Kanelbullens dag
Är det jue i morgon, barnen vill ha bullar, funderade på att köpa så att det bara fanns 1 var. Men nu börjar jag fundera på att göra egna, lite bättre med lite nötmjöl och inte så mkt socker
Någon som har ett förslag?
Det är den 4:e som är kanelbullens dag.
Jag har ett bra förslag. Strunta i kanelbullens dag.
Det är bättre att få igång avtändningen från kolhydraterna med en gång än att göra tråkiga halvmesyrer som ändå bara får en att tänka på "the real thing". Så känner jag i alla fall. Eller se det som "kanelens dag" och gör en god afrikansk köttgryta med kanel i.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Håller med Maia. Generellt är jag inte helt bekväm med hur man hittar på en dag för konsumtionens skull, ej heller att man lär barn att det är så det är. Det är ju inte så att man haussar någon dag för att göra något skapande och kreativt istället.
Baka hellre med dem när de själva vill det eller vill lära sig.

hehe…kanelen är väll inte så intressant
Men skämt och sido, jag har som sagt var några fler att tänka på hemma, några som väldigt gärna vill behålla lite traditioner. Tycker faktiskt att det är kul också med lite sådanna här inslag i vardagen.
MEN, om det nu inte är förrän nästa vecka så var det jue perfekt. Då är barnen hos sin pappa, och jag tror inte att jag behöver offra mig för min ettårings skull. Tycker visserligen om att baka iaf, ska kanske skicka med till gubbens jobb
Nja, nu är det väl på lördag, ta med barna på ett fik, eller köp varsin, och så är du i mål. Alternativet: Lagar själv någon smaskig LCHF-mat med kanelsmak, som de hellre vill ha…
Är barnen större, så ge dem ett val åtminstone?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Veckan därpå är det äggets dag - passa på att införa lite egna traditioner runt det istället. Man kan kleta runt lika bra med uppvispade ägg som med vetedeg
Här håller vi tyst om kanelbullens dag och gör dagen till en barnens dag istället. En tur till legoland och jag tror kanelbullen är ett minne blott. 
Räknas det om man blir lite på kanelen på lördag? I så fall behöver man inte bli full som ett ägg nästa vecka tänkte jag…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Kanel-dagen vore ju bra! Man kan ha extra kanel på sin turkiska yoghurt! Jag gillar också att baka… Men just nu (och kanske längre tid) äter jag ju inte bullar…
#8 *fnissar hejdlöst* Jag e trött och borde gå och lägga mig inser jag. 
#8 Alltså; tänker du bli på kanelen för att hedra kanelbullen får du väl för 17 bli full som ett ägg för att hedra ägget åxå! 
Om du bakar egna på nötmjöl och smör istället för att köpa skit baserat på vetemjöl och härdade vegetabiliska fetter gör du dina barn en stor, stor, STOR tjänst.

Hur bakar man bullar på nötmjöl????
Göra egna bullar tror jag är svårt. Göra med nötmjöl blir nog bara en tung massa…I början trixxade jag mycket för att hitat alternativ. Oftast blev det ganska oätligt, eller så kunde jag äta det men inga andra ville ha. Vill man ha en kanelbulle vill man inte ha något nötmjölssubstitut….Efter ett tag insåg jag att allt detta sökande efter substitut gjorde att jag stod med ena foten kvar i träsket.
Kanelens dag låter mycket bättre!
(och om man nu gillar traditionen tror jag knappast någon dör av att äta en liten kanelbulle….min sambo o son ska få, jag kör nog keso/grädde/kanel jag)

Jag tar mig nog en kopp kaffe med kanel, kokosfett, och vispad grädde, och skippar bullen. Det blir ett helt fika ändå!
#2 - Jo, jag håller med helt och hållet. När det våras fylls KiF med trådar av typen "hur ska jag klara mig utan glass" och vid jul ris à la Malta-trådar av samma art. För min del har julen och sommaren gått utan att jag har känt att jag måst försaka nåt, för jag mår finfint på LCHF.
Konspirationsteoretikern i mig resonerar också som så, att de kapitalister som har infört Kanelbullens dag bara vill att vi ska äta kanelbullar och få i oss socker och andra onyttigheter för att vi ska bli viljesvaga, sockerskadade mähän (helst redan från barnaåren). Jag väntar med spänning på att Fettrandens dag i stället ska föras in i kalendern, även om jag redan firar den varje dag.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Vi har just klarat av Prinsesstårtans vecka! Var det någon som ramlade dit? ;-) Visserligen går tydligen 10 kr per såld tårta till någon slags fond för funktionshindrade och kroniskt sjuka barn och ungdomar som någon slags svensk prinsessa har men jag vet inte jag. Känns som att finansiera Cancerfonden med cigarettförsäljning…
(Ja det är kanske att hårddra det lite men med tanke på sockrets inverkan på inflammationer så är det inte så långt bortåt vägen)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
maxiq,
nejdå, så länge du äter balanserat med proteiner, kolhydrater och fett är det ingen fara alls.
(eller hur det nu var. problemet är att de flestas definition av balans är helt trasig. :)
Men, hur vet man vilka dagar som är vilka???? Finns nån käck lista någonstans. Inte för att det spelar någon roll, men man kanske kan få lite inspiration?
OT: Bjuden på lunch idag på jobbet…pytt i panna, inga alternativ…jag kommer svälta ihjäl i eftermiddag…
Skulle kunna ta en bulle på kanelbullens dag, en gång om året är chill :D