Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 9576 ggr
maxiq
0

OT - Bästa köpet!

Vad är det bästa ni har köpt på sistone? Det ska inte vara den där Jaguaren i garaget eller villan i Djursholm utan en vardagspryl som har gjort ditt liv lättare att leva.

Min lista:

• Sodastreamer - alltid gott kolsyrat vatten utan att belasta miljön och utan att behöva släpa hem kilovis med flaskor från affären.
  • Krandusch - en liten mojäng som man sätter på kökskranen och som gör att man kan rikta vattenstrålen eller ställa om den till stril Gör det mycket enklare och roligare att diska och dessutom spar den vatten.
  • Diskborste med inbyggd behållare för diskmedel - man kan diska snabbt medan man lagar mat så det samlas aldrig på hög.
Ulf-S
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaa… När det gäller praktiska prylar så är jag nog väldigt nöjd med min nya kökskran som har utdragbar slang! Diskret är den också, ser ut som en vanlig kran tills man drar ut den!

Jennix
0

Min gjutjärnspanna är väldigt fin, och den rotborste jag köpte speciellt för den - helt utan diskmedel! :D

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

greensis
0

Slipade solglasögon - så att man kan köra bil på sommaren utan att behöva ha glasögon i lager-på-lager

Kaffebryggare - som brygger en kopp åt gången. Gott kaffe, och inget mer mackel med filter, "ska vi ha kaffe så att det är värt att brygga en panna," värma avdött kaffe i mikron osv

Sodastream - min rygg tackar oss

Krandusch - hade vi redan i förra huset. Toppen vardagspryl!

Torkskåp - vi slipper snitsla mellan utfällbara torkställningar och ha element fyllda med blöta kläder

Fabricati diem, pvnc!

Ulf-S
0

#2: Just ja, jag hittade en liten grillpanna i gjutjärn på myrorna häromdan! Ser för j-lig ut, men jag tänkte skrubba den ordentligt med svinto och fetta in den på nytt… 60 väl investerade kronor!

folke
0

Jag skaffade nya glasögon förra veckan, så nu ser jag bättre(ut)  Glad

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Mervi
0

Just nu tänker jag på cykeln jag köpte i höstas, snart dags för turer ut i naturen.Skrattande

andreas0
0

En ask säkerhetsnålar!

Jag är alltid väldigt obekväm när jag vaknar för jag har en förmåga att sparka runt underlakanet i sömnen, när jag vaknar ligger det oftast i en bolliknande form under mig. Väldigt obekvämt att vakna till det.

Igår köpte jag en ask säkerhetsnålar och satte fast lakanet i madrassen med 8 st., och idag när jag vaknade var det så bekvämt att jag somnade om och sov en stund till. Glad

Önskar att jag tänkt på det för flera år sen.

Aniara4
0

Diskmaskin!!! OK, jag fick den av en kompis, så jag har strängt taget inte köpt den, men himmel vad den underlättar! Trots att det bara är en liten bänkmodell som tar lite glas och tallrikar och inte så mycket mer.

Raring
0

Dubbdäck till cykeln (ja det finns sånt)! De kostade en slant, men det tjänar man in genom att inte åka buss en månad. Cykla är fantastisk vardagsmotion om man har möjlighet.

Langhol
0

#7#Det finns lakanssträckare typ resårband med clips i ändarna. Det kommer att bli hål i dina lakan med din lösning! Gråter

Mitt dyraste och bästa köp är glasögonen. De gamla hängde på trekvart.

andreas0
0

#10, ok, tack för tipset, får se om jag hittar något sådant. Men än så länge verkar säkerhetsnålslösningen fungera, tror inte det blir så stor belastning på varje enskild nål eftersom lakanet är helt uttsträckt, men jag får väl se om det blir hål eller inte. I värsta fall får jag väl slänga ett lakan.

Tilda-T
0

jag skaffade en sån där eggtimer i höstas,Kanonpryl, jag är urdålig på att kolla koktid på ägg, här ser man direkt när ägget är lagom kokt

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

ellisen
0

Vattenkokaren och stavmixern, har förvisso haft bådadera lääänge, men uppskattar dem ännu mer numer när  jag vindögd och morgonpömsig joxar ihop min ÄGGMJÖLK till kaffet! Även majonnäsen som numera tillverkas var o varannan dag går ju som en dans att tota ihop med stavmixern. Önskar mig en kolsyremaskin ännu dock. Bästa köp för dagen -Fläskkarrén och äggen Skrattande

Inke
0

Kolsyremaskinen! som inköptes i julas. Och mina icebugs. De ska väl inte behövas på 8-9 månader nu.

greensis
0

#9 &12 Varför är man så intelligensbefriad?
Dubbdäck till cykeln - självklarhet (sen jag for omkull för en 3-4 år sedan och slog av änkestötsnerven i vänster armbåge. Och, ja, det gjorde ont!) Varför glömmer man sånt?

Äggkokningsmanick - varför uppfanns inte såna tidigare???

Magnetiskt cykellyse: en snurra man sätter i hjulet som ger ljus utan att det blir tungt att trampa eller att man glömmer ta med lyse eller att man glömmer lyset på cykeln och batteriet laddar ur. (Uppsala är en stor cykelstad)

Fabricati diem, pvnc!

Henrik70
0

Jag köpte en elektrisk knivslipare och en riktig kockkniv, den är supervass. Så nu går det som en dans att skära kött.

Lynxx
0

Ellos - lakansträckare

Ja köpte liknande för många år sedan på JYSK - men de orkade inte klämma fast lakanet utan det gled ur (så jag håller åxå fortfarande på med säkerhetsnålar Generad hatar skrynkliga lakan!).

Jotex & Hemtex har åxå.

Ellos resårlakan 

Har dock sett en ggn på bild en annan version - som klämde fast lakanet på samma sätt - som ja minns från när ja var liten - att min mammas nylonstrumpehållare gjorde - de letar ja fortfarande efter.

Äggkokaren har jag haft i många år - den  funkar ännu - väldigt bra, energisnål & sköter sig själv - mycket praktisk & billig.

parsley
0

En fånig liten magisk putsduk i 3-pack tillfälligt erbjudande från LIDL. Den är svart och gnider man den mot en ljummen spisplatta blir spisplattan alldeles svart och fin. Köpte liknande putsdukar för silver också, men de har jag inte testat.

Shawy
0

Fick tag på en gjutjärnspanna 30 cm(diam). Jättenöjd!

Blenda01
0

Mitt senaste "braiga" köp är en bullit jag köpte på Netto för ett par veckor sedan (179:-)

Nej förresten! Skaldemans rosa!!

parisjetaime
0

Min fina miniräknare som jag köpte när jag började ettan i gymn. En grafritande från TI. Den hjälper mig med alla problem i världen.

Frualbertsson
0

Soda Streemen är favoriten just nu. Men lääänge har vår Tempurmadrass varit etta! Bästa köpet genom tiderna skulle jag kunna sträcka mig till att säga =)

DaMum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

DVD:n med operan "The Magic Flute" som kommer på posten inom kort! Där är min favvo René Pape med!

parisjetaime
0

Förresten så är nog det senaste bästa köpet skivan Romanza med Andrea Bocelli. Den ger mig ro.

lislotta
0

min laptop.. som jag iof inte köpt, utan fick i examenspresent! Men det är perfekt, kan man sitta och se på teve samtidigt som man surfar omkring här.. =)

maxiq
0

Jag skulle vilja lägga till stekpincetten på min lista! När man har jagat baconskivorna runt i stekpannan för att försöka vända de små rackarna med en stekspade så känner man sig som en mästerkock med en pincett i näven.

Skrattande

SvartKaffe
0

#26 Jag använder en vanlig simpel gaffel (gjutjärnspanna).

Själv tycker jag nog vattenkokaren är det bästa, snabbt och enkelt.

greensis
0

sjukvårdshandskar - då kan jag som är allergiker panera fisk (krossade linfrön, nötmjöl & parmesan) och göra mitt "fyllda rödspettor på 6 minuter"-recept

Fabricati diem, pvnc!

nobban7
0

Påskliljor - man blir glad av dem!

Babz
0

Espressobryggaren  och  kaffekvarnen  så man kan få sin dagliga dos av det svarta "giftet"…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

ellisen
0

tillägger något grinigt:
Broddarna från apoteket och gummistövlarna! *umevintern är blääääh*  kolla här liksom : http://www.vk.se/externt/webcam.jsp

MimLan
0

#7 IKEA har lakan med resår i kanterna. Har kört med det i några år nu, och jag byter inte tillbaka även om det kanske inte blir de snyggaste vecken när man viker ihop dem.

greensis
0

#32 IKEA har dessutom lakan med resår i plastad frotté som går i torkskåpet. Icke att jag byter tillbaka till vanliga lakan i minstingarnas sängar…

Fabricati diem, pvnc!

anki1
0

10 och 11, Om man rör sig mycket så hjälper inte lakanssträckare (egen erfarenhet) de släpper taget och lakanen korvar sig.  Sk dra på lakan är bättre då.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
0

Ehh min elektriska koservöppnare som gubben fick i julklapp för några år sedan från sitt förra jobb. Den har inbyggd knivslip och så finns det kapsylöppnare.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[linda-pinda]
0
  • stavmixern
  • den digitala köttermometern
  • bakmaskinen (för min familj som vill ha bröd)
  • den digitala köksvågen
  • vattenkokaren
  • lakan med resår i hörnen
Uttelille
0

Slickepott - en sådan klarar jag mig nästan inte utanRäcka ut tungan

Wildrat
0

Grillpenslar i silikon, äntligen en vettig användning för det materialet

Vattenkokaren

En liten stekpanna som passar på minsta plattan

Underlakan med resår i kanterna, de flesta jag har är från IKEA inköpta lite då och då så jag har märkt att de har lite ojämn kvalitet

Digital stektermometer

Radiostyrd väckarklocka, ställer om tiden av sig själv så man behöver inte hålla reda på sommar/vintertid. Tyvärr håller den på att ge upp och alla nya är skitfula och onödigt komplicerade. Hittade en på Biltema och den pep när man tryckte på knapparna. Inte så kul för sambon om jag ska ställa om tiden när han somnat. Idiotgrej…

Krandusch, fast ICAs var inte så bra, den vi hade innan var bättre men den har jag glömt var vi köpte…

greensis
0

Bredbandsuppkopplingen (Say no more, som de sa på Monte Python…)Generad

Fabricati diem, pvnc!

Record
0

En av de bättre är utan tvekan äggkokaren med rostfria locket som inte går sönder av värme , under 100.-kr på gubbdagis.

Har man problem med lakan skall man ha en ullbädd , aldrig för varm o inte för kall oberoende av omgivningstemperatur och inte fuktigt den andas. Men tappa inte andan för den kostar.

Raring
0

Jag tar tillbaka allt jag sagt om cykeldäck och annat.

Min svärfar har gått med på bytet "kakor mot sonen". Jag som älskar att baka! Underbart! Jag får min sötälskling och på köpet får jag baka och har någon som äter upp bullarna.

Det måste nog vara mitt bästa 'köp'. Skrattande

Katrrrin
0

Glassmaskin

Sodastreamer

Ni som har skrivit äggkokare…hur funkar en sådan???

Record
0

Katrrrin

Äggkokaren jag nämde är en skålformad platta ca 15 cm diam.och en insatts med plats för 7 st ägg , med ett graderat mätglas fyller du den med vatten beroende på antal ägg du vill koka. På med locket sätt i kontakten till 220 v , och vänta till det signalerar att det är klart med en minimal energiförbrukning.De som tycker att det är för få ägg kan ju köra den flera gånger.Men välj inte den med glasklart plastlock den klarar inte värmen i längden utan spricker. Man behöver inte se på äggen när de kokar , eller hur?

PS finns även på Biltema såg jag.

Baglady
0

En rund ring med handtag och finmaskigt galler i mitten som passar att läggas över stekpannan. Perfekt om man vill slippa stänk.

Medlem
0

Bästa köpet är min dator. När jag köpte den för 2 år sedan tyckte jag den var jätte snabb men idag är den inte det jämfört med de nya datorerna. Men den duger än så länge.

magma
0

Bäst av allt är den gamla gjutjärnsstekpannan, den är visserligen inköpt av min mamma på loppis men jag fick den i present. Superbra! Den nya däremot som jag hade fick jag tillslut slänga, det bara brände fast i den:(

Är också nöjd med min nya stavmixer som även har en massa tillbehör- en visp, en liten mixerkanna och en stor kanna med en mixerkniv i botten samt en insats som man har när man ska krossa is…

Även den digitala köksvågen är bra, och den magnetiska måttsatsen som jag har sittandes på sidan av vår köksfläkt (som är en hörnfläkt i metall.)

Aniara4
0

Hur kunde jag glömma bredbandet?! Det, i kombination med en ny fin lånedator förbättrar min tillvaro sååååååå mycket!

andreas0
0

Om man ska gå in på tekniska prylar så får jag nog säga min handdator. Använder den dagligen till att för att lyssna på musik till att ta snabba anteckningar.

Fungerar även att surfa på KiF på den i nödfall om man t.ex. skulle vara inne i stan och det finns trådlöst internet.

parsley
0

För att inte tala om mina tyska Meindlkängor. De lär har en livslängd på 10  år och något skönare att ha på fötterna finns nog inte. Daglig livskvalitet.

Margareta
0

Elektrisk skärmaskin till alla våra olika sorters stekar.

Numer pensionär i Nynäshamn

ebet
0

Min laptop förstås, jag mår inte bra utan den på dagen

Tempurmadrassen för natten med tillhörande kudde

och det senaste, efter mycket funderingar unnade jag mig ett par MBT dojor. Tyvärr passade inte sandalerna på mina spinkiga fötter, men skinnskorna var perfekta, och de känns verkligen efter bara ngr timmar per dag. Håller på att bli starkare i korsryggen och rumpmusklerna stramas upp:)

kalleankasmormor
0

Äggkokaren. Jag älskar den!

greensis
0

eds-clips till mina spinningskor. Fantastiskt att cykla utan att blodtillförseln till tårna stryps i en timme. Varför har jag inte fixat detta tidigare?

utprovade, riktiga löparskor. Det är skillnaden mellan att springa och bli lite trött, och springa och få kramp i båda låren, ena vaden och hälsenesmärtor…

Fabricati diem, pvnc!

nomorecarb
0

Ismaskinen, den har gått varm!Flört

Maia
0

MacBooken är förstås navet i mitt universum, men en annan bra grej är bulliten som mal nötter och mixar små mängder.

Men en riktigt bra grej som jag köpte när jag var på väg hem från en konferens i USA i somras är en underbar resekudde med nån slags små kulor i. Den går att knöla omkring och forma till så att man faktiskt kan sitta upp och sova i flygplanet utan att nacken tar stryk (och utan att ligga helt och hållet över medpassageraren…). Den ska med i sommar också när jag åker åt andra hållet!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Elaichi
0

Min kokbok från 32 för 25 kronor. Med fisk, kött & fågel i, och, framför allt, anledningen till att jag var tvungen att ta med den hem, ett recept på helstekt spädgris! Underbart! Nåja, jag tror inte jag kommer laga det, men bara att titta på receptet… aaaah…

Dessutom levrar o njurar o hjärtan hej vilt, jippi!

Och en annan favorit, i deras recept på färsrätter vilket det finns en hel del, så ska man först mala köttet flera gånger ("sista gången males späcket med") och sedan blandar man i kryddorna och arbetar smeten i uppemot en timme, lite olika i de olika recepten. 45 minuters rörande… jikes, vilka armmuskler.

Och en sista sak, som låter rätt frånstötande, som havregrynsgröt med kött i, men namnet ger "fem myror…" känsla så in i norden: "Korvkaka".

Hur som, det återstår att testa recepten innan ett ordentligt omdöme kan ges, men den är redan värd sina 25 spänn….

pitch
0

Min "Tråd-potatis-mosare", dvs en potatismosare i vågig typ 5-mm rostfri tråd sammangjuten i ett plast-handtag. Har aldrig kunnat blanda köttfärs bättre utan detta fantastiska verktyg i en bunke. Med vitlökspressen och en nagel på finger  blir det mycket lättare  smakmässigt förstås ;-)

chapp
0

Snart kommer mina bästa verktyg vara spaden, krattan och arbetshandskarna. Snart, snart… Det ska bara sluta snöa först!

Andra fina redskap är gym-maskinerna. Dom har jag blivit vän med nu.

ullna
0

Kirurghandskar är min bästa trädgårdshandske. Man får fingertoppskänsla och slipper många allergiska anfall. Köps med fördel på Clas Olsson i hundraförpackning.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
maxiq
0

Dags att väcka upp en gammal tråd för nu har jag köpt något riktigt bra!

Eftersom jag bor i en betongbunker utan kabel-TV och får inte sätta upp någon utomhusantenn så har jag haft lite problem med mottagningen. Att jag dessutom inte har någon TV utan kollar via datorn har gjort det lite komplicerat, särskilt sedan digital-TV-övergången.

Jag har haft en kvadratmeterstor antenn i bokhyllan, antennsladd till digitalboxen, scartkabel till en gammal video och en antennkabel till det analoga TV-kortet i datorn. Bilden har varit riktigt grynig och vid vissa väder har vissa kanaler inte gått att se alls.

Jag har testat lite olika lösningar med digital-TV-kort i datorn och externa USB-omvandlare men inget har varit bra. Häromdan slank jag in på SIBA för att leta nåt nytt kort att stoppa in i daton men hittade en enkel liten "pinne" med USB i ena ändan och antenningång i andra för endast 299 kr! Fjärrkontroll och en miniantenn medföljde dessutom.

Jag kopplade in det, installerade och det fungerade! Riktigt bra bild dessutom och många bra funktioner som t.ex. inspelning på hårddisken. Nu har jag skaffat en aktiv antennburk på 2x1 decimeter som ska ersätta den gigantiska "torkvindan" bara jag hittar det optimala läget för den i ett fönster.

Ibland blir man glad för det lilla! Tungan ute

Tilda-T
0

I sommar har jag köpt  ett plommonträd och ett äppelträd och det känns som jättebra köp för mig!

Det blev faktiskt 4 äpplen på mitt pytteträd redan i år så till nästa år hoppas jag  på en fördubbling!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

raphanus
0

Min Magic Bullet kom med posten förra veckan. Jag har gjort svålmjöl, nötmjöl, kokosmjöl, kokospannkakor och kokosvåfflor sen dess.

Annars gillar jag min Ipod, fast den vann jag i en pristävling. Man kan alltid ha med sig 500 låtar vart man än går, och koppla in den till vilken stereoanläggning som helst. Den väger nästan ingenting!

Matmamma
0

Stekpåsar! Enkel, god, lättlagad mat i ugnen.

Lillulla
0

Beställde en jättedyr mobil på nätet idag! Jag har spanat på den i veckor,ska jag…ska jag inte…? Den har ALLT, inklusive en superbra kamera. Hälften av finesserna är bortkastade på mig, otekniska stackare, men ändå!! Jag har aldrig köpt en LYXPRYL förut! Jag tror att jag nästan är lite kär i den…Skäms

Caena
0

köpte en mandelkvar härom veckan.. den gjorde mig rätt glad.

Anders-S
0

Min mini-ugn (inte mikro), köpt på Netto för flera år sedan för några hundralappar är fortfarande mitt bästa köp. Använder den till nästan all matlagning. Snabb och med lättanvänd timer.  Plåtarna går att diska i maskinen.

Pasi
0

#68 En liknande miniugn hade jag när jag bodde på båt….den var förvånansvärt bra.

Själv har jag beställt en ny kamera då min inte riktigt accepterade att fraktas runt i skogen blan sten och grus (i ryggsäcken). Förstår inte det!?Skrattande
Valet föll på en Canon Powershot SX100SI som jag hittade för bara 2099 inkl frakt. Lär vara en prisvärd liten kamera.

raphanus
0

#66 - Kan den vispa grädde och putsa skor också?

Gittanglad
0

Vattenkokaren: Jag kokar två ägg varje morgon i vattenkokaren. Lägger i äggen i kallt vatten, låter vattenkokaren koka upp och ställer äggklockan på 7 minuter. Perfekta ägg!

parsley
0

#69 Har du bott på båt? Husbåt? Bobåt? I Stockholm eller på annan plats?  Nu blev jag nyfiken. Jycken vill gärna bo på husbåt, nämligen.Skrattande

Såg att Maxiq skrev om Jaguarer i trådens början: En Jaguarägare har två lyckliga dagar. Dagen då han köper bilen och dagen då han säljer den. Oskyldig

En riktigt bra skruvmejsel förgyller tillvaron.

maxiq
0

- "Äskling, jag vill ha en Jaguar i födelsedagspresent"

- "Ja men du får mata den och gå ut med den själv!"

bzzzz
0

en helt ny elbil till dottern för 400 kr och frakt 300 kr. istället för att betala 2000 kr i affären.

raphanus
0

#71 - Jag har både vattenkokare och äggkokare. Äggkokare köpte jag när jag hade bestämt mig för att gå över till LCHF, och det var ett bra köp! Vad händer om äggen spricker i vattenkokaren? Blir det inte kladdigt?

andreas0
0

#75, Dom spricker antagligen inte så det läcker ut, eftersom en vattenkokare stänger av sig självt när det börjar koka.

Om det läcker ut så är det nästan alltid inte för att det blir sprickor, sprickorna är för tunna för att det ska läcka ut.  Att det blir sprickor händer relativt ofta när man kokar ägg.  Utan det händer för att dom hoppar runt i kastrullen i flera minuter när det kokar, vilket gör sprickorna större.

Jag brukar själv stänga av värmen när det har kokat upp när jag kokar ägg, ta bort kastrullen från värmen, och låta den stå i nästan 20 minuter med lock på. Då blir äggen perfekt hårdkokta av att bara ligga där i det varma vattnet. Efteråt ska dom direkt sköljas ordentligt i kallt vatten så tillagningen avbryts. Det är mycket skonsammare att koka äggen på det sättet, och man sparar energi. Nackdelen är att man får vänta längre, och så blir äggen svårare att skala.

Pasi
0

#72 Nja, bodde på en ombyggd liten räktrålare i Hällekis hamn i kanske 6-7 mån. Primitivt (hade iallafall ström mesta tiden) men underbart boende.Cool

Facklan
0

Vilken roligt tipsig tråd !!

jag som är pryl/tips toka leer o vill oxå !

i köket är det senaste en pumptvål till "laktasyd tvålen" (ingen tvål jag innan gillat men med pumpen får du ett skumm jag lätt kan tvätta händerna i ! )

Jag älskar min stekgryta från Ikea den är tjockbottnad o teflonad så jag kan steka mina goda grönsaks röror ;-)

vattenkokare, stavmixer är super bra Sodastreemer använder jag grannens jag köper patronen varannan gång *s

min gamla micro sen år1990 används flitigt med mina microgrytor ..det är kanon

Har helt slutat med Wettexar har köpte lin trasor som är super mycket bättre.. man kan tvätta dom ofta o det går även att snabbfixa dom (vid lukt ) i 2-3 min i micron.

i sängen har jag tröttnat på tunna sladdriga underlakan så där använder vi ett påslakan vriden 90grader vi har 180 säng o stort täcke.

Devlon matta är det bästa att ha i hallen den samlar så mycket att man kan piska av all ev. illska o lite till , se'n kör man den i tvättmaskinen.  

Laptopen är nått jag älskar.. + det trådlösa nätet