Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3058 ggr
Kefa
0

Kefas tråd

Hej!

Håller på och försöka bilda mig en uppfattning om LCHF, tycker att det verkar finnas en logik i det hela, mycket man känner igen.Tror att det är något man vill prova, eller egentligern inte. Det verkar vara något man behöver bestämma sig för. Behöver lite nybörjar råd.  Jag har ett BMI på 36, vikt 117 längd 179.Har förstått sedan tidigare bantningsförsök att jag har en taskig förbränning. Jag gör två eller tre resor i veckan då jag är borta ett dygn, har haft matsäck med mig. Dricker gärna te eller varma koppen, tar en risifrutti oxå. Vore tacksam för råd hur jag kan få en vettig struktur utifrån dessa förutsättningar. Jag äter inte fläsk eller skaldjur.

Kan man äta honung?

Vad kan man äta ute på matställe?

Förslag på frukost i kylväskan.

Förslag på mellanmål.

Tack på förhand.

Adur
0

Hej och välkommen!

Te är okej, men undvik Varma koppen. De är ofta späckade med kolhydrater. Släng lite kokosfett i teet och kanske en skvätt grädde så håller du dig mätt länge.

Honung är väl ingen höjdare, det är väldigt sött. Undvik helt eller ta pyttelite.

Frukost i kylväskan - tja, egentligen kan du ju ta med dig samma frukost som du äter hemma. När jag har varit ute och rest har jag haft med mig ägg, smör, grädde, majonnäs, brieost, avocado, korvar och liknande. Ofta tar jag med färdigstekta kycklingfiléer, då får man en hel måltid i ett nafs. Lite tomat och gurka piggar upp det hela. Ett dygn i kylväska borde inte vara något problem för hållbarheten.

Mellanmål behövs ofta inte. Men vill du ändå äta lite, passar t ex en ostbit bra. Ovan nämnda te med grädde och kokosfett blir också som ett helt mellanmål. Ett färdigkokt ägg med majonnäs är snabbt och enkelt.

Matställen ute är svårare. Själv brukar jag bara beställa vanlig mat och helt enkelt lämna det mest kolhydratrika på tallriken. Vanligtvis tar jag dock med egen mat eftersom vägkrogarnas mat inte hör till mina favoriter. Men säger man till är det ju inte omöjligt att personalen kan anpassa maten.

Lycka till! Glad

kickelina66
0

Välkommen hit. Börja med att läsa LCHF foldern som finns överst i listan för inlägg.

Jag äter inte honung för att det triggar mitt sockersug. Bra mellanmål är ost och smörrullar, oliver eller en avacado. Kokta ägg är alltid bra att ta med på resa. Det här var en liten början. Det finns mycket mer  informatino här i forumet.

Sagajo
0

Jag skulle vilja tipsa om dessa. Passar utmärkt som färdmedel!

Sagajo
0

Kanske den här tråden kan hjälpa också.

Sagajo
0

Och en till… sök på mellan mål så hittar du alla dessa!

Zepp
0

Honung ÄR socker!

Varför äter du inte fläsk, det är ofta det allra bästa med denna kostregimen.. mycket fett.. mycket näring, inga kolhydrater, man är mätt länge på färre kalorier.. rena bantningsmaten!

Antingen äter man på finare matställen där tillbehören är just tillbehör eller så typ pizza.. ät det feta klägget ovanpå lämna brödet.. fyll på med sallad!

Med denna maten äter man inte mellanmål.. man ätyer så man står sig.. länge!

Starling 1941.

http://www.fetmaparadoxen.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maia
0

Hej och välkommen. Under flikarna "Mat – […]" till vänster om du skrollar ner finns massor med mattips.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Kefa
0

Tack för alla goa svar, det ser ut som om man får gå över till kaffe igen, är neskaffe OK? Te utan honung är ingen jätte hit. Skälet att jag inte äter fläsk och skaldjur är religiösa. Sallad var det någon som skrev, är det OK? Kan man tex gå in på MC Donalds och köpa en sallad och komplettera det med nåt kladdigt?

Margareta
0

LowCarb-burgare med dubbel ost på MAX är nog det bästa man kan uppnå om man skall äta hamburgare.

Numer pensionär i Nynäshamn

Zepp
0

Altså försök att ät så ren mat som möjligt.. det är halva grejen!

Mat lagad från råvaror som du vet är är ekologiska och av yppersta kvalitet.. mycket av den moderna maten är näringslös och full av kemikalier för att den inte skall ruttna på butikshyllan!!

Om dom åt det på stenåldern är det förmodligen helt okej att äta det i dag oxå!!

"LCHF-metoden har sina paralleller i och bygger vidare på tankar i de uppmärksammade kostmetoderna Atkinsdieten och stenålderskost,"

http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF

Vadå skaldjur ??? vilken religion förbjuder skaldjur?

Jag dricker både kaffe o te utan sötningsmedel.. men däremot tar jag en sked Cocosolja! Tungan ute

Man får helt enkelt köpa godare sorter som inte kräver socker för att vara goda!

Pröva Ekologiskt grönt te.. Kung Markatta brukar jag dricka.. gott o så antioxiadanter!

Kefa
0

Zeppe; Med risk för att hamna off topic. Det är enklaste svaret är att Bibeln förbjuder det, men att kristendomen hittat en metod för att förklara att det inte gäller. Så om man väljer att leva enligt instruktionen i de 5 Moseböckerna så hamnar man där. Hoppas du är nöjd med svaret.

Kefa
0

En fråga till; Kan man generellt ersätta skinka i recept med kalkon?

Margareta
0

Det borde gå bra Kefa

Numer pensionär i Nynäshamn

Sagajo
0

The med kokosfett i är en bra ersättning till the med honung.

Zepp
0

Jomenvisst tänk bara på att fågel som regel är ganska fettfattigt!

Fågel är ofta billigt och gott, lätt att variera och så har man helt enkelt någon fet röra till.. blir supergott!

Minorca
0

Hej

jag brukar ibland när jag är ute och reser ät på McD, snabb mat och bra toaletter. Jag brukar oftast äta kyklingsallad med vatten, slänger eller ger bort brödet och dressingen. Till salladen bruka jag komplettera med CF, gräddfil eller brieost.  Sist var jag sugen på hamburgare så då bad jag om bestik, som jag fick. Jag åt burgaren och det gröna sedan slängde jag brödet.   Jag tycker det är ganska ok som "nödmat"

Kefa
0

Det verkar som om det finns en konflikt mellan mjölkprodukter och icke mjölkprodukter är det någon som lite kort kan tala om vad den går ut på. Eller är det nåt som jag fått om bakfoten?

PS Någon admin kan flytta hela inlägget till Medlemmar och döpa om den till Kefa enligt Jennix förslag.

greensis
0

#17 Vissa på forumet har problem med mejeriprodukter dels pga mjölksockret(=kolhydraterna) dels pga de upplever höjd insulinutsöndring av andra ämnen i mjölken. Därför väljer många att minska/ta bort alla mejeriprodukter utom smör och ost.

Ananrs är äggmjölk ett alternativ för dig - "mjölkersättning" gjord på smör, äggula och vatten.

Om du ska hårddra det enligt biblen så har jag för mig att du inte får blanda mejeriprodukter med kött i samma måltid, eller åtminstone i samma rätt. (Men jag kan ha fel)

Ett annat alternativ som borde vara OK enligt din lära och ändå fett är majonäs (äggula, olja, ev senap & citron) att bre på tex mager kalkon.

Fabricati diem, pvnc!

MegN
0

#18 Eller åtminstone "försöka" ta bort mjölkprodukter Cool

Kefa
0

Nu ställde jag inte frågan utifrån min tro, ordagrant står det att du inte skall koka en killing i dess moders mjölk. Den ursprungliga förståelsen av det bud var att inte blanda rött kött och mjölkprodukter, och så har jag levt ett tag. Sedan skärptes det upp under medeltiden till att omfatta även vitt kött. Men detta är ett  mycket omtvistat bud, så jag har släppt det och kommer i alla fall medans jag startar upp inte att bry mig om det. Utan bara fortsätta ta bort skaldjur och fläsk.

Däremot tycker jag mig i flera inlägg ha sett  en aversion mot mjölk, det var det jag undrade över, om det i "LHCF skolan" fanns olika syn på mjölkprodukter.

Jennix
0

#20  Nej, det finns ingen aversion såvitt jag vet mot mjölkprodukter inom LCHF. Flört

Däremot är det inte alla som mår bra eller går ner i vikt om dom äter obegränsade mängder mjölkprodukter. Vissa reagerar mot en skvätt grädde i kaffet. FÖr andra spelar det ingen roll alls.

Sen är det ju iofs också så att detta forum är för olika sorters lågkolhydratkost också, inte bara LCHF - och det finns olika varianter av LCHF också…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Kefa
0

Hej!

Är nu inne i fasen att implamentera tänket i beslutsprocesssen hemma, och det är inte lätt med två envisa kvinns som berikar mitt liv. Oskyldig Dottern är tonåring med kraftig övervikt även hon så det är i högsta grad akut att göra något. Diskussionen just nu handlar om guldkanten på tillvaron, hon har tills nu fått popcorn (Micro utan fett) och 1½ l läsk i veckan. Jag inser att detta måste väck, men inte hennes mor riktigt. Någon som har lite goa tips vad man kan ha istället?

PS Hon tar i dag den osötade läsken Zero, men vad jag förstår så är det aspartartan i den, och det är ju ingen hit heller.

MimLan
0

Det är ju bättre att introducera snask som funkar för henne än fokusera på vad som inte funkar.

Nötter, salami, fläsksvål, ölkorv, bär och grädde, hemgjord äkta glass, parmesanchips, torkat kött, mörk choklad, varm choklad på grädde och smält choklad, yoghurt med grädde och bär, brie, osv.

Ge henne en länk med information om aspartam så at thon själv läser och kan dra slutsatser. Funkar maten i övrigt så kommer det andra av sig själv.

Kefa
0

Nötter har jag kikat på men blir inte riktigt klok. Naturgodis låter ju ok, men när man kikar på cashewnötter som är en favorit så är det ca 35% kolhydrater så det funkar inte. Parmesanchips skriver du, vad är det för något?

MimLan
0

#24 Välj macadamianötter istället. De är de nötter som är mest optimala när det gäller omega6.

Gör en sökning på parmesanchipsen, eller titta runt bland recepten som det finns rubriker till här i vänsterspalten

Kefa
0

Hittade ett recept på dom verkar spännande, TACK. Men visst borde det funka även med annan ost?

Kefa
0

Macadamianötter, var hittar man det? Hittade en matbutik i Sthlm på nätet dom skulle 7o kr för en liten påse, typ 550 kr kilot. Är det så illa?

denno
0

Tänk på att nötter är väldigt svårsmälta, samt delvis osmältbara (fibrer). Väldigt gott men var försiktig så det inte blir för mycket (kolhydrater/fleromättade växtfetter/fibrer).

Macadamia är utan tvekan ett bra alternativ när det gäller nötter. En del kolhydrater (~5%?) och väldigt låg andel fleromättat fett.

paranötter och valnötter är rena omega-6 bomberna, undvik. Då är det bättre med kolhydraterna man får med nötter som innehåller mindre fleromättat fett.

Jordnötter, cashewnötter etc är inte nötter över huvud taget.

Kefa
0

Hur är det med bröd är det strängeligen förbjudet? Har förstått att vetemjöl är en stor bov, men hur är det  med med övriga mjöl sorter? Om man har svårt att undvika bröd, finns det nåt som är mindre dåligt?

mikaelj
0

Undvik allt spannmål, och saker som är gjorda av säd (couscous, bulgur, bröd, pasta, nudlar, …).

Såvida du inte hittar något mjöl med 5g kolhydrater/100g mjöl?

Kefa
0

OK. Hur vet man vilka E-nummer man skall undvika? (Har  beställt den Hemlige Kocken, men inte fått den ännu) Skulle  köpa kalkon men det var ju E-nummer i allt.

denno
0

Kan man äta honung?

Njae, det skulle jag inte rekommendera. Då kan man lika gärna knapra skorpor och lösgodis.

**Vad kan man äta ute på matställe?

**Allt av animaliskt ursprung. Kräv att maten ska vara tillredd utan vegetabiliska fetter eller kemikalier (smakförstärkare)

Förslag på frukost i kylväskan.

Smör och ostrullar? Själv blir jag enormt förstoppad av ost, så jag hade nog bara packat ner en bit kött. Men jag förstår om det är omständigt.

Förslag på mellanmål.

Det finns mål, inte mellanmål. Visst kan man äta mindre vissa gånger, men det är fortfarande mat, dvs, ät samma som övriga måltider.

Varsågod.

Kefa
0

Tack alla goa människor för all hjälp och  goda råd. Har precis startat upp, även om jag inteär klar med allt ännu, men kan inte låta bli. Mitt första mål blir 110 kg, vilket betyder 8 kg. Får se hur lång den resan blir. La upp min blogg så det kommer att gå att följa resan där.

Kefa
0

Det verkar som buljongtärningar inte är OK? Läste på inmnehålsförteckningen och det såg inte bra ut. Vad kan man ha i stället?

PS Mår kalas so far.

Sagajo
0

JAg tror många buljongtärningar innehåller glutamat. Alternativen är att koka egen eller att köpa en utan glutamat (renée voltairs tror jag är utan).

Kefa
0

OK Tack är det nån som vet hur det är med hälsokostens pulver buljong? Samt om någon hhar recept.