Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 34097 ggr
parsley
10

Säröbomb

För äldre som kan ha svårt att sova kan en kaloririk mättande dryck på kvällen kanske ersätta sömnmedel, läser jag i Landstingsnytt, en gratistidning till hushållen som ges ut av Jönköpings läns landsting. Recept för en person:

1 äggula

0,5 dl grädde

0,5 dl fil eller yoghurt

3-4 msk koncentrerad juice eller frysta bär

Socker eller florsocker

Sövande god, men inte så lämplig för överviktiga personer eller personer med hjärt-kärl sjukdom, står det vidare i Landstingsnytt.

Särobomben kan LCHF-anpassas efter behov. Fil eller yoghurt ersätts med 10 % yoghurt eller creme-fraiche. Som smaksättning kan man använda frysta bär eller lite kakao, eftersom juicen innehåller för mycket kolhydrater.  Jag tycker man kan ta bort sockret helt, men den som vill ha söt smak  kan ta stevia eller sötningsmedel i.

Dicken
1

Undrar om Valium har någon sötma? I så fall skulle ju det funka riktigt bra i stället för socker…

konichiwa
0

När jag har svårt att somna och känner mej lite småhungrig brukar jag ta en näve frysta hallon och mikra dem 1 minut, sen blanda med nån dl grädde, lite stevia och några skedar keso. Blanda. Mums och jag brukar somna sött.

denno
1

"3-4 msk koncentrerad juice eller frysta bär

Socker eller florsocker"

Vem sover inte efter det?

Har en klasskamrat som envist frossar i äpplen, godispåsar och baguetter dagarna i ända. Han sitter och snarkar varje föreläsning - hur går det ihop sig för någon som tror att socker är "energi"?

Min bästa vän är lika lost - men snarare för att han inte bryr sig än att han itne vet bättre. Han är trådsmal och har alltid varit, men sover cirka 12 timmar per natt. Jag sover hälften och är ändå piggare.

Socker söver, Kolhydrater söver. Eftersom blodsockerdyk söver, och detta är oundvikligt efter kolhydratintag.

Jag blir väldigt obekväm om jag äter innan jag ska sova. Äter jag mycket kan jag t.om få svettningar och ligga väldigt orolig. Tror inte det är meningen att vi ska äta på kvällen - aptiten är väldigt dämpad då (jämfört med resten av dagen), i varje fall för mig. Jag försöker att inte äta efter 5-6 på kvällen, sover mycket bättre då.