Nystart!
Hej allihopa,
Jag är rätt ny här på forumet och inom hela iden med lchf kost. Skulle därför bli väldigt glad över lite motivation, tips och synpunkter från er vana lchf-ätare!
jag har alltid varit normalviktigt, varken smal eller stor och relativt nöjd med det. Spelade fotboll sedan jag var liten och slutade för ca 3 år sedan, nu tränar jag lite passträning, simmar och går till gymmet. Har sedan en tid tillbaka mått väldigt dåligt, på väg mot Depression vilket till en början bidrog till viktminskning (kanske inte helt ofrivillig när man som ung påverkas så mkt av media ni vet..) Mådde bättre ett tag och gick upp igen till min ursprungliga vikt ca 64 kg. har nu under ett års tid mått sämre på grund av stress i skolan och familjeförhållanden. Under våren gick jag ner några kilo igen på en lågkalori kost och kände mig väldigt nöjd med vikten. Som ni förstår gick det inte så bra och jag fastnade i sockerträsket. Började hetsäta godis, chips, kakor m,m när jag mådde dåligt och har nu under sommaren gått upp ett antal kilo,( hur mkt vet jag inte eftersom vi inte har en våg hemma men jag kan inte ha mina jeans längre! suck..)
Blev alldeles svullen i magen, sugen alltjämt och fick cravings hela tiden. var och är fortfarande väldigt jobbigt fysiskt och psykiskt. Jag kom av en slump över en artikel om denna kost och blev intresserad, läste mer och hamnade här. Så jag tänkte att jag skulle prova men det var inte så lätt som jag trodde då sockerabstinensen tog vid! Efter ett antal misslyckade försök med lchf så har jag nu bestämt mig för en nystart och hålla ut en månad och se vad som händer. målet är att komma i mina älskade jeans igen! Har nu klarat mig i 5 dagar utan att känna något större behov av kolhydrater men desto mättre och mer motiverad!
Det är just efter middagen och på kvällen som det blir svårt att inte ta en macka eller köpa godis för då är jag mest hungrig och sugen.
hoppas ni orkar med att läsa alltihopa men det kändes skönt att få skriva av mig! =)
idag har jag som ett ex, ätit:
Frukost/lunch: Omelett på 2 stora ägg, riven ost och en klick cremefraiche. ½ pkt bacon allt stekt i ca 40 g smör, samt några gurksivor
Middag: 2 färsbiffar(utan ströbröd) 1 champinjon lite rödlök allt uppstekt i massor av smör. några gurkskivor, lite ruccola samt en halv avocado.
Kväll: småätit brieost, en liten skål hälsofil blandat med cremefraicke, hackad sötmandel och ingerfära.
Hurra, grattis! Det är kul att läsa om så många som får ett så markant bättre liv av att gå över till att äta mat!
Om du känner att du är hungrig så gör du bäst i att äta, helt enkelt. Ät inte en macka dock. När man äter LCHF gör det inte så mycket att man äter mat sent eftersom blodsocker- och insulinnivåerna håller sig låga. Jag brukar äta rätt ordentligt på kvällen, eftersom jag blir hungrig.
Ingen större risk att du överäter heller. Man blir mätt snabbt av protein och fett, som du märker. Äter du som du gör nu, med små mängder kolhydrater kommer du inte heller att lura kroppen att pumpa ut insulin som tömmer blodet på näring.
Ät, var glad & lycka till!