Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6143 ggr
kaifas
0

Äta när man är hungrig? - funkar inte

Nej det funkar inte för mig. Att äta när man är hungrig alltså. Jag har förstått det som att en av teserna med LCHF att man skall strunta i mattider och äta när man är hungrig.

Problemet är att med 75 E% fett i kosten så blir jag inte hungrig. Jag märker att jag måste äta när jag börjar tappa fokus och energi, när jag blir lite svag och orkeslös …. men då är det ju redan försent Förvånad. För mig funkar det bäst om jag håller mig till regelbundna mattider typ var tredje - fjärde timme. Då har jag bra energi hela dagen!!

Är detta ovanligt eller är det många av er som har samma erfarenhet?? Dvs, att det INTE funkar att äta när man är hungrig .. för då har man redan tappat energin.

Pasi
0

Jag tappar aldrig energin (vore slöseriFlört) och är alltid ifokus….men så har jag ju ätit kosten ett tag. I början kunde jag bli lite orkeslös och tappa fokus då jag inte ätit på länge…men inte så mycket som när blodsockret går ner på kolhydratkost.Glad

Wildrat
0

Det är ett vanligt problem för de som inte äter så mycket. Jag har också det problemet så jag har lärt mig att jag behöver äta tre måltider om dagen för att få i mig den mat jag behöver.

kaifas
0

#1 Det betyder ju då att du blir hungrig och äter oftare än vad jag gör ….

#2 Fast blir man mer hungrig om man äter mer???

Hur gör man isådanafall så att man blir mer hungrig oftare så att man fyller på förråden??? Foten i munnen Utgångspunkten är ju att man skall äta när man känner hunger … eller gäller inte den tesen??

Wildrat
0

#3 Nja, jag har en hög ämnesomsättning pga mediciner och jag vill inte äta så mycket varje gång så då blir det fler gånger på en dag. Det funkar för mig och det är ju det som är viktigast, eller hur?

Jag tycker det är oviktigt hur ofta eller hur många gånger om dagen man äter bara man hittar sitt eget system. Mår man bra och uppnår de mål man vill åt spelar det väl lika lite roll om man äter 1500kcal om dagen eller 300kcal om dagen som om man äter sin mat en gång om dagen eller 5 (eller fler om man behöver)?

Något man måste lära sig är att hunger och mättnad inte känns likadant nu som när man åt kolhydrater.

Pasi
0

#3 Ett litet förtydligande på sin plats - Jag äter 2 ggr per dag för tillfället….när jag blir hungrig. Men jag tappar inte energi eller fokus om jag så skulle bli utan mat nån dag, fast jag fryser ev lättare.
I början fick jag äta oftare för att hålla uppe energin.

kaifas
0

#4 Jomen ursprungsfrågan var om Du äter när Du är hungrig … det var det som huvudfrågan gällde Glad. För mig är det inte så och vad jag kan tyda av ditt svar så gäller inte det för dig heller. Jag håller absolut med dig om att det viktigaste är att man mår bra. För min egen del mår jag bäst om jag äter på regelbundna tider även om jag inte är hungrig. Jag har dock uppfattat det som att Skaldeman m. fl. har en "käpphäst" som säger att man endast skall äta när man är hungrig.

Kan du beskriva skillnad på mättnad- och hungerskänslor nu/då?? Det vore jätteintressant att ta del av Glad.

Pasi - Det låter perfekt. Jag får en jättedipp efter ca 6 timmar om jag inte äter. Höll nästan på att ramla av hästen idag Skrattande.

Pasi
0

#6 Jag var lite otydlig i mitt svar…sorry!
Efter ett tag tror jag att de flesta kan gå på fettseserverna utan att märka nån större skillnad mot om man nyss ätit. Men sedan kommer hungern och kroppen vill fylla fettreserverna. Gör man det utan  att motarbeta den stackars kroppen så kommer den med tiden märka att den inte behöver så stora reserver….och den minskar ner på dessa.
Om du äter riktigt mycket…klarar du dig inte längre än 6 timmar då?

Miyu
0

Men känner ni aldrig att ni har LUST att äta? T.ex. när jag vaknar är jag mentalt sugen på en god frukost, men är aldrig speciellt hungrig, fast äter ändå för att jag vill och för att jag ändå kommer göra det förr eller senare.

Ankungen
0

För mig är det så att jag har blivit av med en dålig kompis som hela tiden babblade i mitt öra om vad vi ska äta härnäst. Jag har blivit ganska ointresserad av mat och i och med det fått loss en massa mental tid att göra annat på.

Redan sedan tidigare upptäckte jag att jag kunde pyssla hemma på helgerna i flera timmar på morgonen utan att bli hungrig men så fort jag börjat äta började matfunderingarna för nästa måltid. Det var antagligen kh i mina fyra mackor som drog igång systemet (och juicen). Nu äter jag ägg och ibland ost till frukost och så fortsätter jag som jag började dagen. Pysslar på och glömmer tiden.

När jag jobbar är det ca 5-7 timmar mellan måltiderna och det går galant. Det är konstigt hur fort det gick att ställa om. Innan åt jag mackor i långa rader, juice, frukt och yoghurt. Nu är lchf och det är minst dubbel tid mellan måltiderna. Däremot är jag mycket mer törstig. Jag började 31 juli i år så jag är verkligen ingen expert men fascinerad över vad min kropp signalerar nu jämfört med förr.

Pasi
0

#8 Jag känner en motvilja att äta då jag inte är hungrig…inget smakar heller speciellt bra då.

Wislawa
0

Jag tycker också att det funkar bäst att äta hyfsat regelbundet, men numera innebär det bara tre mål om dagen. Att äta tvar tredje timme låter väl mycket med den här kosten. För mig iaf. Tanken är ju att man ska äta sig mätt, så att man inte sitter o håller igen för mycket. Men visst är det svårt det där med hunger o mättnad. Jag blir inte heller så hungrig längre men blir det när jag väl börjar äta.

kaifas
0

Intressant att höra era erfarenheter Glad-

Pasi - Men sedan kommer hungern och kroppen vill fylla fettreserverna.

Jomen "problemet" är ju att när hungern väl kommer (om den ens kommer) så har jag redan tappat energin och blivit lite svag. Med kolhydratkost signalerade kroppen hunger INNAN energin försvunnit. Så är det inte nu.

kaifas
0

Pasi - "Om du äter riktigt mycket…klarar du dig inte längre än 6 timmar då?"

Jovisst … men det blir ju samma sak…. jag blir inte hungrig …. när jag väl blir hungrig har jag redan tappat energin.

Alltså min utgångsfundering är det här med att låta hungern styra måltiderna … jag mår inte bra när jag gör det. Måste fylla på reserverna innan jag blir hungrig. Just nu iallafall. Kanske är det ett "övergångsproblem" (efter fem månader på LCHF-kost)??

kaifas
0

Miyu-Jo jag kan vara mentalt sugen på en god middag med maken. Men dessa sker oftast efter kl. 18 på kvällen.Glad

Wenn
0

Jag äter när jag är hungrig , 3 mål om dagen. blir frukost runt 8.30 och sedan ca 5 timmar till nästa mål. Mår bra av det.

Wildrat
0

#6 I början var jag inte hungrig utan jag blev illamående. Det tog ett tag innan jag förstod att jag behövde äta något innan det.

Nu har jag lärt mig och kroppen vant sig så nu blir jag hungrig men även om jag inte direkt är hungrig så äter jag ändå eftersom jag blir sjuk om jag äter för lite. Mitt stora problem är att jag kan ignorera hungen, jag mår ju inte dåligt av den som jag gjorde förr.

Hungern kan jag inte beskriva. Har suttit här och försökt men det går inte…

Mättnaden däremot… Jag blir inte mätt utan mer "ohungrig". Jag äter tills jag är nöjd, inte mer. Ibland känner jag mig fortfarande hungrig efter jag ätit min portion men jag vet att jag ätit nog och inte behöver mer och efter en stund försvinner hungern. Sen är jag "ohungrig" fram tills det är dax att äta igen.

Wildrat
0

Har du problem med hunger och mättnad så är mitt tips att du bestämmer en mängd mat och sen hur många gånger om dagen du vill äta och sen ser till att du äter precis just då också. Använd MinMat eller nåt som hjälp för planeringen. Efter ett tag fungerar hunger och mättnad (ohunger) igen.

aRRak
0

#0 - Jag har samma problem som du med avsaknad av hungerkänslor, eller inte direkt avsaknad men de är annorlunda än innan. Jag har försökt lösa det med att äta på någorlunda samma klockslag varje dag.

Nu börar så sakta min gamla, hederliga och tidigare mycket välfungerande "mat&sovklocka" ringa igen och jag börjar lära mig att känna igen den nya signalen…men om jag missar eller ignorerar den oj,oj INTE bra! Trött, svag och trögtänkt.

misswhitelily
0

Jag önskar att jag kunde gå 6 timmar utan mat! Det har aldrig hänt, tyvärr. Jag åt frukost för 2 timmar sen och är redan hungrig igen, och då åt jag samma sak som jag brukar. Det är så olika varje dag, vilket är jobbigt. Vet aldrig hur länge jag är mätt.

helium
0

för mig fungerar det inte att "äta när jag är hungrig" heller.

jag äter frukost, lunch,middag och kvällsmat på hyfsat bestämda tider.

jag tror jag hellre skulle prova på att minska storlekarna på måltiderna än att plötsligt slås av akut hunger med yrsel.

små måltider ofta? :)

Miyu
0

Men spelar det egentligen så stor roll om man inte överäter? Man kommer ju ändå äta frukost, lunch, middag någon gång. Så då borde man inte behöva vara hungrig, tekniskt sett.

Wildrat
0

#20 Hur ofta, hur mycket och vad är saker man måste experimentera själv med. Det är det som är både styrkan och svagheten med LCHF. Det finns ingen mall, alla är olika och måste göra olika. Man får prova sig fram och se vad som fungerar. Sen kan man komma hit och öka på kunskapsmängden (förvirringen) ytterligare genom att berätta vad som funkat…

Babz
0

Jag äter av praktiska skäl tre mål mat om dan när jag jobbar. När jag är ledig kan det bli två eller tre beroende på när vi äter frukost och hur mycket. Ibland blir det som idag, att vi gick och simmade i 1½ timme före frukost, så ännu så länge är det inte aktuellt med mer mat, eftersom frukostäggröran fortfarande mättar.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

negar
0

Jag känner också att hungerkänslorna ha förändrats, förr blev man panik hungrig och det kurrade i magen, nu är det mer en känsla av att jag behöver fylla på med energi, visst blir jag hungrig om jag väntar tillräckligt länge med att äta men då är det också för sent för mig, då blir jag trött, för mig funkar det att äta 3 ggr om dagen och ifall att jag känner ett sug ett lite mindre mål innan läggdags, det brukar hända om jag rört mig mycket under dagen eller styrketränat…

Jennix
0

#16 #20  Jag har upplevt att jag ibland inte känner hunger utan plötsligt mår illa och får lite yrsel o sånt. Då har jag gått för länge utan mat och VET det egentligen men har inte gjort nåt åt det.

Värst är på mornarna, om jag inte äter så blir det för jävligt senare!

Kan vara intressant att läsa fler svar, det fanns en annan tråd om detta just nu…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Caena
0

Jennix

det där e typ precis så jag kände idag.. var inte hungrig vid 1 tiden, utan gick iväg till min kompis.. vid 15 tiden skule jag ställa mig upp och blev faktiskt ganska yr. efter ett tag till så började faktiskt magen morra tyst åt mig. då var det dags att gå..
men jag kände ingen hunger, så när jag väl kom hem blev jag fast vid datorn och så tog det ett tag till innan jag kom igång med maten..
då blev det nästan för mycket vid halv 5 tiden.. men det blev ju bara mitt andra mål idag.
och nu vid 10 började suget ge in. hade ställt in mig på lite vispad grädde, men så hade pojken inte ätit upp äppelpajen jag gjort tidigare i veckan, så det blev ju självklart det till.. tur nog var den på kokosflingor lite hackade nötter och massa smör förutom de få skivorna med svenska sura äpplen. (gott) men ger lite huvudvärk nu känner jag) *blabla bla*

Zepp
0

Mnjae.. altså jag blir hungrig .. men inte är det på samma sätt som på kolistiden!

Man måste vänja sig vid de nya mer sublima signalerna, lyssna på kroppen!

Förr var det något kurr i magtrakten som kunde gå över i tarmslitande känslor om man inte fick mat i tid!

Hungern finns där nu oxå men mer som en längtan att äta.. som går över i ett sug när maten väl står på bordet!

Däremot har jag kommit på mig själv några gånger med att glömma äta.. då har jag fått huvudvärk.. det är så sublima signaler att de lätt kan negligeras om man har mycket annat att tänka på!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sussie
0

Jag tror som så många andra att det handlar om att lära sig känna igen hunger.

Vi som tidigare varit "duktiga" tallriksmodell och mellisätare är vana att tugga i oss något och vara hungriga eller övermätta hela tiden!

Nu handlar det om att hitta den storleken på var måltid som passar oss i vardagen. Vi kan inte alltid bestämma våra rasttider på arbetet utan måste passa på att äta när lunchen infaller. En inte allt för stor frukost för att hinna bli hungrig till lunchen eller kanske bara kaffe med grädde/smör till frukost så att hungern kommer lagom till lunchtid. Att sen ha lite nödproviant lätt tillgängligt kan vara smart.

mikaelj
0

Jag har börjat dricka kaffe-eller-te med grädde när jag läser tidningen på morgonen, sedan cyklar jag till jobbet och äter frukost där. Blir hungrig av cykelturen plus att hinner gå lite tid.

raphanus
0

När jag började med lchf åt jag strängt var tredje timme, och anpassade måltidernas storlekar gradvis efter det, så att jag alltid var lagom hungrig var tredje timme. Det funkade bra för mig. Nu är jag dock nere på tre mål mt om dagen, och det funkar det också.

Will
0

Det är lite knepigt tycker jag att endast lite på kroppens signaler (t.ex. hungerskänsla). Jag måste sätta regler för mig själv, ha en ungefärlig matplan, annars äter jag lätt för mycket.

Jag är inte överviktig, och vill heller inte bli det. De första ca tre månaderna tyckte jag det var det ok att lite extra (2000-2300kcal/dag till mina 160cm), då kroppen hade en del att ta igen från den fetträdda tiden. Men sedan märkte jag en viss svullnad i kroppen. Nu håller jag mig till ca 1400-1600kcal/dag (+ träning 3ggr/vecka) - då håller sig kroppen osvullen. Men jag skall erkänna att jag ofta går hungrig..

mikaelj
0

Hunger och kortisolnivå är sammankopplat, låter inte sunt.

[Anega]
0

Intressant tråd att läsa när man sitter och känner i sin egen kropp. Just nu är jag lite yr i huvudet, men magen knorrar inte. Men det är på nåt sätt "hungerkänsla" för mig. Jag behöver energi.

btw Zepp: sublim betyder ungefär gudomlig, storslagen. Du kanske menar subtil ;).

Eremitha
0

Jag äter när jag är hungrig.
Jag äter aldrig när jag inte är hungrig.
Det blir oftast tre gånger per dygn, ibland bara två.

Ibland äter jag inte fast jag är hungrig. Det är om jag håller på med något jag är så engagerad i att jag inte vill avbryta för att fixa mat. Märker inget negativt av det.

Fair Winds and Following Seas!

Jennix
0

Jag tänker på något som jag diskuterade med den läkare jag var hos härom dan (ska skriva mer om det). Att det man vill undvika är ju häftiga blodsockerdalar och toppar, att man siktar mot ett mer regelbundenhet.

Då måste det ju vara bättre att äta om man är nästan hungrig än när man är riktigt hungrig?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mikaelj
0

Antagligen. Gissningsvis minskar risken att du äter för mycket mat om du äter innan du är superhungrig utan bara, ptja, hungrig.

Will
0

#32 Jag tror på att vara någorlunda måttlig (boooring, I know!). Men det är viktigt att hitta en balans i allt man gör, inte överdriva (överäta, övermotionera, osv.). Man ska inte bränna ut kroppen i onödan.

mikaelj
0

Återigen. Det är verkligen jättesvårt att äta för mycket smör.

Sätt dig med en ask Bregott & en sked och se hur långt du kommer innan du tröttnar / mår illa.

För skojs skull kan du göra samma experiment senare, men blanda ihop samma mängd smör med socker och kakao…

Emea67
0

Med den här kosten blir jag inte hungrig eller har svårt för jag får inga hungerskänslor!

Som andra har känt det så blir jag illamående och yr när det har gått förlångt. Jag har gjort som så att jag äter 3 mål om dagen och känner att jag mår bra av det det blir inget överätande utan gör lagoma portioner, har också märkt att ibland är det bra om jag lägger in ett mellanmål, kokt ägg m majonäs på eftermiddagen för det blir längre tid mellan lunch och middag än mellan frukost och lunch.

raphanus
0

Sen har jag lärt mig lita på min retroaktiva mättnad också. Jag äter mig aldrig riktigt mätt, utan väntar en stund på att mättnaden ska infinna sig, och det gör den alltid. Tre hekto mat per gång brukar räcka för mig, och jag är 172 centimeter lång och väger … tja, det har jag faktiskt ingen aning om, men någonstans mellan sjuttio och åttio beroende på årstid och tid på dagen.

Pasi
0

#40 Hmmm, jag gör tvärtom…..kastar i mig maten fort för att hinna få i mig massor innan jag blir för mätt.Skrattande
Senaste måltiden blev i det närmaste gigantisk….3 STORA karréskivor med fetost/CF/paprika (mixat och sedan gratinerat), en halv tomat och 1,5-2 hg hemmagjord glass.Tungan ute

Miyu
0

äter också jättesnabbt, då blir man också mätt, fast kanske bara magen fått en chock :P

Zepp
0

Jomenvisst.. subtilt var ordet sa Bull!

Tar på mig dumstruten o sätter mig i ett hörn ett tag! Skrattande

Annars så som många påpekar har vi en massa tider o passa, mat äter man som regel på raster och övriga världen har oxå mattider att passa!

I början laddade jag med ordentliga frukostar.. vilket ledde till att jag inte fick ner en bit när väl lunchen serverades.. åt dåligt vilket ledde till att jag blev hungrig på olämplig tid i stället!

Numera anpassar jag frukosten så att jag är lämpligt hungrig/omätt till lunch!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

aliela
0

Jag känner precis igen mig - blir helt plötsligt totalt matt men känner inga direkta hungerkänslor. Har nog dock känt på mig ett tag innan att det är dags…jag fyller på ibland trots att jag inte är direkt hungrig.

Det funkar inte alltid att gå på hunger - har man tränat tex tar det ju en bra stund innan man känner hunger. Motion har ju den påverkan på insulinet o blodsockret, det "stabiliserar" sig. Men väntar man då får man som ett brev på posten en jättedipp lite senare. Jag tycker också att det påverkar hela resten av dagen om man väntar med att fylla på…

För oss får man nog gå lite efter klockan o hålla reda på när man åt sist för att undvika dessa dippar i energinivån. Det leder inte till något annat än att det tar längre tid innan man behöver äta igen.