Glutamat
Hej, jag vidarebefodra uppropet till mina vänner och där var en som ifrågasatte då hon ej kunde finna länkar etc till vad det var skadligt mot och varför..
är det någon här som kan hjälpa mig med länkar?

Skojar du?
En sökning på "farligt med glutamat" ger över 9000 träffar på Svenska på Google

jamen är där vetenskapliga undersökningar..
jag menar om jag söker om viktnedgång för jag en massa om att jag ska skära ner på fett och det vet vi ju alla att det inte stämmer

Det beror på vilka typer av fakta/bevis man är ute efter.
På PubMed hittar man abstrakt på massor med studier som visar på symptom beroende på vad just den studien letat efter.
E621 är ju trots allt godkänt som livsmedelstillsats.
Det är en fråga om dos och individ när och om problem uppstår
Vanliga symptom som rapporteras förE621: MONONATRIUMGLUTAMAT E622: MONOKALIUMGLUTAMAT E623: KALCIUMDIGLUTAMAT E624: MONOAMMONIUMGLUTAMAT är
Beteendestörningar som paranoia, djup Depression, extrem vrede.
Epileptiska anfall (petit mal).
Fosterskador.
Försenad tillväxt.
Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.
Hormonstörningar.
Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!
Deklareras ofta som "smakförstärkare".
Konvulsioner.
Kvinnlig sterilitet.
Leverskador.
Nervcellsförstörelse.
Orsakar "Chinese Restaurant Syndrome". Om Ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat! Provocerar fram astmaattacker.
Svåra allergiska reaktioner.
Ögonskador.
Övervikt.
Räcker det? 
Egentligen tycker jag att det borde räcka med argumentet att det är en smakförstärkare som sätts till för att du ska äta mer och för att de ska slippa använda kvalitetsingredienser. Men för vissa måste det ju vara farligt för att man ska sluta med det…

jag har försökt.. skickat länk till kostdoktorn etc, men han har ju valt sida…han är ju inte opartisk etc etc
svårt att de skyller övervikt på detta, de kan ju lika bra skylla på salt och peppar etc för om man hade tagit bort det så hade man ju inte heller tyckt att maten smakar lika bra = man äter mindre….
ja detta är ju hennes åsikter, men jag var tvungen att fråga henne VAR man idag hittar opartiska texter;-)
#5 Salt och peppar får inte hjärnan att signalera att den är sugen på mer mat.
Skulle behva lite hjälp. Är det någon som har länkar till undersökningar eller artiklar om att glutamat är skadligt?
Titta i #3
Det står i PubMed enligt Dufva
Numer pensionär i Nynäshamn
Ah, ok, tack! Fick ett utbrott på hemköp igen, jag tror de är min fiende nummer ett… Måste flytta någonstans där de har ica eller coop för hemköp har e621 i ALLT och sen har de mage att ha reklam som säger "vi har gjort ett val".
De har gjort ett val.. :)
Fel val…
Hmm, jag önskar att någon annan som kan argumentera bättre skriver till hemköp, jag är helt enkelt för arg och okunnig. Dom anser inte att e621 är något problem alls och att jag är knäpp och osaklig. Fick tillbaka svar från kronfågeln och dom bekräftar att efter 1 sept har dom helt slutat med glutamat i sin grillade kyckling.
Även jag har fått svar från Kronfågel och det kommer jag att uppmärksamma å det direktaste!
Numer pensionär i Nynäshamn
Jupp, jag skickade ett extra litet tack till dom för att visa min uppskattning!