Reservproviant
Mycket av vårt liv hänger på en skör tråd. Utan el och internet är det inte mycket som fungerar. Det sker otaliga attacker dagligen. En rejäl storm kan också orsaka stora problem.
När du inte har ström till frysen. Inget vatten i kranen. När ditt kort inte fungerar. Du kan inte köpa mat för kassorna går inte. Du kan inte tanka bilen för bensinpumparna går inte.
Vad skall du äta då? Har du något i reserv?
Tänker försöka bygga upp ett litet förråd som räcker i två veckor. Borde inte alla ha det? Tror det var krav på det i gamla Västtyskland under kalla kriget.
Har du tips på bra reservproviant för den som äter lågkolhydratkost? Det som finns som kött- och fiskkonserver, helkonserv, i butikerna är nästan alltid kontaminerat av olika livsmedelstillsatser. Kanske man ska plocka fram gamla konserveringsapparaten och konservera själv. Bra om hållbarheten är minst ett halvår så man kan byta ut förrådet successivt.

Är det en fråga om ren överlevnad kan jag nog tänka mig att äta knäckebröd men annars är choklad och kokosfett sånt som kan lagras länge.
Torkat kött.
Ost borde väl fungera rätt OK.

*funderar* Kan man ha höns i lägenhet? 
Smör håller sig bra i rumstemperatur.
Numer pensionär i Nynäshamn

Ägg klarar sig utmärkt i rumstempratur. I värsta fall kan man äta dem råa.
Är tonfisk och makrill på burk OK för dig? Kokosmjölk på burk?
Ghee har väl också lång livslängd?
Ett par kaniner i en bur bakom garaget?

Eftersom man måste omsätta, äta upp, förrådet successivt så är inte kolhydratrika produkter eller sådana med livsmedelstillsatser särskilt lämpliga som reservproviant om man inte tål dem. Det är nog inte heller bästa tillfället att byta till att bli sockerbrännare i en krissituation eftersom det ger ett otal negativa hälsoeffekter avseende blodsocker, Blodtryck, stress, värk och matsmältning.
Pem…vaddetnuheter som Calle Robertsson byggde ihop. Traditionell vandringsmat. Kött och talg.

Pemmican, makrill i tomatsås, tonfik på burk, ett gäng hönor bakom knuten..

#0 Ska du bunkra upp med flaskvatten då också?

Asiatiska livsmedelsaffärer har mycket intressanta och goda köttkonserver.
Torkat renkött håller länge..Finns mycket torkad mat, korv etc som håller länge länge..
En bra grej att ha hemma i fall vi ska vara sådana.. är ett litet stormkök :) Man kan även i värsta fall hänga ut maten genom fönstret, ifall årstiden tillåter.
Ibland har det hänt att vattnet försvunnit i vårt hus, eller all el. Det händer rätt ofta här, varför vet jag inte, det är väl ett fuskbygge av något slag. Och då vi nu även bor i en stor betonglåda med många andra människor så kan man inte gå och kolla propparna själv, utan måste få tag i någon certifierad person med nyckel som kan gå och slå på strömbrytaren igen.. Hela familjen har blivit lamslagen, man har så lite kontroll och jag avskyr det.
Vore vi ute på torpet.. skulle vi kunna elda i vedspisen och laga mat där, gräva en kylgrop för matvarorna, tända ljus, etc, och vattnet kommer ur brunnen. Man är hjälplös idag, sätter stor tillit till allt omkring.
*scout*
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Förrådet får ju inte kosta alltför mycket heller, så min tanke var att man skulle kunna hitta lite olika konserver på extrapris.
Men så besviken jag blir när t.ex. Netto:s burkskinkaerbjudande för 16 kr/burk denna veckan är en kemikalieblandning från Tulip
Picnic bog, JAKA
450 g
Innehåll
Griskött (61%), vatten, salt, socker, animaliskt protein, stabiliseringsmedel (E 407), aromer, smakförstärkare (E621, E635), antioxidationsmedel (E301), konserveringsmedel (E250). Innehåller vete.
Finns det någon burkskinka i handeln som inte har smakförstärkare?

Förr i tiden konserverade man ägg i sk vattenglas.
Men vattenglas är tydligen inte så trevligt att hantera…
Här kan man hitta lite enklare tips, vaselin, eller att vända dom en gång i veckan…
"still lost in space and time"

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=ccefcbe0-7262-445f-946f-d4f43db04647
Länk till Calle Robertssons pemmikan. Finns fler recept om man söker på forumet. Testa gärna lite annan stavning också.
Funderar dock på hur pemmikanen håller sig i rumstempratur och om den funkar att ta med som proviant på en sommarcampingsemester t ex.

Om man gör den korrekt ska pemmican kunna hålla sig bra länge. (Fast exakt hur länge det är vet jag inte … månadsvis i alla fall.) Den har ju traditionellt använts som färdkost av folk som varken hade kylskåp eller konserver… 

#15 I vilket klimat färdes de? Varmt eller kallt?
Den enda referens till hållbarheten hos ister har jag hittat hos Bosse Bildoktorn. Han skriver att hästister är bäst, men att det härsknar. Dock inte när. Förmodligen ska man inte smörja in bilen med ister i alla fall.
Utvikning från ämnet.
Det borde väl gå att hitta vettiga oliver som kan ha som nödkost.
Katten kanske kan släpa in lite råttor och småfåglar som kan dryga ut kosten?
Fiska mås. Läste om det i en bok om några som seglade över Atlanten i en primitiv båt tillverkad av läder. En av besättningsmännen var från Färörna och hade med sig valspäck som proviant. Han drygade ut kosten genom att fånga måsar med metkrok. Brendans resa heter boken. Den frystorkade mat de hade med sig från början visade sig vara värdelös, och byttes ut mot torkat kött, nötter och en stor ost.
Äh, blir det en nödsituation får man väl ge sig ut i skogen med ett spjut och hitta en lämplig älg. 
Pemmican sägs kunna hålla i 30 år i en luftförsluten behållare, förutsatt att det är rätt tillrätt och inte utsätts för temperaturer över 40 grader.
Kanske skulle bygga upp ett förråd när man är utexaminerad och har jobb.
Ska man höfta på priset blir det cirka 70:- / kilo kött (fransyska eller liknande MAGERT kött) vilket innebär ungefär 70*5 = 350 kronor per kilo torkat kött (dvs rent protein). Talg köper jag för 15:95 :- kilot, 70% cirka ska vara fett så 16/.7 ~= 23 kronor per kilo när det är skirat.
500 gram talg på 500 gram rent protein, det innebär 175 + 11.50 = ungefär 185 kronor per kilo. Säg 200 så har man täckt upp för ev. spill och liknande.
Energiinnehållet i 100 gram är 50*4 = 200 (protein) samt 50*9 = 450 (fett). 650 kcal i ett hekto, två hekto är 1300 kcal, och ger 100 gram protein.
Säg att man konsumerar två hekto per dag = 1300 kcal (inte direkt så man frossar vid matbrist).
Det blir 40 kronor per "säkrad" dag. Räkna 60 kronor om man inte vill ligga på allt för stort energiunderskott, men jag tror man kan klara sig i åratal på 1300 kcal per dag, kroppen kan vrida ner förbrukningen extremt mycket vid behov.
Säg att man vill ha tillräckligt med proviant för 2 år. 365*2*40 = 29,200 kronor. Det innebär 365*2*0,2 = 146 kilo pemmican. Enliters konserveringsburkar brukar kosta runt 20 kronor har jag för mig på willys. Det blir 3000 kronor extra för 150 burkar.
Sammanfattningsvis kan man bygga upp ett fullgott förråd att leva på i 2 år för cirka 33000 kronor, och håller det sig i 30 år blir det en livsförsäkring på drygt 1000 kronor per år och person.