Vilka kolhydrater bör vi äta?
Har ett tag funderat på detta eftersom det känns som att det råder lite olika meningar om vad som stämmer eller inte… Och vad bättre då än att diskutera det? 
Spelar det någon roll varifrån kolhydraterna kommer, så länge man håller sig under en viss mängd?
Min åsikt är: JA!
Det spelar stor roll varifrån kolhydraterna kommer. Jag minns inte exakt vad Atkins skriver (och jag har ingen bok tillgängligt) men som jag minns det så ska kolhydraterna komma ifrån vissa ovanjordsgrönsaker och inte ifrån t.ex. mjölkprodukter, nötter eller frukt (jag räknar inte smör till mjölkprodukter).
Min egen erfarenhet (och åsikt) säger mig att nybörjare oftast får bra resultat om dom äter relativt strikt (OBS INTE FAKIR!) och håller sig till just dessa ovanjordsgrönsaker.
Så… vad tror ni, vad har ni för åsikter?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag tror också att det spelar roll varifrån kolhydraterna kommer ifrån. För mig spelar det stor roll. jag har märk att jag tål kolhydrater från mjöl mycket sämre än kolhydrater från grönsaker. Jag mår bäst om jag äter ganska strikt dvs kött grönsaker och smör.

Jag anser nog att socker är bättre än stärkelse….så frukt, grönsaker och mjölkprodukter är bättre än säd, bönor, potatis och ris (det ena är naturligt som människoföda medans det andra är helt artfrämmande).
#2 Varför tror du eller hur vet du att potatis inte är artriktig föda? Resten håller jag helt med om, men just potatis vet jag inte…
Sen är det, som jag ser det iallafall, stor skillnad på att äta en ren frukt och att äta raffinerat socker/sirap i något annat. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
EN orsak till att potatis kanske kan räknas som artfrämmande föda är att det innehåller gift (olika sorters glykoalkaloider).
Citat ur min nutritionsbok;
"Analys av några sorter som fins på marknaden har visat att innehållet oftast ligger under gränsvärdet (200mg/kg) och att normal potatiskonumtion inte har någon negativ hälsoeffekt"
Samt ett urklipp från en hemsida om detta;
"Om man får i sig större mängder glykoalkaloider kan man drabbas av magknip, lös mage, illamående, huvudvärk och i värsta fall neurologiska effekter som dubbelseende och hallucinationer. Symtomen är övergående och giftet utsöndras ur kroppen utan att ge några långsiktiga effekter. Risken för allvarliga förgiftningar är störst hos små barn som inte reagerar på smaken eller om vuxna använder potatisen i starkt kryddade maträtter. S k sommarsjuka har man ibland kopplat till konsumtion av färskpotatis som kan få hög TGA-halt vid olämplig odling och hantering."
Observera att det står i nutritionsboken att det oftast innehåller ligger under gränsvärdet…. Borde vara alltid för att man skulle känna sig lite nöjdare.

#3 Dels , som missaz skriver, innehåller den gift för att inte bli uppäten, men det är även så att vi måste koka den för att kunna tillgodogöra oss innehållet i cellerna. Jag tror inte att människan skapades med en kastrull och en potatisskalare i handen.
Socker är alltid socker …om du får i dig 2g socker från sirap eller 2 g från frukt har ingen praktisk betydelse (eller docs jämförelse med frukt och cola)…din kropp vet inte skillnaden.
#6 OK, jag ger mig med potatisen men vidhåller att det inte är samma sak att äta en frukt som att äta raffinerat socker eller sirap.
Om inget annat än för att äter du en frukt så får du substans i magen, får du det när du äter strösocker? 
Dessutom finns det väl olika sorters socker…

Ja, det får jag eftersom jag aldrig skulle komma på att äta socker som det är.
Däremot kan jag mycket väl krydda en maträtt med lite sirap eller bär. Kroppen märker garanterat ingen skillnad.
Sirap, strösocker, frukt och grönsker innehåller nästan utan undantag runt 50% av vardera glukos och fruktos.
#8 Hehe, vi har haft denna diskussion förut och jag förstod lika lite då som nu… 
Men iallafall, poängen är fortfarande att jag tycker man ska undvika ALLT med socker och stärkelse i när man ska ställa om kroppen för fettdrift och gå ner i vikt. 
Stärkelse (som bl.a. potatis består av) innehåller endast monosackariden glukos som går direkt ut i blodet, frukt innehåller båda glukos och fruktos och eftersom kroppen måste omvandla fruktos till glukos innan den kan "tillgodogöra sig" sockret får kroppen jobba lite mer + att fruktos då har lägre GI. Detta är väl skillnaden…

men vad jag inte får ihop är… HUR lyckas man dra ner på mjölkprodukterna?
det känns som jag använder creme fraiche hela tiden. det blir så torrt annars, om man ska äta kött med kål då eller?
hur gör ni?

Det finns säkert folk som tror att vi är anpassade till spannmål och potatis eftersom vi har enzymer som bryter ner stärkelse.
Men troligen är det en funktion som utvecklats tidigt eftersom många frukter och nötter innehåller lite stärkelse, och om kroppen inte tagit upp detta skulle det resulterat i ständig diarré ( kolhydrater som slipper förbi första delen av tunntarmen matar svamp och bakterier - jmfr laktosintolerans, där ytterst små mängder kan ställa till det rejält)…och vätskebrist samt dåligt näringsupptag. Iallafall vad jag tror.

#10 Kroppen kanske behöver jobba lite mindre då den får lite fruktos. Den omvandlas i första hand till glykogen som lagras i levern…vilket resulterar i att levern får lite semester då den inte behöver tillverka allt hjärnan behöver.
Stora mängder fruktos däremot omvandlas till fett….ett tungt jobb för levern och kanske en av orsakerna till fettlever, som man lätt får vid stort sockerintag.
helium; om du inte har problem med creme fraiche finns det väl ingen anledning att dra ned på det…? HAR du problem med det kan du ju prova vitlökssmör, kryddsmör, persiljesmör, majonäs, bearnaise…
#11 Kött med smör på - hur blir det torrt? 
Pasi; jo, jag äter inte heller fruktos, min kropp gillar inte socker! Menar absolut inte att fruktos skulle vara ett "bättre" alternativ, bara beskrev lite om skillnaden mellan potatis och frukt ang. Jennix fråga… 

#16 Jasså, jag menade att små mängder fruktos absolut inte är nåt att förfäras över och kanske tom kan vara nyttigt.

Håller med Pasi, att stärlkelse är värre, fast egentligen är kolhydrat som kolhydrat…. Skillnaden är väl vad som följer med på köpet. Typ man tillsätter ngr vitaminpiller till en cigarett, så blir den kanske jättenyttig!!!:)
Så länge man har en oförstörd kropp tror jag att de 'naturliga' kolisarna mindre illa, men om man som de flesta av oss har utvecklat problem, ja då tycker jag det är samma f…. Skulle man använda kolhydrat som krydda, då tror jag att problemen aldrig har uppkommit.
Pasi; okej, själv avstår jag nog gärna ändå… Får ju iofs i mig en liten del i den broccoli och paprika jag äter för c-vitamin. 
Puttar upp lite intressanta diskussioner… :)
"Min egen erfarenhet (och åsikt) säger mig att nybörjare oftast får bra resultat om dom äter relativt strikt (OBS INTE FAKIR!) och håller sig till just dessa ovanjordsgrönsaker."
Jag är "nybörjare", och får under en dag i mig (uppskattningsvis) 200g ost, 1 dl grädde, 1 dl mjölk, 0,5-1 dl creme fraiche, 0,5-1 dl majonnäs (<=20g). Resten är kött, fisk och ägg.
Vad menar du med "bra resultat"?
#21 Bra resultat = man får igång en viktnedgång direkt, vilket långt ifrån alla får om dom äter mjölkprodukter.
Jag skulle gärna se en jämförelse mellan Atkins Induktion och LCHF med mjölkprodukter, för att se vilket som ger viktnedgång direkt och vilket som ger mer viktnedgång.
Det finns många som äter strikt men med mjölkprodukter och inte går ner eller minskar i mått, och jag funderar på om det är så eller om det är min uppfattning att det är så.
Enligt Atkins Induktion så ska man begränsa mjölkprodukter rätt mycket för att komma igång med viktnedgången.
Jag är verkligen nyfiken på vad mjölkprodukter har med det att göra, om man äter i en sån begränsad mängd som jag äter. Kolhydraterna har ju ytterst marginell inverkan, och de äts dessutom inte mer än 3g i taget, så är det något med proteinet som gör det?
*kliar sig i huvudet*
#23 Hur menar du nu, går du ner i vikt och mår bra behöver du väl inte bekymra dig om mjölkprodukterna? 
För många har det inte alls en marginell inverkan, som jag ser det.
Jag tror inte att det enbart är mängden kolhydrater man måste tänka på utan vilka kolhydrater man äter, beroende på hur man reagerar på dom. Det går inte bara att bryta ner till de minsta beståndsdelarna utan det är mycket annat som kroppen reagerar på också.
Nix, jag går inte ner i vikt. Mår bra gör jag. Jag menade generellt: varför skulle 16g kolhydrater och ~12g protein från just mejeriprodukter hindra en vitknedgång? Jag är ärligt nyfiken! :)
#25 Jag kan inte svara på varför det hindrar en viktnedgång, tyvärr. Jag har ingen medicinsk utbildning eller något sådant, så jag kan inte det vetenskapliga bakom dessa teorier. 
Jag tror inte det är kolhydraterna i sig, själva mängden, som gör att man inte går ner. Det finns många som reagerar olika på t.ex. mjölkprodukter, nötter, frukt osv. och det har inte enbart med mängden kolhydrater eller socker att göra.
Det är kanske därför jag är så intresserad av det, för att jag gång på gång ser hur olika vi reagerar på vissa livsmedel.
Själv kan jag äta bär och en viss mängd socker men reagerar viktmässigt på just mjölkprodukter och på stärkelse.
Ålrajt. Får hoppas att någon med medicinsk utbildning kan ge oss ett svar på det, om det nu finns (sannolikt har inte många studier gjorts på området).
När jag började med lågkolhydratkost räknade jag strikt kolhydrater. Max 20 / dag. Gick inte ner. Ganska mycket grädde slank ner, lite sötningsmedel, atkins bars…
Idag räknar jag inte kolhydrater på det sättet, utan jag får i mig en hel del i form av grönsaker och lite mjölkprodukter, och jag går ner.
Säkert att jag äter mer kolhydrater nu än innan, men av en annan sort.
Så, jag (som då inte besitter någon medicinsk utbildning) tror absolut att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Men där är vi nog alla olika.
Kolhydrater från feta mejeriprodukter, kan det vara nå't kanske? 6 dl grädde = 19g kolhydrater, men 240g fett som är över mitt dagsintag.
Om du själv tillför massa fett behöver kroppen inte ta av sina egna reserver.
#26 Jag läste om det där för några år sen (minns tyvärr inte källan - så det låter ju lite oseriöst…) om att mjölkprodukter kunde hejda viktminskning inte bara för att de innehöll kolhydrater utan för att just mjölkprotein höjer insulinet kraftigare än andra typer av protein. Alltså måste man liksom räkna med BÅDE kolhydraterna och proteinet som viktminskningsbroms, på mjölkprodukter.
Själv är jag helt klart känslig för mjölkprodukter - dvs jag behöver hålla ner konsumtionen för att gå ner i vikt. Vilket är jättesvårt, eftersom jag ÄLSKAR grädde/mjölk i kaffet och såser på CF till köttet…! För att inte tala om att jag ibland "frossar" i filmjölk till efterrätt! (En mugg kylskåpskall filmjölk är något av det godaste jag vet!)

Hej Jennix, tänkte spinna på din allra första fråga, om det spelar roll varifrån kolhydraterna kommer.
I min hjärna måste det ändå vara bättre (mindre dåligt) för kroppen med en frukt eller en knäckemacka än med en påse Ahlgrensbilar….eller…….och nu menar jag inte bara alla e-grejer man får i sej, utan ur lchf synpunkt.
Detta är inget jag nu PÅSTÅR utan vad som känns logiskt..
Det lär vara vassleprotein som är boven, så min ostkonsumtion (kasein) är räddad! Puh. (även om kasein säkert tas upp snabbare än kött/fisk)

Jag tror faktiskt inte att mjölksockret höjer blodsockret speciellt mycket om det kommer från högfettprodukt, eller tillsammans med mycket fett…samt tillsammans med en köttbit el dyl. Magsäckstömningen går då långsamt och det kan inte gå ut i blodet snabbare än vad magsäcken tillåter, eller hur!?
Skall själv mäta blodsockret och se skillnaden mellan en köttbit med smör resp grädde (har slut på grädden men köper hem det så snart som möjligt), så får vi se. Vore intressant om även andra kunde testa.
#33 Jag vet, jag kanske blir tjatig… Men om man inte diskuterar kommer man heller inte fram till något. 
Måste det ha med mjölksockret att göra, varför vissa reagerar på mjölkprodukterna?
Frågan är t.ex. varför Atkins insisterar på att utesluta mjölkprodukterna OCH begränsa ost i Induktionsfasen som ska få folk att starta processen? Finns det någon som vet vad hans teori är? Vad han har för orsaker till att tänka så?
Jag vet som sagt var inte VARFÖR men jag tror stenhårt på att många härinne står stilla med viktnedgång för att dom äter mjölkprodukter.
Har märkt på sistone efter ett tag av inga "avsteg", i avseende saker som ger mig sug", att portioner/kalorier minskar en hel del. Samt att jag är mer lugn.
Har faktiskt en portionsyoghurt som stått i kylen ett par veckor nu, och det är intressant hur jag drar mig för att äta den trots att jag försökt locka mig med att visualisera hallon- eller vaniljyoghurt. Nå, det blir intressant att se hur jag reagerar när jag väl äter den.
Och jag är ganska så övertygad om att en dle stenhårt itne går ner i vitk p g a även andra orsaker än mjölkprodukter.
Alkohol!
hur många av dem som inte går ner i vikt unnar sig ett halvt /ett glas vin på kvällen då och då? Det säljs MASSOR med dunkar och alkoholkonsumtionen och vanorna är helt andra än förrut. Plus att man gärna tar en ostbit eller någe annat vid alkoholkonsumtion, jaja FET ost är ju bra, eller hur? Kombinerat med alkohol så blir den till utebliven viktminskning.
Det är min ena teori.
Den andra är;
Råttförsök har visat (står nånstans på Annikas blogg) att det finns hos vissa råttor ett ämne som förhindrar att de går ner i vikt. Jag minns inte om det var ett hormon - men det var tyvärr effektivt och var int ekopplat till blodsockernivåer då desssa individer f ö hade normala värden.
Jag har gått omkring med en snickers i väskan senaste månaderna. Planen från början var att ha det till ett biobesök, sedan åt jag den visst inte när jag såg filmen. Efter det tänkte jag att den kunde vara bra att ha om jag skulle bli hungrig utan annan tillgång på mat. Men varje gång jag har känt mig hungrig har jag fixat något annat eller bara väntat tills jag kommit hem.
Samma med mina 1,5 kg godis hemma jag köpte till en fest. Jag har fullt med sött överallt i lägenheten!
Att jag "klarar" av att inte äta det är helt enkelt för att jag äter mig ohungrig vid normala måltider, och då vill man verkligen inte ha godis. Jag kommer inte exakt ihåg när godis är gott, men jag gissar på att det är vid blodsockerfall. (det är inte gott direkt efter maten eller när man är hungrig, iaf!)
#34 Det handlar nog främst om mängden kolhydrater när det gäller mjölk och grädde och om att ost både innehåller mycket kalorier och en hel del kolhydrater. Ett hekto ost blir lätt ca 450 kcal och 3 g kolhydrater. Grädde innehåller också 3 g kolhydrater/100 g som jag antar är ca 1 dl och röd mjölk 5 g. Man kan under induction äta grädde, men intaget bör begränsas till ca 1 dl per dag.
Följer man Atkins induction ska man äta högst 20 g kolhydrater per dag varav 12-15 ska vara grönsaker. Eftersom även ägg innehåller kolhydrater blir det inte särskilt många g kolhydrater över till annat. Själv väljer jag ost!
Hälsningar
lowcarbing
#38 Jag kan bara säga att det inte funkar så för mig. Jag har ätit större mängd kollisar som bestått av grönt och till och med frukt eller mörk choklad, men äter jag för mycket grädde och ost så är det sämre trots att det är mindre mängd kollisar.

#37 Jag brukade då tycka att godis var som godast just efter maten och när jag var hungrig. Då menar jag förstås precis direkt efter maten innan energin hunnit ut. Och eftersom jag hade en tendens att låta det gå väääääldigt långt mellan måltiderna ibland så är det klart att godis funkade skitbra när blodsockret var så långt nere i skorna att jag inte ens orkade tänka på riktig mat (för att inte tala om att LAGA eländet).
Men nu känns i alla fall smågodiset helt ointressant. Äppelpaj med vaniljglass kan jag fortfarande tänka på med nåt drömmande i blicken ibland.
Sen undrar jag om det bara är jag som fattar vad Jennix försöker säga. Alltså om det kan vara nåt med mjölkprodukter FÖRUTOM mjölksockret som ställer till problem. Eftersom många upplever att de bromsar mer än vad som är proportionerligt till kolhydrathalten. Vi pratar alltså inte om att man får i sig fler kh än man tror när man inte riktigt har koll, utan att man vet precis hur mycket man äter och det ändå inte funkar. Och då undrar jag i min tur om det är så att vassleproteinets insulinhöjande effekt är hela förklaringen.
#39 Jag svarade bara på vad det står i Atkins bok (The New Diet Revolution från 2002), inte hur det fungerar för enskilda individer. Såvitt jag kan läsa mig till står det inget mer om orsaken till att utesluta mjölkprodukter än det jag skrev i mitt svar. Det står att ost och grädde kan bromsa viktnedgången men inte särskilt mycket om orsaken till det. Men jag har inte läst hela boken än.
Man bör kanske komma ihåg att Atkins väl var praktiker och affärsman i första hand, inte forskare. Boken jag läser nu innehåller inga särskilt fördjupade resonemang, men är mycket intressant ändå.
Rent allmänt -- som reflektion på första inlägget -- är det väl självklart att vi är olika känsliga för olika ämnen. Jag skulle inte kunna ha vare sig sötningsmedel eller mer än mkt små mängder grädde i min kost utan att få problem.
Hälsningar
lowcarbing

#38 Kalorihypotesen har jag förkastat för länge sedan då kalorier/energi ger mättnad. Smör innehåller t ex massor av kalorier och funkar skitbra att äta, iallafall för mig…. så ostens kaloriantal skrämmer iallafall inte mig.
Äter man en lågkaloriost så måste man äta större mångd för samma mättnad och kolhydratmängden ökar.
Kan tilläggas att de flesta hårdostar jag äter innehåller 1g kolhydrater eller mindre…..vilket är ganska normalt för en hårdost.
#41 OK, jag förstår. Jag hade hoppats att Atkins skrivit nånstans om nån teori han hade till att han begränsade just mjölkprodukter och ost i Induktionsfasen…eftersom jag inte kan minnas att han begränsade protein eller fett något nämnvärt, och då kan det väl inte vara begränsat med kalorier han tänker på heller?

Pasi:
Jag hade istället tänkt att mäta blodsockret innan frukost och sedan efter en frukost med fil+creme fraiche+keso, och lite ost.
Hur länge efter att jag har ätit ska jag mäta blodsockret?

#44 Det bästa är nog att mäta flera gånger med runt 15 min mellanrum, tror jag.

Ojdå, såpass. Då går många av mina dyra stickor

Hmmm, är inte smör en mjölkprodukt?
Jo, men försvinnande lite annat än fett.
#48 vatten och mjölkprotein… Bara 80% fett i smöret! (Såg majonnäs som alltså var fetare än smör… )
Men det finns "koncentrerat smör" (även kallat smörolja, ghee m.m.) där det bara är själva fettet kvar - dvs 100% fett (åtminstone TROR jag att de kommer upp i 100%, har ännu inte skaffat något "koncentrerat smör" eftersom jag är nöjd med vanligt).

Jag tänker lite på det här med basallergi. Vill minnas att författaren gick upp i vikt av de födoämnen hon var överkänslig mot, oavsett innehåll av olika näringsämnen. När hon genom homeopatisk sensibilisering senare tålde ämnena, gick hon inte längre upp i vikt av dem. Just mjölk och spannmål är ju typiska sådana basallergener, eftersom just dessa finns i mjölkersättning/välling som man ger små barn tidigt.
De som är överkänsliga av denna anledning behöver ju inte ha någon laktosintolerans eller så, som syns, utan kanske just viktuppgång är symptomet. De som inte är överkänsliga tappar i vikt trots att de äter mjölkprodukter.
Kan kanske vara en förklaring?

#50 Allergi kan vara en förklaring (som jag tror på)….även om jag inte tror på homeopati med "minne av vibrationer från molekyler" i alkohol och liknande.