Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 5571 ggr
hemul
0

Ketchup

Detta är inget exakt recept. Jag vägde (och räknade) den här gången bara för att kunna skriva ett recept. Det är fritt fram för experiment. Det finns massor med olika ketchuprecept. Jag har plockat ut de kryddor jag gillar och som i mitt tycke gör att det smakar ketchup.

* 1 kg tomater
* 1/2 kg gul lök
* 1.5 dl rödvinsvinäger (minst)
* 10 nejlikor
* 10 kryddpepparkorn
* 2 kardemummor
* kanelstång, 1 bit lång som tummen räcker
* 1-2 tsk senapspulver (alternativt gula senapskorn)
* 5-10 lagerblad
* några tag på pepparkvarnen
* lite salt

Om man vill:
Tomaterna ger så mycket sötma så man behöver egentligen ingen sötning. Jag brukar ta ett par teskedar råsocker med kraftig smak, t.ex. molass. Men som sagt, för sötman behövs det inte.

* Egentligen ska man skålla och skala tomaterna, men det struntar jag i. Skär tomater och lök i bitar och förpassa alltihop till en kastrull.
* Låt småputtra under lock i 1-2 timmar.
* Plocka ur ivf lagerbladen och kanelstången. De andra kryddorna kan vara kvar om man vill. Tycker man det är nog kryddigt redan så pillar man upp dem. Mixa järnet.
* Häll tillbaks i kastrullen och koka ihop litegranna utan lock. Det brukar vara rätt bra koncistens från början. Smaka av med mer salt och vinäger om det behövs.

Vill man spara en längre tid är det nog bäst att sätta till Atamon. Satsen ger undefär 2 1/2 majonnäsburk. Färgen blir så klart inte så tomteröd som Felix ketchup. Ketchupen är god till allt möjligt, inte bara korv. Det blir annorlunda när man vet vad som är i. Glad

molana
0

Tack ett bra recept som jag bokmärker för kommande behov.

Tips! Bra som julklapp till barnfamiljer.

Langhol
0

Ska prova vid tillfälle. Hoppas sonen tycker om det för han ska ha litervis med ketchup på maten.

anki1
0

en gång på 70-talet gjorde jag ketchup den vart rätt så ljus i färgen. har sökt recept  men inte kunnat hitta nåt. senap har jag gjort för några år sedan, men det blev alldeles för beskt för mig då, men nu borde det funka. ska göra en sats till jul. Har nästan inte alls använt ketchup och senap sedan jag kom med här.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

hemul
0

Jag gillade inte ens ketchup särkilt förut. Men när jag gjorde det här första gången åt jag det till allt tills burkarna var slut. Har inte tänkt på det förut, men det är ju bara en tomatsås. Känns inte äckligt längre. Borde gå att variera hur mycket som helst.

Langhol, hoppas sonen gillar det. Ha dämpad belysning så ser han inte att det inte är så rött. Flört

magma
0

För 15 år sedan så gjorde min mamma "ketchup", det blev ljust i färgen och flytande, hon hade det på flaskor. Var gott, men väldigt "rinnigt":)

Tack så mycket för receptet, det ska jag prova!

hemul
0

Den här är inte rinnig. Inte direkt ljus heller, men mer rödbrun än röd. Smutsröd? Räcka ut tungan

venuseva
0

Skulle lägga till att senapspulver dessutom ingår som innehåller MSM, och så försvann det tidigare skrivna.

Jo, jag ser att både kryddnejlika och lagerblad ingår, som i lymfareningsdrycken. De hjälper till i matsmältningen båda två och är antibakteriella, så rena hälsokuren alltså, hemul.

magma
0

Smutsröd låter helt OK Hemul. Så länge den följer med maten in i munnen så är jag nöjd.Räcka ut tungan

Pasi
0

Faluröd?Glad
Passar väl till falukorv då!

hemul
0

venuseva, jag blandar så lätt ihop alla akronymenr. Jag trodde du sa att senapspulver innehäll MSG och sprang förskräckt iväg för att läsa på Colman's burken. Generad

parsley
0

Man borde väl kunna frysa in den för längre hållbarhet?

Tycker också att det låter som ett bra julklappstips.

Odlar man egna tomater borde man kunna koka ketchup i olika färger (röd, gul, grön, svart..?)

venuseva
0

Hade tillfälligt hjärnsläpp och ordet Svavel kom bara inte fram, så tyvärr stod det bara MSM, hemul :(

Hoppas du kommit över chocken nu Glad 

Tror också man kan frysa in i lagom portioner för att slippa Atamon.

hemul
0

Det tror jag med. Efter att ha provsmakat detta kok kallt tycker jag det kunde ha behövts lite mer kardemumma.

nobban7
0

kanske nåt att prova på till grillsäsongen?

Mumrikshumla
0

Är det någon som vet hur länge den håller sig i kylen?

magma
0

Ingen aning! Ska nog prova på att göra detta, minns att mamma brukade göra ketchup själv när jag var liten. Det var jättegott- men väldigt blaskigt och rinnigt, hon hade ketchupen i glasflaskor.