Grannens röra
Brännässlor ska ätas råa enligt min granne. Hettas de upp över 40 grader förstörs alla nyttiga enzymer. Mixa brännässlor (det går säkert bra med kirskål och maskrosblad också) med avocado och fet yoghurt. Krydda.

Sticks inte det i munnen?
Fabricati diem, pvnc!
Någon frivillig som vill testa? 

Jag har testat, utan att bränna mig. Skulle aldrig våga utsätta min medmänniskor på KiF för farliga ämnen i maten. :)
Kanske vore något att testa. Nässlor plockade lokalt ska tydligen vara bra mot pollenallergi.
Jag hade hjälp i trädgården i går och då försvann mina nässlor.
Den hjälpen skulle jag gärna ha också, jag har nässlor överallt, i massor.
Dessutom tycker jag inte att nässlor smakar gott! Eller snarare, jag tycker inte att de smakar någonting. De kanske har mer smak när de inte är förvällda.
Ska föreslå det för dotra mi, som är den som gillar nässlor. Om hon nappar, så ska jag också testa.

Nässlor och människomat faller under olika kategorier i min vokabulär. :)
Jag har också gott om nässlor i trädgården, särskilt runt lagården. För någon vecka sen tog jag en nypa knoppande smånässlor och åt direkt, tänkte att de bränns väl inte när de är så där små!? Det var en lustig erfarenhet - de brändes faktiskt om än inte så där ondskefullt som stora sommarnässlor. Men nog var jag lite "öm" i munnen en stund efteråt
. Men det kanske blir annat om man först mixar dem…?
Nässlor odlades på medeltiden för fibrerna, så människan har ju hjälpt till att sprida dem. De skördades ungefär som lin, och gav ännu finare fibrer, och alltså fint tyg i slutänden. Och vid det laget var ju nässelcellerna borta. Men kanske var det den första hanteringen av de brännande nässlorna som gjorde att man föredrog att odla lin…? Jag vet inte. Men precis som pepparrot nu växer vilt kring gamla gårdar, växer ju nässlorna överallt i odlade bygder.

#8 nettelduk tror jag tyget heter, det dyker upp i korsord ibland.
Fabricati diem, pvnc!
#8: Åt direkt?! Att du vågade…
För ett år sedan ungefär var det ett program på TV om en kvinna som odlade nässlor och gjorde jättefina tyger av dem.

Jag torkar nässlor till vinterföda åt kaninerna, kanske ska behålla dem för mig själv i stället… 
"You just have to belive…"
#0, Vadå "nyttiga enzymer"? Enzymer som vi behöver bildas i kroppen, varför skulle man vilja äta dom?
Enzymer är proteiner, och proteiner sönderdelas till aminosyror i vårat matsmältningssystem ändå, så vi får nog ingen använding för sådana enzymer som vi äter.
Och tål dom inte 40C så tål dom nog inte 37C så bra heller, så hur skulle dom då kunna existera i vår kropp?
Uppriktigt sagt så tycker jag det låter som något påhittat.
Fast det finns ju inget som hindrar att din grannes recept är gott för det.