Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 2463 ggr
sarag
0

Linfröbröd

Ville bara berätta om min variant på linfröbröd. liknar urspungsreceptet men hur som helst så tycker jag att det är toppen. Smakar som kraftigt rågbröd.

Man skall inte äta för mycket krossade linfrön (har hört lite olika men max 2-4 matskedar om dagen). För att det visst bildas något som kallas blåsyra som inte är bra. Därför har jag både krossad och hela linfrön i receptet.  

2 matskedar hela linfrö

2 matskedar krossade linfrö

1 ägg

ca 2 matskedar vatten

en liten, liten nypa salt 

Rör ihop till en smet

Låt stå ca 20 min så fröna sväller till sig.

Tillsätt bakpulver, ca en fjärdel av en tesked

rör om igen och häll i en tallrik rikligt smord med smör.

In i mikron 3- 4 min.

Låt svalna under handuk eller plastpåse så den inte torkar ut.

magma
0

Kan ju vara ett alternativ till de som tar linfrön dagligen för magen skull. Fast man kanske måste ta dem råa så slemmet i fröna "slemmar till sig" i magen/tarmarna???

Tack för tipset!

LillaEmma
0

Lät himla gott men saker som smakar som bröd triggar djävulen i mig =/

ebet
0

Jag gör chrunchy av linfröbröd, maken var ohjälpligt beroende av de nämligen. Så jag serverade mina, och han toppade de med 'sina' Efter ca 7 månader har han deklamerat nu att mina chrunchy är godare numera, och han har helt slutat med sockertillägget. Känns som om jag har vunnit på lotto.

Brukar bara blanda krossade mandlar, kokos, solrosfrö, linfrö, aningen kruskakli, eller ngn annan fiber, blandar med alla mina överblivna äggvitor (gulorna går till äggmjölken) och brer ut det på en plåt. Efter 10 min i ugnen är de klara, och kan smulas ner i flingburken.