Senadrag!!
Vaknade tidigt i morse av ordentligt senadrag i baksidan av vaden och på framsidan! *ajjue*
Sedan på vägen ner i trappen så blev det i andra vadens baksida.
Har för mig att detta beror på brist av nåt. Vad var det?
Och är det bara övergångsbesvär? Måste jag göra nåt speciellt?
Magnesium
Vi tycks reparera kroppens muskler på den här kosten och då går det mycket magnesium.
Numer pensionär i Nynäshamn

#1 Jamen just ja! Bör jag äta magnesium-tillskott, eller fixar det sig ändå?

Det kan nog vara bra att ta lite extra magnesium ett tag. Komplettera med kalcium om du inte äter mycket mjölkprodukter eller annat som innehåller mycket kalcium.

Tackar för svar!
Jag äter grädde och ost varje dag, men det kanske inte räcker?
Hur länge är "ett tag" då?
Grädde och ost räcker bra. Ett tag är så länge som du själv behöver.
Jag äter tills krypet släpper och sen är jag utan tills det börjar igen - typ så.
Numer pensionär i Nynäshamn

# 5 Okej! Men hur stora mängder snackar vi om då?
(Jag äter ju ost och grädde varje dag.)

Me too!!
Borjade denna kost for ungefar fyra veckor sedan, och hade precis samma problem / mitt inatten jatteont, halva morgonen haltande for akillessenorna stramade etc Ater nu hog dos av Magnesium och mar alldeles utmarkt. Magnesium ar ju dessutom somnbeframjande sa det ar ett plus!!
Hoppas det rattar till sig for dig ocksa.
För att slippa de nattliga kramperna i fötter och vader käkar jag ph-kalk - som innehåller kalcium, magnesium och karbonat. Tar en rejäl dos i vatten sent på kvällen. (ph-kalk är bra vid många besvär. Info finns på www.phbalans.se).

Det är ingen risk för överdosering eller så?
Jag hade samma problem när jag började äta färre kolhydrater för ett år sedan eller så. Jag upptäckte på samma gång att jag dricker mycket litet vatten. Nu dricker jag ett stort glas innan jag lägger mig och brukar inte få sendrag (och nej jag kan inte kopplingen, bara något som någon sagt antar jag)
Jag har också börjat få problem med sendrag. Vaknade inatt av sendrag på utsidan av ankeln. Riktigt jobbigt i och med att man inte riktigt kan sträcka ut den senan…
Jag dricker säkert 2 liter vatten/dag och äter både ost och grädde. Undrar om det hjälper att ta multivitamin med magnesium i eller tror ni man måste ha högre dos?
Högre dos. 500mg är vad jag äter; de flesta verkar mumsa 400-500mg.

Fick oxå sendrag i natt, gallskrek på sambon som genast påminde mig om något som räddade mig från många sömnlösa nätter när jag var gravid….vicka på tårna! krampen släpper mycket snabbare då
#12 Finns det verkligen någon multivitamin som är till realistisk nytta i praktiken?
Mer vatten, 500mg magnesium (taget på kvällen), kalium, järn och kalcium är de saker som oftast hjälper mot kramper och myrkrypningar.