Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1899 ggr
kb08an
0

majonäs

majonäsen som jag har hemma innhehåller 78 % vegetabiliska fetter. Vad e de för slags fetter? dåliga eller bra?

mikaelj
0

Rapsolja oftast, 2:1 i omega 6 : omega 3, vilket är helt klart godkänt.

Jag köper bara Findus majonnäs i glasburk, 80g fett, 2g socker och <1g protein.  Felix (den gröna metalltuben) innehåller 3g socker.

… sedan har vi Euroshopper, Eldorado och andra fulmajonnäser med 5-12g socker …

andreas0
0

Med största sannolikhet är det rapsolja.

Rapsolja är bättre än andra vegetabiliska fetter, men inte lika bra som fetter från animaliska källor. Om man nu ska äta vegetabiliska fetter så är rapsolja antagligen det bästa man kan använda, följt av olivolja. Resten har för mycket omega 6.

Använd aldrig vegetabiliska fetter i någon varm maträtt eftersom dom härsknar av värme. Man ska altså aldrig steka i sådana t.ex.

MimLan
0

#1 Rydbergs majonnäs är snäppet bättre. 1 gr kh och inga E-nummer eller konserveringsmedel.

Fast den kostar ju sin tjuga för 250 gram, så det blir i praktiken ungefär dubbelt så dyrt som Findus stora burk. Som studerande eller arbetslös är det ju tyvärr en skillnad som märks.

mikaelj
0

MimLan,

För att inte tala om att jag inte sett den i någon affär. :-)

MimLan
0

#4 :) Den står inte på vanliga majonnäs-hyllan, tror den kräver kylförvaring. Jag har iaf sett den på hyllorna med såser som brukar finnas ovanför/vid köttet.

Kan dock varna för deras bearnaise i samma typ av förpackning. Usel!

magma
0

Tack för tipset MimLan! Jag använder så lite majonnäs nuförtiden, så en dyrare majonnäs innebär ingen större skillnad för min del. Fast jag har inte heller sett den tidigare, ska kolla i kyldiskarna på ICA och se om jag hittar den där.

kb08an
0

#2, vad innebär att de härskar av värme?

magma
0

Att fettsyrorna oxiderar och blir skadliga att förtära. Därför är det heller inte så nyttigt att äta ej uppvärmda vegetabiliska oljor, eftersom många börjar oxidera redan vid kroppstemperatur…

mikaelj
0

… och anledningen till att man måste äta massa antioxidanter …

Ulf-S
0

Bästa oljan till majonnäs är macadamiaolja IMO.

Det är en stabil och nyttig olja som även funkar utmärkt att steka i på hög värme.

LenaK63
0

#10 Har den inte för mycket smak för att göra majonnäs av? Hittade en på nätet som kostar €12,50 för 250 ml. Tycker det är väl mycket med tanke på den majonnäskonsumtion och pågår i vår familj.

Ulf-S
0

#11: Tjae… Den har ju en tydlig smak av macadamianöt, men är ändå rätt diskret. Jag tycker det blir jättebra!

denno
0

Måste väl i alla fall smaka godare än rapsolja.. testa halsa det :D