Koststudie av barn
Jag har blivit inbjuden att medverka i en kost/rörelsestudie med min yngsta där de vill se vad barn och förälder äter och hur man rör sig. Har tackat ja till att medverka, känns kul att kanske få "späda upp" fettsnåla forskningsresultat med lite grädde och smör. =)
Ska föra dagbok 2 ggr under sammanlagt 8 dagar över vad jag och dottern äter, får sedan svara på frågeformulär. 
Studien är till för att främja goda kost och rörelsevanor hos barn och föräldrar och utförs av Institutionen för folkhälsovetenskap på Karolinska.
Roligt, jag fick också den inbjudan. Det verkade som om den första delen handlade om att jämföra kostdagboken med frågeformuläret, förmodligen för att bara kunna använda formuläret i den riktiga studien sedan.
Jag tackade dock nej till att delta, eftersom deras kostråd är så vilse i pannkakan, och det har jag meddelat dem. 2-5-åringar ska äta lättmjölk, margarin och mager ost. Tala gärna om vad du tycker om råden också, så de får mer feedback.
#1 Absolut ska jag meddela dem att deras kostråd är helt urusla! Tänker naturligtvis inte följa några kostråd under eller efter studien heller. Vill visa dem att jag inte tror på det de föreskriver genom att delta.

Helt OT:
Var och handlade i dag och såg en hel skolklass som fick provsmaka på frukterna och lära sig om vad som var vad. Inget jag reagerat på förr men nu tänkte jag, som den nästan vegetarianen jag är, kunde de inte smakat på och pratat om olika ost i stället. 
"You just have to belive…"