

Härligt Shintaida!
Jag tror att det är viktigt att man hittar sin egen stil och du verkar ha hittat din!
Själv har jag inte hittat min ännu; det jag går ner med lchf är 2-3 kg, sen händer det inget mer, utom om jag råkar trilla av banan, då är det genast 1 kg upp!
Själv söker jag ännu efter min stil, brödätandet kan jag inte gå tillbaka till; magen blir gasig. Jag får pröva mig fram och se hur jag ska lösa det.
Gratulerar till rökstoppsbeslutet!
Tackar, tackar, Mommo!
Ja, rökstoppet ska bli intressant. Får Champix (medicin) för att slippa så mycket av själva begäret.
Och ja, detta är nog min matstil…äntligen lugn och ro!!
// Shintaida
Rökstoppet går utmärkt, men vanorna sitter i. Tuggar just nu på ett plaströr
. Ungefär varannan dag är abstinensen som svårast. Men det blir bättre och bättre.
Nu bantar jag på annat vis också. Inte LCHF, för det funkade inte längre. Nu smyyyger sig hektona bort (vart vet jag inte
), men det känns skönt att det rör på sig igen.
Ville bara uppdatera er lite om hur det går.
Kram // Shintaida
#20 När du säger "bantar på annat vis" vad innebär det då? Skönt att det fungerar för dig med rökstoppet!

Hej shintaida!
Hade missat den här tråden (är inte lika ofta på forumet längre). Har sjäv kommit att fundera allt mer över, när lchf inte verkar fungera så bra, eller inte fungera alls. Har ena foten i båda lite grann nu. Den ena i lchf den andra i återgång till vanlig kolhydratbaserad kost. Tyvärr, om jag ska säga tyvärr, så har det dragit sig allt mer mot det sistnämnda efter denna period om 8½ månad med lchf-kost. I grund och botten, ännu i alla fall, så tror jag väl att lchf är hälsobringande och kolhydrater i större mängder ohälsosamt. När man lyssnar på doktor Annikas föreläsningar eller läser om det, så får det i alla fall mig att fortfarande tro på det. Så än så länge blir det rätt mycket lchf-ätande ändå här. Inte för att jag egentligen märkt "något bra" direkt och däribland ingen viktnedgång heller (ingen alls), men hälsoeffekter kan säkert förekomma i det tysta. Åtminstone hoppas man det.
Ska försöka följa din tråd nu när jag hittat den. Ska bli spännande. Hoppas du fortsätter skriva lite om hur det går.
Lycka till med din nya, eller kanske nygamla kostmässiga väg!
Och lycka till med rökstoppet! (Själv slutat för en massa år sedan)

#21 missaz
Ja, jag har gått med i en klubb där man fokuserar på kaloriintaget OCH motionen. Det har gjort att jag gått ner 6 hg på 6 dagar.
Det är mycket inspirerande, må jag säga, för man tävlar lite med sig själv när det gäller motionen. Ju mer Du motionerar, desto fler kalorier får du lov (inte behöver) att äta. Man orkar mer. Sitter inte bara och väntar på att man ska gå ner i vikt! Här händer det något.
#22 birma
Jag kände mig som en avhoppare, när jag slutade med LCHF, ska Du veta. MEN vad jag njuter av maten nu! Jag har sökt och sökt efter kroppsliga OCH själsliga fördelar med LCHF - men hittar inga!
Jo, om man tänker på att i början gick jag ner 10 kilo, men då gick jag stavgång också 2 timmar om dagen. Känn i hjärtat hur Du vill göra. Jag tror ingen dömer Dig.
Kramar // Shintaida
Lycka till Shintaida! Låt oss veta hur det går för dig.
Motion är alltid bra, det bygger muskler som ger dig en högre snittförbränning under dygnet. Trivs du bättre på att äta det du äter nu än det du åt innan är det ju dumt att ändra!

Vill inte röra till det för dig, men gjorde ett litet 2 veckors expriment med att se hur kroppen svarade på olika typer av kh i kosten, med mindre fett. Har inte överviktsproblem utan testade om jag orkade bättre på träning, mättnad m.m. Gubben hemma bad mig efter en vecka att gå tillbaks till LCHF då min mage blev väldigt uppblåst, gasig och körig, luktade plötsligt skunk när jag var toabesök. Orken var ingen skillnad på, men hade väldigt ofta ett konstig "sug, tomt hål i magen redan efter 1,5-2 timmar efter jag ätit. Vikten var oförändrad. I går återgick jag till att ta bort Kh och ösa på med fettet igen och nu är magen lugn och suget är borta, hade redan glömt hur skönt det är att vara mätt utan att känna sig som man svalt en get på tvären för att inte långt senare vara hungrig igen, trots att magen fortfarande ser ut som geten ligger kvar. Lycka i allafall till hur du än gör. Min kropp tål nog KH viktmässigt, men inte hälsomässigt.
#23 Ja, du åt ju enbart äggmjölk ett tag och jag kan tänka mig att du inte mådde bra av det…
Dessutom verkar du ha varit stressad över detta med maten hela tiden, jag har ju följt dig ett tag nu.
Jag hoppas du mår bra i första hand, du hade väl inte mycket övervikt alls, om jag minns rätt? Du ser smal ut på fotot iallafall.
Allt gott till dig.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#27 Jennix
Hehehe… jag har faktiskt 19 kilos övervikt.
Ja, jag har varit stressad för att det inte hänt något, varken på måttbandet eller vågen.
NU mår jag bra i mig själv igen.
Det var svårt i början att gå ner till 1300 kalorier/dag, men nu går det bra. ÄVEN att jag slutat att röka mitt i allt! Inget godissug eller nåt sånt…visst är det underligt?? Men glad är jag! 
// Shintaida
Kanske LCHF kan vara ett alternativ när du nått din målvikt? Det kan inte vara speciellt kul att leva med begränsat kaloriintag resten av livet.
Kul hur som helst att du verkar hittat en metod som fungerar för dig. Hoppas det fortsätter i samma riktning! Jättebra att du inte känner sug!
Får man undra hur du äter för närvarande?
Åter, grattis!
Shintaida
Jag säger också lycka till och hoppas att det kommer att funka för dig.
Jag har precis blivit en LCHF:are, 8 dagar och jag mår förträffligt. Jag skulle inte ens i min vildaste fantasi kunna tänka mig att äta en mager ost eller 4% grädde (ok, jag kanske tycker annorlunda efter 8 månader), något som jag har gjort de senaste åren.
Det allra underbaraste är ju att jag har sluppit mitt godis sug, något som jag verkligen har kämpat med.Det försvann på en gång.
Det enda negativa som jag kan "se" just nu är väl den underbara plåtsmaken i munnen som jag har för närvarande. Går den över eller?
Men jag håller med alla andra att det skulle vara kul att läsa hur det går för dig.
Lycka till.

#30 Plåtsmaken går över.

# 30 Jag måste gå på begränsade kalorier trots att jag äter LCHF. t.o.m. mindre kalorier än innan, men jag lägger inga kalorier på godis längre så det gör mig inget. Får nog i mig lika mkt näring iaf.
Har du inte gått upp ngt alls? Några fler nackdelar förutom att springa på toa mer?
#28 Men nu måste jag fråga, jag har helt bestämt för mig att du skrivit tidigare att du gick ner i vikt med LCHF, bara att det inte blev så mycket som du ville? Åt du inte LCHF då eller hur menar du nu, när du säger att du inte gick ner alls?
Jag undrar också lite hur lång är du och hur mycket väger du nu? Du har skrivit på andra ställen att du ska ner till 60 kilo och det låter väldigt lite, tycker jag, så jag är inte förvånad om du isåfall inte gått ner så mycket med LCHF.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

# 32 Ooops…vet inte riktigt hur det gick till när jag fick sådär stor text…
Inte ett försök att göra min röst hörd iaf *S*
#34 Jennix
Jo, jag gick ner 10 kilo MED LCHF. Men sen har det stått stilla och bara trampat vatten. Vill att något ska hända! (det är under våren och sommaren som jag inte gått ner alls - inte upp heller)
Jag är 1,64 lång och går jag ner till 60 kg, så ligger jag PERFEKT till i BMI. Nu väger jag 79,6 kg.
En gång i tiden vägde jag 54 kg - ujujuj, vad jag mådde bra!! Sen kom ungarna…..
Mina knän och höfter pallar inte denna tyngden, då jag har fibro och artrit att dras med.
// Shintaida

#36 Men har du fibro och artrit så kanske just LCHF borde vara bra för dig, tillsammans med ett välbalanserat omegaintag.
#37 Pasi
Provade i 20 månader med båda, men det hjälpte inte ett dugg. Inte ens psoriasien blev bättre. Tyvärr….
// Shintaida

Lycka till, Shintaida, med vad du väljer att pröva för kost.
När det gäller de där sista kilona - ha ett öga på kläderna snarare än kilona på slutet. Ett par kilo muskelvikt hit och dit spelar inte så stor roll så länge hälsan är god, orken finns där och klädstorleken passar till längden, så att säga.
(Jag är 1.60 och "borde" alltså väga ca 54-55kg enligt tabellerna - senast jag vägde 58kg hade jag cl156: vuxenkläder var för stora. Så de där extra muskelkilona behöver inte i sig vara av ondo)
edit: Ska kanske tillägga att jag i dagsläget cirklar 61-63kg på stl 34/36: försöker jag gå ned ytterligare får jag blodtrycksfall mm, så den vikten räcker alldeles utmärkt, oavsett vad BMI-tabellen säger.
Fabricati diem, pvnc!
#39 greensis
Vad kul när det blir på DET viset! *ler*
Grattis!
// Shintaida

#38 Provat D-vitamin?
D-vitmainbrist har visat sig ofta ge värk som feldiagnistiseras som fibro….dessutom verkar just D-vitaminbrist kunna vara en orsak till de autoimmuna sjukdomarna (även psoriasis).
#36 Ja, jag tänkte väl när du skrev att du inte gick ner något på LCHF, och undrade om jag förväxlat dig med nån annan. 
Hoppas du mår bra iallafall, jag undrar om inte ditt mål på 60 kilo är lite önsketänkande men det är ju upp tilll dig så klart. 
Själv är jag 1.56 och tror inte jag kommer ner till mer än 65 om jag inte svälter mig, och det tänker jag inte göra.
Men som sagt var, det är upp till dig att testa vad du vill. Vi har ju olika mål, du o jag, för jag vill äta LCHF för att må bra så jag har nog inga råd att ge dig. Det skulle bara bli LCHF-råd iallafall. 

Lycka till shintaida - och stort grattis till rökstoppet! Huvudsaken är att du hittar den kostform som passar dig.
Vill bara berätta att rökstoppet håller i sig. Värst är suget på morgonen och på kvällen.
Vikten trillar så stilla av mig.
Köpte en träningscykel igår och hunnit med 4 pass sen dess. Det är en sån som man kan ställa in på fettförbränning, genom att knappa in olika saker först, som vikt, ålder och längd. Så räknar den ut hur många "backar" mm, man behöver under en halv timma. Det är svettigt!!
Och vill man inte ha fettförbränningsprogrammet, så tar man något av de andra 16 förprogrammerade programmen eller kör fritt.
Det är KUL!!
Sen på kvällen går jag ner i källaren och ställer mig några minuter på vibrationsplattan och vibbar loss fläsket. Det är mysigt!
Ville bara berätta….
// Shintaida

Kul med dessa datoriserade motions cyklar.
Varför skulle en viss typ av "cykling" vara fettbrännande oc andra inte? Samma sak me de råd som kommer från alla dessa sk "kostprogram" på TV. Har man gjort studier som påvisar dessa fettförbrännande efekterna? Var finns bevisen?
Lågintensiv belastning/aerob träning aktiverar typ 1-muskelfibrer som använder fett+syre som bränsle.
Högintensiv belastning/anaerob träning aktiverar typ 2a/2x-muskelfibrer som använder muskellagrat glykogen/ATP som bränsle.

#46 …och bevisen finns var?
Jag vet att detta står i många böcker men varifrån kommer den sanningen?
Snälla, säg inte ; …men det vet man…
Kom med konkreta bevis.
Maskinen Människa är för komplex för att beskrivas med axiom. Det bästa man kan göra är att göra studier och observera resultatet.
#46 mikaelj
Tack för att Du förklarade så bra! Nu vet jag vilket som aktiveras när. Bra att veta när man sitter där och flåsar!
Trist bara att folk vill ha allt med siffror och undersökningar….det räcker väl som mikaelj sa - observera MÄNNISKAN!
// Shintaida
Notera att jag inte alls är emot siffror och undersökningar, utan ville bara poängtera att det är mycket som är svårt att fastställa exakt som axiom (= absoluta sanningar), och där är man just tvungen att göra undersökningar för att få reda på samband.
Men just om muskelfibrer har man väl säkert helt enkelt gjort labbtester där man mätt elektrisk stimulans, värmeutveckling och annat.