Hjärnan dör.
Jag har en syster som väldigt gärna vill hitta fel på saker som jag gör och nu kommer klagomålet:
Hjärnan måste ha glykos för att fungera, utan det så börjar den att bryta ner sig själv, det är inte bra för hjärnan att inte äta kolhydrater!
Vad säger jag till mitt försvar hjälp mig att slå syrran på tassen

Öööööööhhhhglöglöglöhuh? 
Eller så förklarar du att levern kan tillverka glukos av fett. Hjärnan består som bekant till största delen fett (även om vissa kan misstänkas ha en hjärna av sockerkrokant), så om man inte får tillräckligt med FETT börjar man till slut bryta ner hjärnan som en sista desperat utväg när alla andra fettreserver är slut.
Det är bra med att inleda med att med ett listigt leende säga: "Du har alldeles rätt" och sedan kommer "…men… det är – som du säkert känner till, syrran [NOT!] – inte bara kolhydrater i maten som ger glukos till hjärnan… kroppen tillverkar eget glukos om den får tillräckligt med fett och protein och det är det som gör att kolhydraterna i maten är överflödiga och överkonsumtion av kolhydratrika livsmedel leder till att man blir tjock".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

hmmm… det börjar låta bra MER MER MER
… och att vi blir tjocka av kolhydrater beror på att ett högt blodsocker är extremt farligt för blodkärl, vilket gör att kroppen frisätter ett hormon som kallas för insulin, vars enda uppgift är att just sänka blodsockret.
Var sockret tar vägen? Fettcellerna! En längre förklaring nallat från någon på KI via kostdoktorn.se:
Helt kort, minimera det insulinberoende glukosupptaget i fettväv och därmed minimera bildningen av glycerolskelett för TAG-syntes – utan glycerol-3-fosfat ingen TAG-syntes i fettväven.
Med andra ord: utan insulin, ingen fettinlagring; utan socker, inget insulin. Naturligtvis kommer du ha socker i blodet (någonstans kring 5 mmol/l är normalt), men då levern bara tillverkar så mycket glukos som faktiskt behövs, kommer insulinnivån att höjas ytterst sparsamt. Det blir som en stilla sjö, istället för ett stormande hav!
Låt inte syrran läsa detta - eller det är kanske det hon gjort! http://www.expressen.se/halsa/1.1301070/lchf-low-carb-high-fat
Här har någon verkligen tappat all vett och sans!
Vilken sinnessjuk slutsats skribenten kommer fram till! Som - vad jag kan se - inte vågar stoltsera med sitt namn!

#5 # 6 Jodå, det är Paulun

Glukoneogenes är en energikrävande process där glukos bildas från andra enklare föreningar som cellen inte kan bryta ner. Exempel på föreningar som genomgår glukoneogenes är laktat, glycerol och alanin. Glukoneogenes sker huvudsakligen i levern under fasta. Främst hjärnan och röda blodkroppar (erytrocyter) är beroende av kontinuerlig tillförsel av glukos eftersom det är deras enda energikälla (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar).
Glukoneogenesen är en process som motsvarar en bakvänd glykolys. Startmolekylerna kan vara vilken intermediär som helst i citronsyracykeln eller glykolysen, samt glycerol, laktat och aminosyror.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes
"Ketonkropp kallas de tre molekylerna acetoacetat, beta-hydroxibutyrat och aceton som är biprodukter från nedbrytning av fettsyror. Produktionen av ketonkroppar sker i levern och kallas för ketogenes."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketonkroppar
"Ketogenes är en process som sker i levern där Acetyl-CoA bildar ketonkroppar (acetoacetat, betahydroxibutyrat och aceton), som sedan kan transporteras ut till vävnader som kan använda dessa som bränsle."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketogenes
Om man skriver artiklar i tidningar bör man vara påläst!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack alla, hon fick på tassen idag och hon blev tyst. Sen frågade hon: "hur gör man då?"

Elin,
Sweet! Kasta henne åt varg.., eh, oss bara!

För alla som inte är så insatta i biokemi eller för den delen inte är så intresserade av just sånt kan man alltid fundera på hur det sett ut under evolutionen!
Det vore väldans tråkigt för mänskligheten och dess fortlevnad om stenåldersjägaren skulle falla död ner till marken i brist på någon söt frukt eller rot att gnaga på!?
Levern kan producera 200 gram glukos om dan vad jag har läst mig till, och vi kan lagra ungefär 400 gram glykogen i musklerna och 100 gram i levern!
"Av människokroppens glykogen finns ungefär 100 g i levern och 400 g ute i musklerna."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hjärnan förbrukar en del glukos även vid ketos (hur mycket?), men resten borde alltså göra att musklernas glykogenlager är fylls upp på någon dag?
Sen finns det ju försås träskallar också, och de måste ju äta cellulosarika livsmedel för att upprätthålla den av dem förväntade nivån på hjärnkapaciteten.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus