Makrill
Efterlyser recept på makrill. Alltså fräsk makrill som jag kan laga tex. i ugnen eller steka. Någon som har ett recept?
Makrill i ugn
200g champinjoner(finhackad)
400g makrillfiléer
1 finhackad charlottenlök
2 msk hackad gräslök(färsk/frusen)
2msk hackad persilja(färsk/frusen
1 msk dragon(torkad)
peppar
Lägg folie i en ugnsfast form och smörj folien.
Tina fisken om den är frusen, värm ugnen till 250 grader C
Stek svampen och löken tills vattnet dunstat. Tillsätt kryddorna och fräs ca. 1 min.
Lägg filéerna i den ugnsfasta formen(med skinnet neråt) och lägg fyllningen över fisken. Täck formen med ett tak av folie och sätt in i ugnen i 15 min.!
Jättegott! 
OBS!! Basen till receptet stal jag från baksidan av Findus makrillpkt!
Men jag ändrade lite på det. 

Jag är uppväxt på makrill! Vi åt det nästan varje dag hela sommaren, utom de dagar vi åt torsk. Pappa satte garn varje morgon, så fisken var alltid pinfärsk. För mig är stekning i panna det enda när det gäller makrill, även om jag får modifiera tillbehören något nuförtiden. Potatis och lingonsylt var det tidigare, och stuvad spenat. Varför inte ta din philadelphiaspenat-"stuvning" till? Bara stek makrillen i bitar i massor av smör…
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Tack för båda recepten. Jag skall prova!! Låter jättegott.
tack för recepten, jag har bara prövat rökt makrill men har svårt för den feta (oops…) smaken. men de här recepten ska jag pröva.
du menar catlin, bara rätt ner i pannan utan något annat än smör? som uppvuxen i inlandet har jag fortfarande en löjligt stor respekt för fisktillagning… :)
hoppas du mår bättre idag förresten, catlin!

Ann, tack! Jo, alltså förr skulle det ju paneras i både ägg och ströbröd, men det är ju helt onödigt eg. med panering. Och eftersom vi inte behöver snåla med fettet så bränner det ju inte fast särskilt lätt. Så jag skulle nog bara salta lite grann och köra rakt upp och ner.
Härute där tanterna - och gubbarna med för den delen - stekt och kokat makrill högt och lågt har de flesta en tillagningstid som skulle få vem som helst att baxna. Sådär 50-55 minuter är inte ovanligt! Konstigt nog blir det varken torrt eller segt utan jättegott. Vet inte hur de bär sig åt och skulle inte rekommendera det heller! Däremot blir det faktiskt lika gott med bara 10 min - eller vad det tar för att få genomstekt.
Färsk makrill är ju en helt annan grej än rökt, men så är det också viktigt just med färskheten. Är makrillen inte god kan det bero på att den förvarats för länge. Här stekte man den omedelbart när man landat den, före åtta på morgonen, och åt genast. Annars var den inte färsk längre!
#6: tack för lite matkulturhistoria, jättespännande!
jag tror inte jag har sett röken av så färsk makrill här i uppsala. har du några tips på vad man kan göra med rökt makrill (och vad är skillnaden tycker du?), gärna varmrätt?
Makrill finns inte på östkusten AnnK, havet är inte tillräckligt salt…
Men den finns som frusen. 
Jag har hittat färsk makrill i min butik som har en fiskavd. Jag bor i nordvästra Skåne.
Tack för alla tips.

#7 jag är ju ingen mästerkock och gör alltid mat enklast möjligt, så jag har bara ett salladsblad eller två till den rökta makrillen, en cremefraiche-sås med gräslök eller annat i, och ja, inget mer faktiskt. Fast särskilt varmt blir ju inte detta…
Skillnaden får du upptäcka själv - hoppas du hittar riktigt god makrill! Kanske är du på västkusten nån gång? Eller Skåne? Stekt makrill är det godaste som finns.

Just det, du kan göra en sallad på rökt makrill som du har sönder i småbitar och blandar med kokt hackat ägg och vilka salladsingredienser du vill, och så massa majonnäs till. Man kan lägga gegget på ett salladsblad så det det riktigt fint ut!
#10 o 11: tack, detta ska jag prova!
Nu har jag ätit stekt makrill med spenatstuvning. Jag bara saltade fileerna och stekte i massa smör, jättegott. Jag gjorde spenatstuvningen med creme-fraiche + kryddor + en vitlöksklyfta, det blev kanongott.
Jag skall prova Saivas recept nästa gång, måste handla hem grejerna.
Tack ännu en gång!

Mervi - Låter Smaskens!!!!