Ghee
Var på en "invandraraffär" idag och såg att dom sålde smör på konservburk. När jag läste på burken så såg jag att det stod ghee. Den kostade 80 kronor och vägde ett kilo. Undrar om det är intressant.
Låter billigare än egen ghee. Bara testa, man märker ju om det är någon skillnad.

Jag skulle ha kastat mig över burken. Genast!

Vad e ghee för något? 
Ghee, även känt som skirat smör eller koncentrerat smör, är ett smör där all protein och vatten har tagits bort så det är 100% fett.
Det är bra att steka saker i eftersom det tål högre temperaturer än smör (om smöret bränns så är det proteinet som bränns, inte fettet, och det är ju borta nu). Det uppför sig ungefär som en olja när det har smält.
Däremot är det inte lämpligt att ha till andra saker än att steka i, främst eftersom det har mycket mindre smak, så man bör ha vanligt smör i såser osv. eftersom det blir godare då.
Man kan göra det själv av vanligt smör, här finns recept, men hittar man det färdigt så är det såklart enklare att köpa.
Däremot håller jag inte med #1 om att det låter billigare än att göra egen ghee, köper man ett enkilos smör från arla för 42 kronor blir det 52 kronor kilot för gheen, vilket är billigare än 80 kronor kilot. Arla själv säljer det som koncentrerat smör i en burk om 1.8 kilo, främst till resturanger osv. men man kan be sin affär ta in en burk åt en om man vill. Man får då betala 120-130 spänn för en burk, så det blir ca 70 kronor kilot. Så billigast är det att göra det själv. Fast risken finns att man misslyckas också om man gör det själv, och då är det ett kilo smör bortkastat.
En burk på ett kilo räcker flera månader utan problem, eftersom man bara har det när man steker saker. Den har även lång hållbarhet, enligt arla så har deras burk en hållbarhet på 6 månader i kylskåpet, men jag tror inte att det är några problem att ha den längre än så.
Jag hade köpt bukren o försökt hitta ett passande lock till *s
OT !
Jag har många nånga år haft 2 gula spannar på ca 5-7 liter hemma som är jätte bra med hundmat, laagom höga att hundarna kunde ha sina skålar med mat på, Nu när jag läste detta innlägg ser jag att det står Ghee på dom !!
När jag tänker efter minns jag att jag hittade dom vart dom fetta på innsidan o svåra att diska rena .. det är ju roligt att läsa men tyvärr är det på utrikiska ..
Ska genast leta i våra utlänska butiker efter Gehee men i mindre burkar *ler
Snälla kan du ta en bild på burken å sätta in här ???
Så såg burken ut som jag såg i affären, fast den var högre, det var ett kilos. Hur såg smöret ut, vilken färg var det.
Ghee ska vara gult, den från arla är något mörkare än vanligt smör.
När man smälter det i stekpannan blir det helt genomskinligt direkt, samma som en olja.
Ghee är det matfett som förespråkas inom Ayur Veda - den mer än 50000 år gamla indiska läran om hur man sköter sin kropp dvs vad man äter, hur man äter, hur man sköter sin hud och sin tarm.
Ska vara 5000 - inte 50000

Man kan använda ghee till sin smörlampa också, om man vill ha tibetansk klosterstämning hemma. Det luktar lite speciellt
I dag hittade jag ekologiskt ghee på Ekostore i Göteborg, i 230 g glasburkar. Står på samma hylla som kokosfettet.
#10 - ghee har nog använts lika länge som vi varit herdar, så dina 50000 år är nog väldigt korrekta, även om det kanske bara är dokumenterat sedan 5000 år.
Kan ju åter igen upprepa vad som hände när indiska myndigheter började uppmuntra människor att använda veg.fetter istället för ghee - kardiovaskulär sjuklighet sköt i höjden enormt fort.
Talar sitt tydliga språk…
Den heliga kon är nog helig av en anledning.
#8 det är ljus gult o smälter super fort … den är klart god jag stekte i den igår klart gottigt ! smakar mer smör lixom !
Jag gjorde ghee för ett halvår sedan, har aldrig smakat på det, tycker det luktar lite konstigt. Har det framme i rumstemperatur och ska se vad som händer med det. Det är förresten ljust gult i färgen. Ljusare än smör.