OK - på't igen då...
Alltså - jag och min man körde med LCHF under nästan 10 månader innan sommaren. Vi var så himla duktiga tyckte vi och mådde jättebra av det men på vågen stod det still. För min del spelar det ingen roll för jag hänger liksom bara på men för min man som har ca 10-15 kg att gå ner är det ju kul om det händer NÅT iaf. Kanske 2-3 kg ner men inget mer.
Nu har vi bestämt oss för att ta tag i det igen, men vad 17 ska man göra för att få en rivstart som motiverar honom till att fortsätta (det är hans förslag, men ändå) för fakirbiffar går inte hem liksom. Det blir för enahanda. Själv går jag upp i vikt om jag fläskar på med fett som ni gör här och det är ju inte tanken.
Usch vad detta är svårt - jag vill stå still och han vill gå ner. Orkar dock inte laga hur mkt mat som helst (vi har ungar som ska ha sitt också).
Om din man behöver en rivstart som får vågen att röra på sig, så är det väl fakir som är mest pålitligt. Det behöver inte enbart betyda fakirbiffar, utan kan lika gärna innebära ägg, fisk, skaldjur, fågel, smör, majonnäs. Sedan om han verkligen behöver ren fakir för att gå ned i vikt, det har jag ingen aning om utan det behöver han prova sig fram med.
Att tillaga 1 köttbit eller 10 tar ju lika lång tid om man använder en gryta eller ugnen, så det bör inte vara mer tidskrävande än annan mat. Storkok är kanske den bästa lösningen, istället för att behöva laga mat så det räcker lagom till en måltid. Barnen kan ju äta precis samma mat som ni så ni behöver ju inte laga dubbelt, om ni vill så är det ju bara att servera potatis, ris osv till dem.
Lycka till!

Tack!
Jag har inte tänkt på det så - jag har bara tänkt biffar… men du har rätt. Du menar utan mjölkprodukter helt eller? Bara "rena" grejor + fett?
Tyvärr är hans killar ganska överviktiga (och extremt kräsna) också medan mina tjejer ser ut som sparrisar så det är en svår balansgång med ungarna… Jag får fundera på det. Kan inte laga fet mat PLUS kolhydrater åt redan runda barn, men utan pasta, ris etc kommer de inte att äta nåt alls för det är nästan det enda de äter. Mina ungar äter i stort sett allt och skulle gärna lägga på sig nåt kilo eller två.
#2 Rent krasst, får de inget annat så äter de till slut.
Och även om sparris-töserna är tunna så betyder inte det att de måste ha kolhydrater, även om det sannolikt betyder att de tål kolhydrater bättre. Så måltiderna kan ha LCHF-fokus ändå, låt de äta fritt av bra med grönsaker bara.

*haha* ja, det är ju lätt om det bara var mina barn. Jag är den där hemska elaka styvmamman som säger att det kanske inte är så lämpligt att bara äta flingor till frukost och mellis, att man inte behöver äta pommes till allting för att vanlig potatis inte passar osv. Jag serverar grönsaker till alla måltider och det blir alltid så att tjejerna äter mest av det och inte så mkt mat. Killarna tar väl en ärta för att jag tycker att man iaf smakar av allt på bordet. Tyvärr vågar deras pappa inte sätta ner foten mot killarna och tycker sååå synd om dem om de inte får i sig tillräckligt nån dag. Och så blir det ett
från deras mamma också som han inte orkar ta. Det är så trist. Jag tror inte alls att ungar dör av att lägga sig hungriga nån kväll för att man inte ätit som protest mot att man inte fick det man ville ha. Speciellt inte när det är stora barn som förstår konsekvenser av sitt handlande (killarna är 12 och 14 år).
Just när det gäller mat känner jag väldigt mkt att det är mina barn och andras ungar… faktiskt… för det är jag som får ta skiten… (fast det blir man väl hängd på torget för att man säger).
#4 Kinkig situation. Om det går, föreslår jag att du samlar på dig information av olika nivåer och tar ett snack med både pappan och den andra mamman. Du måste ju ha stödet från dem, annars är du utlämnad och det kommer inte att gå framåt. Börja hellre i den ändan, sedan går du på praktiken. Både tjejerna och killarna behöve rju lära sig att äta mat, även om det är från olika grundförutsättningar. Lura in ungarna med fördelar de gillar, t.ex. kanske man kan trigga de som är sportintresserade med uthålligheten och frånvaro av mjölksyra och muskler som kommer så lätt. Vifta med triathleten Jonas Colting.