Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1335 ggr
copia
0

Kalixlax

Har ätit något av det godaste jag har smakat i mitt liv…Kalixlax…Dom säljer på toget runt om i landet, så kommer dom till er stad så missa det inte!!! Jag köpte en med cheddar, det fanns i fler olika smaker. Inga tillsater eller aromer, lovade killen som sålde!

kaisakavat
0

Är de från Kalix på riktigt eller har de bara "snott namnet"??

Om de är äkta så kan det visst vara riktigt bra grejjer! Moderniteter som "skit i maten" har nog inte - än - nått dit upp. Flört 

Norrbottenskusten och särskilt Kalixtrakten är känd för sina gamla fiskartraditioner: Karlsborgsverken, Storön, Nyborg, m fl småsamhällen alldeles vid Kusten. Själva Kalix ligger ca en mil inåt landet, uppför Kalixälven.

Jag är själv född och uppvuxen precis där Kalixälven rinner ut i Bottenviken. Knappt 100 m från havet med fiskargubbar i familjen, dock är vi inte yrkesfiskare, utan fritidsskojjare. Glad

Grattis till den goda maten!

copia
0

Det var lax, fiskad i Kalix, dialekten på killen som sålde avslöjade även hans ursprung, en härlig dialekt! -Sånt skit, med konserveringsmedl o tillsatser, sa han, de finns en bättre lösning, ät upp det snabbt. Och det gör jag!

Kefa
0

He finns en bättre lösning, ät upp snabbt. Det gör jag

Ten points

UPP TILL KAMP MOT E621 SISTA STRIDEN DET ÄR

kaisakavat
0

#2 Jo, den dialekten - den kan jag! Det ska va språkmelodiska trappsteg neråt samt ordentligt göung på vokaalerna!Skrattande

Bra sagt annars!

copia
0

Är inne på tredje dan med min lax…Idag värmde jag den med aromsmör på..mmmm . Är det det här som kallas fakir, så skulle jag kunna äta det länge----ler

Ja , det är otroligt hur en dialekt kan påverka en, just den här ingav lugn och förtroende, själv är jag västgöte, skulle inte vara samma sak om jag sålde den där laxen..S Tänk er Bert Karlsson, så förstår ni!