Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2483 ggr
Body
0

Ölfråga

Jag har hört att man inte ska dricka öl, jo det är sant!

Men varför egentligen….är det alkoholen eller kolhydraterna??? Jag kollade sist jag var på bolaget och såg att det finns öl med väldigt lite kolhydrater….Det smakade pissigt ,men ändå något att unna sig i bastun med…

andreas0
0

Det är kolhydraterna. Öl kallas även "flytande bröd" eftersom det är gjort på samma ingredientser som bröd (spannmål, jäst, vatten).

Alkohol påverkar folk olika, en del stoppar i viktminskning av det, men dom flesta verkar kunna klara det utan problem. Om man nu ska dricka alkohol så är det bättre med en dryck med väldigt lite kolhydrater, t.ex. whisky eller ett väldigt torrt vin. Men lågkolhydrat-ölen går väl bra om man inte dricker för mycket.

Body
0

Är det nån som har en flaska öl hemma och kan kolla hur mkt kolhydrater den innehåller??? Själv sitter jag på jobbet…

andreas0
0

Enligt fineli.fi så har en öl på 4.5% 4.1 gram kolhydrater per 100 gram, en öl på 5.5% 2.4 gram kolhydrater per 100 gram, och en öl på 7.5% 6.1 gram kolhydrater per 100 gram. Det varierar altså rätt rejält. Men om vi räknar på 4.1 gram per 100 gram så blir två 50cl ölburkar 41 gram kolhydrater. Och det är ju rätt mycket.

Visst kanske man kan dricka en 33cl flaska/burk (13.5 gram kolhydrater) och sluta där, men oftast blir det väl lite mer än så om man dricker öl, och 13.5 gram är inte så lite det heller om man ligger på 20-30 gram per dag i vanlig fall.

Vad lågkolhydratvarienterna innehåller har jag ingen aning om.

Body
0

Tack för snabbt svar Andreas!

nr-9
1

Har för mig att Pripps Pure har 1g kolhydrat/100g. Den smakar å andra sidan ingenting. Spendrups har någon liknande variant som smakar mer men den ger jag inte mycket för. (Inte god dvs).

Om man verkligen vill ha öl tycker jag det är bättre att njuta av en mindre mängd av något som smakar gott. Unna sig med måtta.

Anders-S
0

Inget fel på vare sig Pure eller Bright om de hanteras rätt.  Häll upp ölen i ett ölglas, lite i taget och låt överskottet av kolsyra försvinna. Häll uppifrån. Dekantera inte.  Då slipper man att kolsyran sticker i munnen/näsan.  Den som dricker öl direkt ut burken får aldrig reda på ölens rätta smak.

Men se upp för alkoholen ifall du är i ketos.  50 cl öl är definitivt för mycket för bilkörning. Rätta drycken om man skall köra bil är vatten med citron!