Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 5975 ggr
[trumman]
0

LCHF-vänliga restauranger & grillhak

Detta är en tråd för tips till alla om restauranger och grillhak där ni VET att de snabbt och enkelt, och utan att slå på en hundring i priset, kan fixa sjyst LCHF-käk på luncher eller andra besök.

Posta all info ni kan så vi andra lätt kan hitta dit om vi har vägarna förbi. Börja med stadens namn i fettext längst upp.

Mvh, T

tophondo
0

GÖTEBORG

Kan rekommendera restaurang Danilo på Bergakungen. De bytte villigt ut bakad potatis mot coleslaw till mig när jag var där och åt på kvälen.

[trumman]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SKELLEFTEÅ

Morsans Bar & Grill

Svedjevägen 1
931 36 SKELLEFTEÅ

Telefon: 0910-10294

Morsans är verkligen ett kanonhak tycker jag! Trevlig personal, som själva GI-ar, och som har stort svängrum för oss LCHF-are.

Mycket är hemgjort (kryddsmöret tex) och för samma pris får du dubbelt upp av köttet och det goda på "dagens" utan att priset ändras. Man behöver bara säga att man "kör kolhydratsnålt" eller liknande så är det raka rör och inga konstigheter.

De har sallads-buffé också med färska fina grönsaker och alltid svarta oliver och ngn ost.

Kaffe med smör rynkar de nog inte näsan åt heller! :D

Sen jag började käka där och snacka om detta där har det faktiskt dykt upp en GI-Meny också som alternativ till "dagens" - det är lite wow-faktor i det tycker jag!

Mvh, T

callerobertsson
0

GÖTEBORG

I våras åt jag rätt ofta på Odinsplatsen i Göteborg.  Korvkiosken där kunde lätt fixa en dubbel 150 grammare med ost och bacon utan bröd i en tallrik.  Fick betala lite olika pris beroende på vem som jobbade, men det var alltid väldigt gott. Mycket välstekta och goda burgare!

/Calle

RexPect
0

Stockholm

På Kamarina på Östgötagatan (som egentlien är en Grek) får man för en rimlig peng en stor köttbit med bea+vitlöksmör OCH Tzatsiki.

Magiskt gott Argeninskt kött får man på Samboronbon på Stora Nygatan i Gamla Stan, och där kan ni vinka till mitt vardagsrumsfönster……

På Max i Kungsträdgården kan man få vilken hamburgare man vill inlindat i ett stort salladsblad, jag föreslår Ultimate Cheese och dippen Green and Garlic på sidan om….

Jag kan göra listan lååång, återkommer gärna…..

Will
0

På IKEA brukar de vara trevliga. Brukar gå bra att byta ut t.ex. pommes mot ratatouille, eller extra bea-sås.

Aniara4
0

STOCKHOLM

Jag blev alldeles lycklig av att äta en smarrig baconlindad oxfilé på Texas Longhorn vid Slussen (St Paulgatan 4A, alldeles vid Götgatan) för ett tag sen. Som alla utpräglade köttrestauranger är de ju vana vid att tillgodose kundens önskemål gällande tillagningsgrad osv, så om man beställer den "medium rare utan majs med med en rejäl smörklick på" så borde de inte höja på ögonbrynen. Och skulle de prompt lägga en bit majskolv på tallriken (som de gjorde på min) så finns det ju inget som säger att man måste äta upp den! Man blir ju mätt på köttet även om (eller i synnerhet om) man låter bli tillbehören.

Kedjan finns i hela Sverige, men jag kan bara yttra mig om just den vid Slussen!

Texas Long Horn

Miyu
0

Hittade världens GODASTE ceasarsallad idag! (om man inte är superhungrig eller sugen på massa uppenbartfett, finns ju vissa sådana dagar)

På mysiga lilla lunchstället Åbergs Mat & Catering, Svarvargatan 12 på Kungsholmen, Sthlm.  http://www.abergmc.se/

Fräsch god grönsallad i botten utan tomat och sådant vi inte vill ha, utan istället massa riven parmesan, dressing (smakade inte så söt så det är good stuff i iaf), knaperstekt bacon och  en hel del matig kycklingfile. Krutonger var det däremot snålt med ;) De hade även Grekiska lammfärsbiffar med tzatziki och salsa på lunchmenyn.

Supergod! Rekommenderas!

Minorca
0

Hej

I Järvsö har vi en trevlig sommarresturant Torön, Under sommaren har de grillbufé på fredagar och lördagar man kan välja på grillad karré, biff av nöt, lax eller hamburgare med fri till gång på sallad med mycket oliver mm. Det är också fri tillgång på hemmagjord bea och ädelostsås.

Mina kompisar beställde marängswiss, då frågade jag om kunde få en utan glass, marräng och med lite chokladsås, Jag fick en rejäl klick vispad grädde (inte riktigt lika stor portion som marängswissen med maränger men nästan) till halva priset av en marängswiss. Jag blev jätte mätt.

Jag har beställt Irishcoffe utan socker, eller alkoholfri utan socker, det är inga problem.

Aniara4
0

STOCKHOLM

Skriver in här också att jag såg en skylt om att de hade kokta ägg på smörgåsstället (alltså bara en disk för ta-med-mackor) vid norra uppgången från St Eriksplans tunnelbanestation, mot Torsgatan. Tyvärr har de bara öppet frukost-lunch. Precis vad man behöver ibland när man flänger runt på stan och börjar bli lite hungrig, men inte vill sätta sig ner på en restaurang.

Annars har jag en känsla av att det börjar bli vanligare med olika varianter av lågkolhydratkost. Det har hänt mig flera gånger, och i synnerhet när jag var i London häromveckan, att jag beställt en rätt fast utan potatisen, och serveringspersonalen utan att blinka svarat "javisst, vill du ha sallad till då istället?".

nobban7
0

#9 Upplevde detsamma i Paris i våras, inga problem att välja smör istället för potatis.