Matteproblem
Jag är renodlad siffernissa, men nu behöver jag lite dubbelkoll:
fall1:
Om man behöver få i sig 60g protein per dag, fördelat på soja och vetemjöl, 30g från vardera och sojan innehåller 38% protein och vetemjölet 11%, hur många g kolhydrater per dag måste man äta för att få sin proteindos?
Jag får det till 210-230g ca, är jag helt ute och cyklar?
fall 2:
Om jag gör äggmjölk på 60g smör, 5 äggulor (stora ägg som vägde ca 55g/styck) och 2,5dl vatten - vad blir fettprocenten i den färdiga drycken? Jag räknade på 5*55/2 för äggulan, är det rimligt?
I fall 1 fick jag frågan om VARFÖR jag inte kunde äta vegetariskt protein istället, för att vara snäll mot djuren och miljön, och blev tvungen att kvantifiera. "Det blir för mycket kolhydrater" var inte tillräckligt som svar.
Fabricati diem, pvnc!
Hej!
Fall 1:
Jag räknade på MinMat-värden som är 37% protein för sojamjöl och 8,5% protein för vetemjöl. Kolhydrathalterna är 16 resp. 72,4 % (oberikat vetemjöl).
Det behövs då 81 g sojamjöl och 353 g vetemjöl för att ge 30 g protein per mjölsort. Kolhydratmängden blir 13 g från sojamjöl och 256 g från vetemjöl.
Så dina värden kan vara rätt beräknade, det beror på vilka halter du hade för kolhydraterna. Verkar bäst att välja något annat än vetemjöl.
Fall 2:
Fettmängden i äggmjölken blir 48 g från smör och ca 28 g från äggulor. (Enl MinMat innehåller 275 g ägg 27,8 g fett, äggvita innehåller inget fett, och äggula innehåller 33 % fett.) Uppskattningsvis väger 5 äggulor högst 100 g. Totalvikten äggmjölk blir högst 410 g, fetthalten ca 18,5%.

Tack för hjälpen.
Själv tänker jag inte äta vetemjöl, det var tänkt som ett räkneexempel för att visa att strikt icke-animaliskt proteinintag inte fungerar blodsockermässigt för mig.
Bra att veta om äggmölk om någon frågar!
Fabricati diem, pvnc!
Icke-animaliskt proteinintag funkar inte för nå'n. (är inte säker på att soja+vete täcker upp hela skalan essentiella aminosyror)