slänger dom sina pengar i sjön?
jag riktar mig till er för jag känner att många här är väldigt kunniga
jag själv är väl inte så jättehaj på området med vitaminer och mineraler mm,och det har varit en del diskutioner om det på jobbet, väldigt många stoppar isig både det ena och det andra- piller hit och dit… och så tittar dom sorgset på mig och undrar när min "stackars" utsatta kropp ska kolapsa av brister för jag äter ju inte allsidigt!?..
jag har frågat här förut och fått svar att man klarar sig bra på denna kost men jag vill bara fråga igen
hur är det med vitaminer och alla mineraler hur viktiga är dom eller är det bara pengar det handlar om( ja en del måste vi ju få i oss) men jag blir så fundersam när jag hör om allt som rekomenderas naturpreparat hit och dit, hälsokost som rek av kunnigt och insatta människor(sägs det?)
en jobbarkompis hade blivit rek av någon "hälsoexp"
att äta några små bär som kommer ifrån Tibet Mullberry eller vad det nu var, de skulle innehålla massor av viktiga ämnen!
jag är som vanligt skeptisk
ja dom kanske innehåller något som är bra ,men hur nödvändigt är det??(och sen var dom väldigt söt
så det får vara för mig
)
lite kul att höra vad ni tycker, blåbär är ju väldigt inne nu tex
vill bara tillägga att jag börjat äta Ledins Komplett
jag som nästan aldrig ätit något kosttiskott… vet ej om den är bra eller dålig heller
( kanske har jag slängt pengarna i sjön
?) men jag tänkte att jag kanske behövde lite extra tillskott iaf.- om jag nu kommer ihåg att ta dem dvs!

Jag har svårt att tro att mänskligheten hade överlevt så här länge om vi behövde käka piller för att klara oss
HA HA !en härlig kommentar #2
men kroppen är väl lite komplicerad iaf och kanske behöver något för att fungera till fullo? bara undrar
oj vad hände med texten? är dålig på detta
Animaliskt kött och fett från idisslande däggdjur innehåller alla för en människokropp livsnödvändiga substanser. Gäller troligtvis även fågel och fisk.

Kan man lita på det idag? Med tanke på att vi ofta utfordrar våra djur med mat som kommer från utarmade jordar?
Å andra sidan vet man inte vilka effekter "konstgjorda" kosttillskott har på kroppen - det kan kanske bli obalans mellan olika näringsämnen i värsta fall?
"Every point of view is a view from a point."
Det är nyttigt med tillskott om du tror att du inte får i dig rätt näring annars skall du inte det då för mycket vitaminer kan ge sjukdommar.

Antingen tror du
1. att du får i dig det du behöver genom kosten eller
2. att maten inte längre innehåller den näring den gjorde tidigare eftersom jordarna utarmats och att man därför behöver kosttillskott.
3. att människor som äter kosttillskott får en friskare ålderdom (läst i boken Mirakelhjärnan)
4. du behöver kosttillskott i någon form för att undvika någon typ av besvär, t ex magnesium mot kramper.
Jag kan tänka mig att oavsett vad vi äter så kan vi behöva tillskott ändå pga det som parsley skriver i 2.
Själv har jag upplevt att D-vitamintillskott har gett mig väldigt bra resultat och jag tänker äta det under den kommande vintern och fram till sommaren, för att se om jag kan undvika att få de deppressiva problem jag brukar få.
Magnesium kan också vara bra i början av LCHF, eftersom det försvinner (rätta mig om jag minns fel här) när det försvinner vatten.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Lever!!!
…och ni som inte tål lever lever ändå ;-)
ja men då kanske det inte är helt fel att äta typ den tablett jag har börjat med?, den innehåller både Magnesium och D-vitamin (tror jag) eller blir det en sån liten% av det eftersom den innehåller så mycket? kanske bättre att äta mer "rent" av något?
#11 För D-vitamin gäller daglig dos på 2000IU eller 50 microgram. För magnesium, vid behov om man hör till de som får kramper i början, 400-750 mg.
#12läser på burken att den innehåller D3 5 µg vad är det då?? låter inte mycket
har jag slängt pengarna i sjön?
ha ha
men en annan fråga, omega 3 pratas det ju alltid om hur gör ni tar ni extra tillskott av det?( bara nyfiken)
hur kommer man fram till vad man egentligen behöver, det verkar ju finnas en och en annan som tar tillskott
men det kanske är så enkelt att så länge man mår bra och inte har några större problem
kanske man inte ska fundera så mycket,man blir väl lite påverkad av alla jobbarkompisars prat 
SLVs rekommendationer på D3 är 7,5 ug för vuxna, eller 300IE. Du får i dig 200IE på din tablett.
Nästan alla i Sverige behöver egentligen ta tillskott av D-vitamin, oavsett om de äter enligt LCHF eller SNR. Magnesium kan vara ett problem i början.
I övrigt behövs det inga tillskott.
#0, Dom flesta kosttillskott ger nog ingen större effekt för genomsnittspersonen. Så dom flesta kastar nog pengarna i sjön, ja.
Men det finns undantag. Till exempel, som det redan nämnts, så kan 50-100 mikrogram vitamin d per dag kan göra nytta för dom flesta på våra bredgrader.
Annars finns det väl ingen anledning att ta extra vitaminer om man inte upplever några bristsymptom. Ta magnesium om du skulle få kramper, skulle du får skörbjugg så ta vitamin c, skulle du bli nattblind så ta vitamin a, skulle du få benskörhet så ta kalcium, osv.
Men får man en sådan brist så lär man märka det, och får man inte det behöver man inget kosttillskott. Så länge man äter vettigt, dvs. inte en massa skräpmat och inte sådant som bara har energi men inte näring som t.ex. pasta, så får man det man behöver utan problem.
Vill man ha ett rejält tillskott av massa vitaminer och mineraler så kan man äta lever lite då och då.
…benskörhet upptäcker man inte förrän det är försent. Tar flera år innan du märker av det.
Det kan vara värt att tänka på för de andra vitaminerna du nämnde.
tack för era svar! det känns som D-vitamin är något man ska komma ihåg, och det ger mig otroligt dåligt samvete när jag tänker på vår minsta tjej som nästan aldrig fått några AD droppar -(Dvitamin?) och eftersom hon är mjölk och ägg allergiker så äter hon ju inte det så naturligt heller ,känns ibland som hon bara äter dåligt
tänker på hennes "mjölkfria margarin ,vad är det för konstgjort klister igentligen?
mot benskörhet är väl calcium bra för?#16
Utan D-vitamin och fett kan kroppen inte tillgodogöra sig kalciumet.
#17, Margariner bör man undvika vare sig dom är mjölkfria eller inte. Testa med kokosfett/kokosolja istället om hon inte kan använda smör.
#19 just så har jag kännt, att det är något man borde undvika! ska prova med kokos fett, har bara "silverpaketet" men det ska väl duga? ska jag tillsätta det imaten så hon får i sig bra fett?eller är det bara ett bra alt för stekning mm?
bara en fråga till
tyckte det verkade intressant med D-vitamin har läst lite om det, ska prova det tror jag? tror kanske barnen också behöver det, ska jag ge 2 åringen ADdroppar och dom lite större en tablett? någon som har synpunkter?
#21,
Jag rekommenderar märket holistics, deras tabletter ligger på 2000 IE (50 mikrogram), 1-2 sådana om dagen är lagom för en vuxen. Dom flesta andra är för lågdoserade. AD droppar kan du nog ge till två-åringen, men om dina andra barn är under 10 år så får du nog hitta ett annat märke till dom, enligt kostdoktorn är det lagom med 1000 IE fram till 10 års ålder.
Citat från kostdoktorn (en av kommentarerna under artikeln):
"AD-droppar (5 dr /d) ger motsvarande 400 IE D-vitamin. Det är inte fel att fortsätta med det tills barnet kan ta tabletter, under den mörka delen av året.
AD-droppar får inte ges i högre dos än den rekommenderade då det kan bli för mycket av A-vitaminet.
När det gäller d-vitamin till barn är rekommenderad maxdos 1000 IE för barn upp till 10 års ålder och 2000 IE därefter. Troligen är dock betydligt högre doser säkra för vuxna - ex 4000 IE som Karl E Arfors föreslår ovan."
#20, En del säger att silverpaketet är okej, andra rekommenderar att man köper dom dyrare från t.ex. hälsokostaffärer. Du får välja själv hur du gör, vi har inga konkreta bevis för att silverpaketet skulle vara dåligt, men det är gjort av unilever, en tillverkare som många inte litar på. Det skiljer sig en hel del prismässigt.
Jag hade bara haft det att steka i osv, tycker det ger en konstig konsistens om man har det i mat. Men du kan väl testa. Rent isterfett brukar man kunna köpa ibland annars, det kanske går att ha i maten? Värt ett försök i alla fall.

#0 Tänk vilken tur att Tibet finns så vi kan få tag på dom magiska bären
..
#21 D-vitamin är fruktansvärt viktigt inte minst för barnen.
Även om en liten brist knappast ger Engelska sjukan idag så riskerar dom att inte få en så optimal benstruktur som naturen har planerat för dom.
Även lätt krumma ben (koben eller hjulben) kan medföra förslitningsskador när dom når medelåldern.
Jo, orsaken till lätta snedställningar i kroppen är kombinationen av för snabb tillväxt av för mycket kolhydrater. Giftverkan från sädesslagen och strukturella svagheter orsakat av d-vitaminbrist.
Så på med AD-dropparna för minstingen och gärna d3-tillskott för dom större.
Vuxna kan behöva 2-4000iu per dag under vinterhalvåret och barn kanske 500iu per dag för att vara i säker hamn..
Man kan ju dela på en holistic kapsel och blanda pulvret i fil till barnen, men kanske är svårt att få doseringen jämn 
Bara en tanke från mig.
vad skulle jag göra utan era svar
otroligt härligt att ni finns! bara att fråga och man får massor med information
(blir så glad)
ska bättra mig och köpa AD droppar på mån! har inte fattat att det är så viktigt,minstingen har dessutom lätt krumma ben
så nu ska det bli bättring!!!
dom andra är under 10 så då skulle jag fått tag på någon tablett åt dem- tips
Var försiktigt med AD-droppar, eftersom man kan överdosera A-vitamin. Jag hade nog valt rena D-vitamintillskott istället.
#26, Lite svårt att få i en två-åring något annat. AD dropparna var ju bara till två-åringen, och då behöver man ju inte överskrida dosen för att få i sig tillräckligt med D, så det är nog ingen fara där.
#25, Jag vet inte vilka tabletter man skulle kunna tänka sig då. Det kanske går att ge dom en 2000 IE tablett varannan eller var tredje dag istället? Överskott på vitamin D lagras ju i kroppen, så det kanske går lika bra? Jag vågar inte säga att det är helt säkert att göra så för barn (för vuxna vet jag att det är säkert att t.ex. ta en större dos två gånger i månaden istället för varje dag), så om du funderar på att göra det så kan jag rekommendera dig att lägga ett inlägg i docs frågelåda där du frågar om det går, så du får veta säkert. Det vore ju bra om det gick, så slipper du ha en massa olika märken.
Ja, D-vitamin är fettlösligt, och det är inte mer än vad de får i sig av en kvart i solen på sommaren… Ge en tablett var fjärde dag eller nå't.