Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1438 ggr
misswhitelily
0

SOS!!!

Ja, nu är det dags för oss att ropa på HJÄLP! Skäms 

Min sambo och jag har hållit på i drygt 7 veckor, utan ett enda avsteg, ingen 80% choklad eller nötter…inte en kolis utöver maten, och vi mår så dåligt både fysiskt och psykiskt.

Vi är orkeslösa,deppiga och ständigt sugna. Jag är så hungrig dygnet runt, även fast jag inte gör annat än äter. Är sur och grinig och de har arbetskompisarna oxå börjat märka av.

Men jag vill inte ge upp, jag vill inte svälta mig ner i vikt igen. Gick ner 30 kg genom svält och träning för 6 år sen, nu har jag gått upp 40 kg.

Har läst och läst och läst här, men vi får inte detta att fungera. Jag har misstänkt att vi äter för lite fett, och idag la jag in allt jag ätit i "min mat". Som fd. VV och liknande är jag "väg och mätallergiker" och har vägrat göra detta hitills. Detta blev resultatet;

Energi kcal:

2608,90

Energi kJ:

10906,20

Proteiner:

187,56

Fiber:

3,20

Kolhydrater:

20,29

Vatten:

1076,39

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

198,41

Kolesterol:

1630,15

E-mättade:

60,05

Mättade:

113,45

F-mättade:

7,46

Vitaminer:

A:

1537,95

B1:

1,38

B2:

4,03

B3:

38,18

B6:

2,97

B9:

293,30

B12:

25,77

C:

48,50

D:

7,18

E:

10,16

Mineraler:

Fosfor:

2124,55

Järn:

21,35

Kalcium:

824,95

Kalium:

3013,05

Magnesium:

261,60

Natrium:

1563,30

Selen:

158,45

Zink:

36,77

100Gram Keso färskost 4% fett 140Gram Ägg kokt 100Gram Vispgrädde 40% fett 50Gram Hallon frysta 5Gram Kokosfett 400Gram Grytbitar nöt 15Gram Crème fraiche 34% fett 10Gram Smör 80% fett 200Gram Fjällfil 4,2% fett naturell 50Gram Broccoli fryst 65Gram Ägg kokt 240Gram Renskav fryst 25Gram Smör 80% fett 50Gram Vispgrädde 40% fett 50Gram Brieost vitmögelost 34% fett

Nu till 1000.000 kr frågan, hur får vi i oss mera fett?

Kokosfett tål jag inte mer än den tsk jag har i morgonteét, då kommer det upp igen. Sambon tål inte kokosfett alls. Smör har jag alltid avskytt smaken på tyvärr, jag använder så mycket det går att steka i etc. men det blir naturligtvis inte tillräckligt.

Märker ju att mjölkprodukter hämmar den lilla viktminskning jag noterat. Sambon är laktosintolerant så allt vi använder är laktosfritt, utom smör.

Vet inte vad jag ska skriva mer, ställ gärna frågor. 

SNÄLLA HJÄLP!!!

misswhitelily
0

Var tog diagrammet vägen??? Skäms

Aniara4
0

Psssst! Sök på "övergångsbesvär". Där har du svaret!

dufva
0

Du säger att du inte vill svälta dig men är ändå hungrig dygnet runt.??Obestämd

Råd nr. 1 Ät!

Du ska inte vara hungrig då ställer du bara ner ämnesomsättningen på lågvarv.

Jag tror ni äter för lite fett och lite för mycket mjölkprodukter..

Keso är ganska smalt och bör mixas med nåt fett för att bli riktigt bra

Grytbitar och i synnerhet renskaven är magert kött som behöver en rejäl skvätt grädde eller smör för att nå en bra fettprocent.

En god fet smörsås hjälper upp situationen i de flesta fall.

Skulle du kunna tänka dig att göra ett gott kryddsmör som tillbehör till köttet.

Eventuell fettskrämdhet är det dags att lägga på hyllanGlad

magma
0

För det första- förteckningen i #0, är det för en person (dig) eller er båda?? Om det är för en person så och jag läser siffrorna rätt, så får du (?) i dig nästan 200 gram fett vilket borde vara tillräckligt, eller åtminstone inte för lite. Medan däremot nästan 190 gram protein kanske är i överkant? Det blir på ett ungefär strax under 1 kg kött/dag, även om du även får i dig protein från äggvita, ost, mjölkprodukter osv.

Det främsta frågetecknen, som för en del personer kan hindra viktminskning, är hallonen och Fjällfilen. Jag kan bara tala utifrån min egen erfarenhet, och för min del så kan jag inte äta fil/yoghurt och låta det utgöra en hel måltid/mellanmål- och ändå gå ned i vikt. Hallon är bara att glömma… Efter många års övervikt samt ärftliga anlag för diabetes, så räknar jag kallt med att jag är insulinresistent. Och jag går heller inte ned i vikt om jag äter 20 gram kolhydrater/dag, utan behöver ligga på 10-15 gram och låta kolhydraterna komma från grönsaker och ägg, och i liten mängd från gräddsåser o.dy.

Vad gäller måendet, så brukar de flesta ha kommit över omställningsbesvär vid det laget. För egen del så tog det två månader innan jag orkade träna som vanligt. Ska åka iväg ut på jobb nu så jag hinner inte skriva mer, hoppas du får svar vad gäller den biten. Lycka till!

andreas0
0

#0, Det ser rätt bra ut tycker jag, tror inte du behöver ändra på något. Vid första anblick verkar det vara mycket mjölkprodukter, men så såg jag att mängderna är relativt små, så det är ingen fara alls. 20g kolhydrater om dagen är rätt strikt ändå, lägre än så är väldigt ovanligt att man behöver gå.

Jag hade gett det 3 månader i alla fall innan jag började fundera på om något var konstigt eller fel, och ni är ju knappt halvvägs dit. Så håll ut en stund till och hoppas att besvären försvinner.

Viktnedgången kan ta ganska lång tid på sig att försvinna för vissa, det kan ta flera månader innan det kommer igång, det finns exempel på personer där viktnedgången helt plötsligt har kommit igång efter ett halvår t.ex. Tills dess så njut av god mat bara. Du går ju inte upp i vikt, eller hur? Så då är det inte sämre än vad då åt innan i alla fall eftersom du (om jag har förstått rätt) gick upp i vikt då.

Om du är hungrig ska du definitivt äta mer, det är inte meningen att man ska gå hungrig. Men just mer fett tror jag inte är nödvändigt, utan ha samma fördelning och öka bara portionerna.

mikaelj
0

Jag undrar vad orsaken är att det ibland dröjer 3-6 månader för en del att gå ner i vikt.  En teori är någon sorts reparation från jojobantning, men vad är som händer i kroppen egentligen?   Känns så märkligt bara att kroppen går från att inte äta på sig själv till att helt plötsligt göra det.

Pasi
0

#6 Många har bantat under lång tid, det ställer till det på hormonsidan och kan ta år att rätta till. Kroppen har sina knep för att försvara sig mot kommande svältperioder….ett sätt att öka överlevnadschansen, precis det evolutionen anpassat den till (inte anpassad till frivillig svält så den vet inte skillnaden frivillig eller ofrivillig utan reagerar på samma sätt).
Exakt hur det regleras vet jag inte, men om du söker på forskning runt anorektiker så ser du att jag har rätt.

När hormonbalansen börjar återställas så börjar även kroppen fungera som den skall igen.

magma
0

#5: Hmmm, jo, visst är det en relativt låg nivå på antalet gram kolhydrater. Men inte tycker jag det är speciellt ovanligt att läsa om folk som har svårt att gå ned i vikt, om de äter en tallrik fil om dagen? Det är inte alls säkert att man behöver minska antalet gram kolhydrater/dag, som du säger så är 20 gram/dag en vanlig mängd. Utan kärnan i det hela kan vara varifrån de kommer, alltså vilken typ av kolhydrater den största andelen kommer ifrån.

Vad jag kan se här bland medlemmarna, så är det tvärtom ganska vanligt bland de som skriver om problem med viktminskningen att de äter fil och yoghurt. Har man 40 kilos övervikt så kanske, kanske man får lov att överväga risken att man har ett metabolt syndrom, vilket kanske kräver en mer Skaldemanliknande nivå på kosten…Flört Det behöver inte innebära bara kött och fett, men heller inte fil, yoghurt etc som huvudparten av en måltid utan då snarare ett mellanting.

Nu ska jag snart hem och sova, godnatt!Tungan ute

mikaelj
0

Kan 20g under hela dagen har mindre inverkan än 20g intagna i större doser vid ett fåtal tillfällen?

misswhitelily
0

Är idag på ett fruktansvärt humör, och jag kan inte avreagera mig mer på min sambo. Har sovit väldigt dåligt, precis som alla andra nätter sen start. Vaknar ideligen av hunger och illamående. Detta är det värsta jag varit med om på någon diet. Tyvärr kommer detta inlägg kommer att bli supergnälligt! Skäms

Ska tillägga att jag åkt på kräksjuka 2 ggr på 3 veckor, rekord. Är aldig magsjuk annars.

Magen är så förstoppad och svullen att jag fått köpa nya och STÖRRE byxor!! Har aldig vart förstoppad i hela mitt liv innan. På jobbet frågade de om jag är gravid??

Tack för alla kommentarer!! Glad

Läste massor på dessa trådar, och det var ingen uppmuntrande läsning…hur många månader tycker du är jag ska stå ut??? 5, 10 , 15??? Nu handlar det om jag ska stå ut en DAG till.

# 3

Visst var jag hungrig när jag svalt, men då var jag åtminstone manisk…och jag fick saker gjort. Flört Jag mådde inte på långt när så psykiskt dåligt. Nu känns det som ett alternativ att ta fram 9mmern och trycka av, bara för att slippa…och det sagt endast HALVT på skämt.

Jag blandar keso med så mycket grädde jag kan utan att må illa. Nötköttet igår var gryta med grädde och smör, och skaven stekte jag med grädde och massor med smör. Vi kan inte rent fysiskt få i oss mer fett, utan att må illa. Fettskrämd är jag inte, det lovar jag! Har alltid kunnat vräka i mig ost, salami m.m. men nu står det över öronen och det trodde jag inte var möjligt. Jag vet bara inte VAD vi mer ska äta????

Ex. är bara för mig, min sambo äter samma eller mindre…han lider inte av att vara hungrig som jag. Men han känner att han svälter. Han kan inte heller få i sig mer utan att må illa. Har försökt dra ner på mjölkprodukterna, men då blir det inget kvar att äta. Visst skulle jag kunna äta 20 ägg om dagen, men hur länge orkar man det?

# 5

Öka portionerna??? Jag äter mer mat än jag nånsin gjort, vilket tyvärr syns på matkontot, men det känns inte i magen. Tyst

Nu är det slutgnällt för tillfället…måste gör iordning för jobbet.

Wildrat
0

Hur många gånger om dagen äter du? Du kanske är en av de som behöver äta många gånger på en dag.

Äter du köttfärs? Köttfärsbiffar är perfekt "snabbmat" som man kan göra ordentligt feta utan att det märks. Köttfärs (särskilt blandfärs) i sig innehåller mycket fett, dessutom kan man tillsätta fett i smeten med antingen grädde eller smör. För mig funkar det även bra att lägga en liten klick smör på de färdiga biffarna. Gillar man bacon och blandar i det blir biffarna ännu lite fetare, dessutom kan man ha ost i eller till och gissa vad det gör?

Du kanske skulle testa fakir ett tag. Då äter man bara kött och fett, främst köttfärsbiffar. Testa en vecka eller två och se vad som händer. Se till att alltid ha biffar i kylen, då kan du äta ett par så fort du blir hungrig. Funkar det med fakiren så kan du testa att införa ett livsmedel i taget, det kan ju vara så att de relativt små mängderna mjölkprodukter är alldeles för mycket men det kan du ju inte veta utan att testa.

Äter du några kosttillskott? En multivitamin av något slag är inte helt fel. Jag äter alldeles för enformigt så jag måste ta tillskott för att må bra.

Maia
0

Alltså, jag undrar om det inte kanske ändå är så att du ska ändra på kolhydraterna och dra ner lite på proteinerna istället för att tvinga i dig mer fett. Eftersom du ändå är hungrig dygnet runt så spelar det ingen roll. Du kommer inte att bli mer hungrig.

Mitt råd är att börja med att byta ut kolhydraterna, och gå från mjölk- och hallon-kolisar till grönt. Välj att äta en sallad på gurka, blandad grön sallat, paprika till lunch och middag, mer broccoli och blömkål. Istället väljer du bort keso och vispgrädde (utom om du behöver ha lite i kaffet, men då kan du se till att det blir en "doft av vitt" och inte mer). 

När det gäller proteinet kan du ligga på samma nivå till att börja med och sedan dra ner något efter nån vecka.

Jag tror att den hunger du känner kan vara av annan art. Eller vad tror du? Det jag framför allt vill säga är: Försök hitta glädjen igen! Du kommer att klara detta; det är jag säker på!

Jag själv gick ner långsammare och mindre första gången när jag höll på med LCHF. Mötte motstånd i kroppen gansa snabbt. Men då hade jag ätit fettskrämt i 20 år innan.

När jag började denna gången hade min kropp vant sig vid att äta fett igen (jag slutade förstås inte äta fett bara för att jag trillade dit på kolhydraterna!) och viktnedgången gick mycket snabbare och mer regelbundet. Så jag tror definitivt på att kroppen behöver ställa om sig.

Och nu vet jag att det är den här kosten jag får äta för all framtid. Så är det för mig. Men jag äter mer grönt-kolhydrater och mindre mjölk-kolhydrater.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

aliela
0

Jag håller med Wildrat - vet inte hur du äter men blir det stora portioner sällan så kan det ge insulinutsöndring med följande dipp o hunger, speciellt när man äter mycket protein som du gör…(även fast man inte äter så mycket kolhydrater).

Sprid ut målen under dagen, du kan äta så ofta som varannan timme om du vill. Och det allra viktigaste - ät det du känner för, lyssna på kroppen! Så länge du håller dig till dina tillåtna livsmedel vill säga! Din kropp kräver just nu mycket protein men mindre fett - man skall inte äta så man mår illa…

Fast jag får inte ihop det -du mår illa men är hungrig? Illamående brukar väl tvärtom dämpa aptiten…?

Dricker du tillräckligt med vatten? När vi plockar bort alla kolhydratrika livsmedel får vi i oss mindre vätska o behöver dricka mer. Börja dagen med ett stort glas och se  sen till att få i dig ca 1-2 dl vatten/timme. Vätskebrist kan ge upphov till massor av saker bla allt du beskriver…

Alternativa fettkällor som du kan ta till:

Oliver

Avocado

Kokos

Nötter  (Macadamia bäst)

Olja på grönsakerna

Låt oss höra fortsättningen och GE INTE UPP!

magma
0

Är du förstoppad så drick en balja kaffe med cocosfett i (2 msk) och se om det ger effekt. Hjälper inte det så börja med magnesiumtillskott:)