Mat på sjukhus
Jag skall in och opereras i nästa vecka. På sjukhuset brukar de ju bara fråga om man är allergisk. I annat fall brukar man ju få äta det som serveras. Kan man kräva specialmat även om man inte är allergisk, eller skall jag fråga om jag får ta med matlådor?
Jag äter inte strikt LCHF, utan mer lite fetare stenålderskost. P.g.a. min känsliga mage vill jag ha någorlunda koll på vad jag äter.
Säg att du är allergisk så riskerar du inte att det fnyser bort det hela med att du är kräsen eller något. Säg att du inte tål kolhydrater och stärkelse och be att de bara tar bort tillbehöret och så kan du föreslå något enkelt de kan lägga dit istället.
Jag hade nog kört med matlådor, för att vara på den säkra sidan.
Du kanske kan kompromissa lite och äta det du kan av det de serverar och ha med lite egna snacks att komplettera med. T ex ostar, kokta ägg med majonnäs, skinkrullar etc.
Jag tror att det på vissa sjukhus finns "energitäta" måltider som man kan välja. De är väl meningen för undernärda patienter antar jag. När jag har varit inlagd (ulcerös colit i 20 år + 2 op) så fick jag välja måltidsstorlek och energitäthet. Gissar att de energitäta måltiderna innehåller mer fett. Om du kan välja dessa måltider, peta bort kolhydraterna och ta med dig en tub majonnäs (om du äter det?) så kanske det funkar?
Du säger att du inte är så jättestrikt. Ska du göra en större op eller handlar det om en eller att par dagar på sjukhuset. Är det ett mindre ingrepp med kort tid borde det gå enkelt att bara skippa det värsta och be om extra ost och smör. Ha egen tjock grädde med till kaffet tex.

Tack för tipsen.
När jag sa att jag inte är strikt så syftade jag på LCHF. Däremot är jag rätt strikt i den kosthållning jag har. Jag har inga problem med vikten eller något sådant så jag är inte orolig av den anledningen utan vill mest ta så väl hand om min mage som möjligt så inga problem blossar upp igen. Det är en kolostomi jag skall göra p.g.a. tarmsjukdom och en förlamningsskadad bäckenbotten. Men det är ett ganska litet ingrepp och jag blir nog kvar på sjukhuset ca en vecka skulle jag tro.
Annars är ju en sjukhusvistelse ett perfekt tillfälle att ställa krav på maten, både för sin egen del och för att sprida "budskapet". Jag tycker inte att man ska nedlåta sig till att äta sämre mat på sjukhuset än vad man gör hemma. Så ställ krav på den mat du ska äta !!! (fast kanske ha med sig lite i reserv om det inte lyckas alla gånger).
Lycka till med op.

Är det inte bara att se till att få en "ketogen kost" på läkarens "inrådan?

Nu är det inte en ketogen kost jag följer som jag nämnde i inlägget men frågan är väl just det - om jag har rätt att få en kost som jag tror är bäst för mig även om jag inte är allergisk. Jag får fråga helt enkelt. Men jag vet med mig att de brukar vara ganska restriktiva om man inte har en ren allergi och ljuga tänker jag inte göra. :)

Hej, ja du har rätt att få den mat du behöver och vill ha. Meddela omgående när du kommer in så meddelar personalen köket som skall se till att du får rätt. Räkna då upp de matvaror du vill ha annars klarar de inte ut det. Lchf klarar de om de får besked på ägg, smör osv.Låt personalen skriva upp det du kan äta så fixar det sig, lycka till.