Vegetariks
Hej söker efter någon som lever éfter denna kost men vegetariskt ?? hur får man upp proteinet?? när man äter lågkolhydratkost

Äter du ägg, mejeriprodukter och fisk/skaldjur?
I tio år (från 13-23 år) var jag laktovegetarian. Sedan började jag äta ägg och något år senare också fisk. Nu är jag alltså något slags halvvegetarian (äter allt utom kött från fyrfota djur och fågel).
Nu sedan jag har börjat med LCHF har jag visserligen ätit fisk flera gånger i veckan och ägg varje dag men mina middagar och kvällmat kan lika gärna bestå av bara vegetabilier. Stekta blandade grönsaker, en slags wok med mycket smör/olivolja är mycket gott och kan varieras i det oändliga. En sås med crème fraîche till och det är lätt att bli mätt. Lite vispad grädde med flisad mörk choklad till efterrätt och det blir en söndagsmiddag. Till frukost äter jag visserligen ägg och om du inte gör det så kan du ju ändå äta ost och turkisk yougurt.
För det är väl inte så att du är vegan? Då blir det knepigt!
Jag följer matlistan som Annika Dahlqvist har med på sin hemsida, http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf . Jag tar bort allt jag inte vill äta av kött och köttprodukter. Och lite bönor får det plats. När jag räknar ut näringsvärdet av det jag äter så är det inte svårt att få tillräckligt med protein. Och ös på med fett! Bladgrönsaker, tomater, blomkål smakar ännu mer med en fettrik sås eller sky.
Lycka till! Det ska vara roligt att äta!

"Raringen" har en blogg!
Annars så hoppas jag att du känner till problemet med vegetaisk kost?
Blir lätt brist av olika essentiella saker, framförallt aminosyror!
Och det blir hur som helst mycket kolhydrater.. och har man problem med insulinresistens blir det ogörligt iallafall!
Annars så brukar man framhålla den Japanska tradionella kosten baserad på mycket kolhydrater som något efterstävansvärt.. men man skall ha klart för sig att de inte åt sådant junkvegfood som finns i affärerna i dag!!
"Rice is the main carbohydrate food in Japan, consumed with every meal. For the poor, it is the chief source of calories. However, the real basis of the Japanese diet is not rice but fish, consumed at more than 154 pounds per person per year1-almost one-half pound per day. This is about the same amount by weight as rice, but in terms of calories, fish provides a greater amount for most of the Japanese."
http://www.westonaprice.org/traditional_diets/japan.html
Tycker denna ovanstående artikeln visar att man kan leva bra på en i stora delar vegetarisk kost kompletterad med rätt aminosyror och fetter.. men det duger inte med vegjunkfooden i affärerna.. tyvär är det samma problem med blandkosten och föralldel även LCHF.. om man bara baserade denna på färdigmat med alla dessa gifter och kemikalier och antagligen utan näring!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.