Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2310 ggr
madeleine08
0

Kaffe/Te

Kan man dricka kaffe/te när man äter LCHF?

Kollade upp te på livsmedelsverket, stod att tepulver innehåller 61,8 gram kolhydrater per 100 g. Stämmer detta?

missaz
0

Ja, så gott som alla dricker kaffe och/eller the. Det blir så få kolhydrater per kopp. så det är försumbart anser jag, och många med mig.

denno
0

du äter väl inte upp tepåsen?

En viss mängd vattenlösliga kolhydrater kommer oundvikligen ut i vätskan. Men det rör sig om minimala mängder.

Kaffe innehåller 0,4 g kolhydrater / 100g (dvs 1 dl).. en stor mugg på 3 dl blir alltså 1,2 g kolhydrater (enligt SLV's databas i varje fall).

Kan inte tänka mig att det skulle bli mer på thé, snarare tvärt om.

Drick på, ur kolhydratsynpunkt är det inget att oroa sig för

aRRak
0

Hmm, om man som jag dricker flera koppar kaffe varje dag så blir det ju ändå en hel del kolhydrater… ett snabbt överslag ca 4 g/dag och det är ju 20% av vad jag har tänkt mig som max på en dag! Förvånad

Stämmer SLV's uppgifter så har iaf jag fått något att fundera på!

denno
0

#3 dricker du 1.5 liter kaffe om dagen? Förvånad

aRRak
0

# Nja, kanske inte…men 3 koppar a´3 dl * 1,2 g = 3,6g/k

Skulle inte heller hålla det för otroligt att någon kopp är mer än 3dl eller att det blir fyra koppar någon dag…men jag kanske är helt onormal på den frontenSkäms Har bara inte reflekterat över hur många kolhydrater det faktiskt blir så…tack antar jag! Jag har faktiskt lärt mig nåt nytt och det är ju aldrig felSkrattande

[Pennylane1]
0

Tre dl, det är en rejäl mugg det! Nära en liter iallafall, det kanske du skulle försöka dra ner på , ja

andreas0
0

#0, Te ger 0 gram kolhydrater per deciliter. Kaffe har något mer, men ett par muggar om dagen är absolut inget problem.

#5, Enligt fineli.fi så har vanligt filterkaffe 0.3 gram kolhydrater per deciliter. Så 3 koppar @ 3 deciliter ger altså 9*0.3 = 2.7. Jag litar mer på deras sifforr än på SLVs siffor i alla fall.

#6, Min mugg rymmer 5 dl.Tungan ute Fast då tar jag oftast bara en mugg när jag dricker, och dricker inte kaffe varje dag.

Wildrat
0

Problemet är oftast inte varken kaffet eller teet utan mjölken/grädden som många har i. Därifrån kommer de flesta kolhydraterna. 1 dl mjölk innehåller 5g och 1 dl grädde 3g kolhydrater (tror jag) och hur mycket grädde blir det på flera koppar om dagen även om man bara har "en skvätt" i (=ofta faktiskt 0,5dl…)?

Tatsja
0

Jag och min son dricker upp minst en perkulator om dagen. Fast kaffe ska drickas svart.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

fatsdomino
0

Kaffe med cocoscream är mums Kolisar ??Lattecocos lika delar kaffe-cocos!!!!

Tatsja
0

Kan inte dricka kaffe med något i. Smakar illa. Dricker det som det är. Vi är två som gör av ett halft kilo på ungefär två dagar. Kaffeälskare.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?