Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-färsrätter
Läst 6194 ggr
nobban7
1

Lättlagad och smaskig leverbiff

Herrarna i huset är inte så förtjusta i lever men det här äter de med förtjusning:

1 del kalvlever
2 delar köttfärs
gul lök
timjan
salt, peppar
smör

Ta bort de största senorna ur levern. Kör lever och lök i mixer till en smet, blanda med köttfärsen och krydda.

Det blir en ganska lös smet så jag brukar klicka ut den i långpanna och steka i ugnen med mycket smör. Tar inte många minuter att göra och blir jättegott.

MiaKia
0

Tack för tipset, det ska jag verkligen prova!

kaisakavat
1

Det här är bra - märker att lever i större mängder på något sätt får min mage att reagera. Då är det ju perfekt att blanda i biffarna istället. Vill gäärna äta lever - extremt nyttigt!

Låter dessutom gott! Tack! Skrattande

MiaKia
0

Precis! Lever är verkligen en riktig vitamininjektion och jag vill verkligen att vi ska äta mer lever.

Kvinnlig40talist
0

Samma här - kalvlever till middag, men jag stekte den som den var. (Smör-salt-peppar).

Kokade en "liten potatis", några slantar morot och rätt mycket broccoli.

Tyvärr hade jag ingen grädde idag, så jag tog grönsaksvattnet och lät lever koka i skyn en stund. Blandade i färska djupfrysta lingon.

Det blev jättegott. En portion blev över. Funderar på att äta upp den också! Glad För att det var så himla gott!

Kriss
0

Leverbiff fick jag på matbespisningen i skolan för cirka 40 år sedan och jag gillade det skarpt. Det här ska jag absolut prova. Kanske lite vitkålssallad och rårörda lingon till.

nobban7
0

Vi blandar riven vitkål med (frusna) lingon, funkar alldeles utmärkt.