Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3288 ggr
Mervi
0

kokosfett

Har nu fått hem mitt kokosfett från Örtapoteket och undrar hur jag skall förvara detta, i kylen eller?…. Det står ingenstans.

Var tvungen att smaka lite, smakar absolut ingenting men kändes lent och mjuk.

Brukar ni steka i detta? Eller bara ta i te????

AnnK
0

Jag förvarar mitt i rumstemperatur, det blir för hårt i kylskåpet. ska vara ok enl anvisningar. jag dricker det främst i ljummet vatten morgon och kväll, men steker i det ibland. tycker dock oftast att det är godare att steka i smör.

Mervi
0

Tack AnnK. Jag skall låta det stå i skafferiet, där är inte så kallt.

AnnK
0

Jag tycker kokosfettet är en riktig livräddare ibland, när jag inte förmår trycka i mig mer annat fett.

Uncle George
0

Kokosfett är fint, själv äter jag kokosfettet Cocosa - extra virgin coconut oil (www.somanordic.com), går att beställa hos vissa hälsokosthandlare. Det pressas några timmar efter att nöten delats. Nackdelen är att den är dyr, 169 kr för 500ml. Kokosolja att steka i finns i samma märke.

Har ni upptäckt hur god kokosmjölk det finns? Köper "Creamy coconut milk extra rich" (Santa Maria) på Coop/Forum - tjockare konstistens än annan kokosmjölk, inga tillsatser. 18 % fett (ca 95 % mättade fetter), 3 % protein och 3 % kolhydrater). Den dricker jag istället för mjölk, ev. med lite vatten i, och använder ibland i matlagningen istället för grädde. Kokosfettet dricker jag i varmt citronvatten eller i grönt te.

Förresten - är det någon som vet var man köpa fäbodsmör? Hade varit roligt att prova någon gång, det lär vara delikat.

Margareta
0

Jag skulle vilja ha en fjällko - ja, jag är seriös - och några höns. Bara till husbehov så där….

Numer pensionär i Nynäshamn

monkan
0

Ang Kokosolja - på Forum Frisk hittade jag denna mycket utförliga artikel för några veckor sedan. Där står lite historik och bakgrund, samt varför kokosolja är så bra. Författaren/na omtalar det som morgondagens medicin

copia
0

Det låter ju fantastiskt. Har aldrig vetat eller tänkt så om detta fett. man har  trott att det var livsfarligt!

Nu ska jagg kolla i hälskosten på stan efter det!

Mervi
0

Tack monkan för infon. Jättebra.

Gnici
0

Hi hi Margareta! Vi har några fjällkor (andra kor åxå) + några hönsSkrattande Är det OK att använda mjölken som vi tar direkt från ladugården?

Kram Gnici

Margareta
0

#9 Jag skulle vara överlycklig för sådan mjölk och glatt skumma av grädden… Var bor Du Gnici som har fjällkor?

[Saiva]
0

Så länge kon inte har ngn infektion och är frisk, ni hanterar mjölken rent(och kallt) och inte lagrar den mer än ett par dagar så ska man inte behöva pastörisera den…

Jag är jätteavundsjuk! Flört

monkan
0

#7 - Jag sökte efter kokosfett i hälsokostbutikerna när jag var i Sverige senast - men ingen hade något. Jag var hos flera olika kedjor. Jag frågade också på apoteket om det gick att beställa MCT olja, men det hade de aldrig hört talas om. Jag tror du måste beställa på nätet. Jag köper detta märke (som finns på alla hälsokostbutiker i Norge..) www.somanordic.no - sök efter Cocosa. Här ligger recept också (på norsk) Jag tror de skickar utomlands. Eller testa den från Örtagubben, men jag tycker den ser misstänktsam billig ut. Riktig kallpressad kokosolja är inte billig att framställa…

AnnK
0

#12 eftersom jag är väldigt nöjd med örtapotekets produkt, och inte minst deras pris, har jag skrivit o frågat dem om kvalitet och tillverkare efter ditt påpekande ovan om att den är "misstänksamt billig". Det här är svaret:

"Hej, kokosfettet är kallpressat. En sak at tänka på är att kokosfett och smör är enda fetter som oss veterligen tål värme, alltså kan användas i matlagning. Sedan är oljan deoderiserad = lukt och smak är borttagen med ånga. Vi köper det av Biofood, det kommer från Filippinerna via Tyskland till Sverige. Du kan läsa om det på tyskarnas hemsida:
http://www.care-natur.de

Mvh Lars / Örtapoteket"

[Saiva]
0

Varför kallpressa om de ändå upphettar den i "deodoriseringen"? Ånga kan ju komma upp i temperaturer långt över 100 grader C!! Förvånad

Gnici
0

Hej Margareta!

Jag bor på Åland, så det blir lite lång transportsträckaFlört

Margareta
0

Oj vad spännande med fjällkor på Åland. Jag är uppfödd med fjällkor inpå knuten då bägge mina föräldrar är norrlänningar och jag har tillbringat alla mina barndomssomrar i Ångermanland.
Då fanns fjällkor i nästan varenda gård. Någon hade Jersey också.
Som vuxen har min man påpekat risken med att rasen dör ut och sen jag började med LC har mitt intresse för Fjällkon definitivt ökat. Jag skulle gärna gynna sådan verksamhet både med arbetsinsats och genom att köpa produkter. Min son går på naturbruksgymnasium och har lärt sig mjölka så det går i generna…

Pasi
0

Det finns fler fetter än smör och kokosfett som tål värme - t ex renad talg och ister. Glad

Smalis
0

De där kokosflingorna som finns i påsar i affären, är det någon som vet om de är bra eller dåliga om man skulle vilja använda dem till en dessert?

Smalis

Amiechan
0

#17 Ja! Ister ger fantastiskt fina stekytor dessutom!

#18 Tja, jag äter dem jämt och ständigt ;-) Jag har inte hört att de ska vara dåliga i alla fall :)

Pasi
0

smalis - Kokosflingorna kanske inte är bra …men det är väl knappast meningen att du ska använda dem som bas i kosten…så det är klart att du borde kunna använda kokosflingor till och från.

Som Margareta brukar säga - man ska inte jaga elefanter…eller vad det nu var… Skrattande

Amiechan
0

#20 Knaspasi Skrattande Elefanter låter som ett bra byte att jaga - mycket kött och fett på dem Skrattande

Pasi
0

SkrattandeSkrattandeSkrattande

Skaldeman
0

Jag kör Soma Nordic med kokossmak. Dyr, men bra. Jag är tveksam till om man kan ta bort smaken utan att förändra produkten, så för säkerhets skull använder jag den i originalutförande. Dessutom tycker jag att kokos är gott.

Jag har den i skafferiet i något under rumstemperatur. Då är den inte så stenhård. Men den klarar sig bra på köksbänken i åtminstone någon månad. Mättat fett härsknar inte, inte ens i våra blodådror!

Sten Sture