"Sockerkaka" utan socker
Hej!
Gjorde ett experiment igår där jag ville göra en god "sockerkaka" som skulle passa oss LCFH-are. Så här gjorde jag.
- Vispa ca 25g smör
- Blanda i 1 äggula
- Mal en påse hackad mandel (60g) med t ex en stavmixer
- Blanda ner mandelmjölet tillsammans med ca ½ tsk bakpulver
- Blanda i en vaniljstång
- Häll i ½ dl vispgrädde
Detta blev tre små portionsformar (pajformar) ca 9cm i diameter, och då gjorde jag olika smaker, så här
- en form med smeten som den var
- en form blandade jag i ca ½ tsk kanel
- en form tog jag 2 bitar av 76% chokladkaka som jag krossade
Sedan gräddade jag alla tre i ugnen i 175 grader i ca 15 min. Jag måste säga att det blev jättelyckat. Den godaste var den med choklad i naturligtvis. Den kommer jag att göra tredubbel så jag får en stor normal kaka i form.
Det låter jättegott - ska dessutom ha ett antal personer på fika till helgen så jag ska definitivt prova kakan.
En fråga bara - ska smöret som vispas vara smält eller ska det bara vara rumsvarmt och röras mjukt?

Finemang!
sockerkaka är nåt som jag faktiskt längtar efter fortfarande så det här ska definitivt provas…
Kanske skulle det funka med kokosmjöl också..
Oj det där låter väldigt gott! Måste provbaka imorgon (eller redan ikväll?!!)
Jag hade rumsvarmt smör som jag vispade så att det blev nästan vitt som man gör när man vispar smör och socker poröst.
Det är mycket möjligt att det kan funka med kokos också. Prova gärna och hör av dig igen.
Om man vill söta kakan kan man kanske ha i lite stevia om man har det hemma. Jag tyckte att det räckte med det lite söta i chokladen. Jag kom att tänka på nu att det kanske skulle bli gott med pepparkakskryddor också, eller hur?
Jag hade lite mascaponeglass till, det var super.
Jag måste kanske tillägga att om man tredubblar receptet och använder en vanlig sockerkaks form så blir kanske gräddtiden längre eller vad tror ni?
Hej igen. Jag har nu testat med pepparkakskryddor (färdiga malda kryddor i påse på kryddhyllorna i affärerna). Det blev också väldigt gott, tog endast lite drygt en knivsudd och blandade i ena lilla pajformen.
Wow, jättespännande! :D
Jag gjorde den här idag, fast jag smälte chokladen i micron och hade i.
Det blev jättegott!
Tänkte att det ska bli tårtbottnar till en hallon och gräddtårta jag ska bjuda på på söndag.
Tack för ett super recept!!
Godmorgon…hade en fråga men svaret stod ju där redan…pigg som en mört eller!? 
Låter spännande…ska genast testa för flickorna vill nog ha ngt nu när vi ska på picnic i em. Tack!
#9 60g stog det väl i orginalreceptet?
#9: Menar du inte #0, för i #9 stod inga gram???
Så, nu står det 3 tårtbottnar på bordet och kallnar, jag gjorde dubbel sats, men dubblade inte allt och de här blev jättelyckade!! Kan lätt bjudas på till efterätt med lite grädde eller till kaffet.
50g smör, vispas med elvisp tillsammans med
2 äggulor
120g sötmandel, mixas i matberedare och blanda i
1/2 msk bakpulver
Smält 4-4.5 mörk choklad och häll i.
1 vaniljstång skrapas ut och häll kornen i smeten.
1 dl vispgrädde.
Lägg sen 1 bakplåtspapper i en pajform (eller som jag hade en grund gratängform) och i med smeten.
Grädda i 175grader i 15 minuter och OJ vad gott det blev!
Nu har jag 3 såna här tårtformar som jag ska göra tårta av i morgon. Tänkte göra en vaniljkräm/sås, såg en del recept här inne häromdagen och sen ha mosade hallon på ett lager och så vispad grädde och decorera med fler hallon.
Ska fota den i morgon så ni får veta hur den blev!
Liten undring:
"Smält 4-4.5 mörk choklad och häll i."
Gram? Rutor? Om rutor, vilken chokladkaka (finns med olika stora rutor).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Oj, det ska vara 4-4.5 bitar mörk choklad. De jag hade vägde 10g per chokladbit. Jag lade till en liten extra bit förrutom de 4 bitarna.
Chokladen jag använde var 1848 76%ig, köpt på ICA Maxi. Den är godare än Lindt tycker jag.
Så 40-45g choklad.
#14 Tusen tack!!!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Tror ni det kan fungera med vaniljpulver också eller måste det vara vaniljstång? Tror jag har de övriga ingredienserna hemma, är så sugen på någon slags kaka faktiskt!
Vaniljpulver är pulvriserad vaniljstång så det borde vara alldeles utmärkt.
Yuck, detta funkade inte alls! dels blev smeten bara en lite klump på formens botten och det blev mer skorpaktigt.. hårt skal och inget trevligt innehåll. fluffigt.. som ludd. men använde BakePro som mjöl.. kanske därför.

#18 Tack för informationen, då vet vi att det inte blir bra med BakePro så behöver man inte testa! Vad bra det är med ett sånt här forum där vi kan lära av varandras misstag (och framgångar)!
Väntar på rapport från någon som använt kokos, eftersom jag är allergisk mot mandel och för lat/snål för att testa själv om jag inte har hört från nån annan att det funkade! 

#19 Har inte testat själv med detta recept men jag använder ofta malda pinjekärnor istället för mandel - kanske du skulle prova det om du tål dem.