Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 7115 ggr
appletini
0

Kostdagbok på SSK-utbildning

Under min andra termin ingår bl a nutrition och ätande och vi ska under 3 dagar registrera allt vi äter och skicka en lista till den kursansvarige.  Nu sitter jag här och funderar på om jag, för att slippa ha diskussionen, ska ljuga ihop en matsedel eller verkligen skriva ner vad jag äter och sedan förklara varför…

Det lutar åt att vara ärlig; jag är supernöjd med min kost och jag vill inte återgå till ett liv som sockerberoende, men jag är så kass på att ta kritik från folk som tror sig veta bättre.

Hur skulle ni gjort i min situation?

missaz
0

Jag har läst nutrition och fick göra kostregistrering nu i sommar, jag skrev helt ärligt vad jag ätit och förklarade att jag äter enligt LCHF och därför MEDVETET hade denna, enligt SLV dåliga, fördelning och vilka hälsofördelar det gett mig. Min lärare sa att hon förvisso inte tror att så mycket fett, speciellt då så mycket mättat, är bra men hon avvisade det inte helt utan menade att inom kost är allt inte känt ännu och att forskningen går framåt. Allt som allt tyckte hon att min kost var intressant även om hon inte riktigt kunde tro att den var nyttig.

Jag blev godkänd på uppgiften utan kommentarer. (G och IG var enda betygen på denna uppgift) Skrattande

MIN slutsats är; självklart ska du vara ärlig! Oavsett vad DIN lärare anser (och hur förstående hon/han är för kosten) så gör du som du vill med DIN kropp. Vill inte du diskutera behöver du inte det.

ebet
0

Det finns väl inget vi har att 'skämmas för' Jag skulle inte ljuga om det. tänk dessutom om det väcker tankar hos andra, då kan din kostlista rädda liv på de.

Hoppas och håller tummarna

Maia
0

Jag tycker också att du ska stå för vad du äter. Du kan ju alltid trycka ut den där sista undersökningen som gjordes (som stundent får du tag på den via universitetsbiblioteket) och bifoga den. Skrattande

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MimLan
0

Ta blodprover och visa upp hur bra de är (förhoppningsvis. ;), ifall det kommer negativa anmärkningar på kosten.

Buppan
0

Gör det rätta, skriv vad du äter nu. Någon måste börja spridningen. Det är ju trots allt ett friskare liv som är resultatet av LCHF. Vi mår mår bättre och jag tror att även patienterna vill må bättre!

Margareta
0

Håller med - jag har nyss varit på ett läkarbesök där jag inte helt sa hur jag äter - men till återbesöket skall jag vara väl förberedd.

Numer pensionär i Nynäshamn

appletini
0

Okej, ni har övertalat mig Skrattande Jag ska läsa på ordentligt tills det är dags och då ska jag minsann kunna argumentera! Det skulle vara ganska intressant att ta lite blodprover; kan man bara gå till vårdcentralen då? Gör de en fullständig blodanalys om man ber snällt?

sussie
0

Det är ju perfekt att ha möjligheten att få en hel klass SSK-elever att tänka till och förstå sambanden med högt kolhydratintag viktproblem sockersvängningar mm. Om du gör praktik så kliv iväg till lab och prata snällt så löser det sig säkert, på VC kan de vara tjurigt om du inte har turen att ha en tänkande husläkare!

finntroll
0

Jag tycker du ska vara ärlig och berätta vad du äter och varför och också hur du mår om det blir frågor

nilu
0

Väldigt lätt att sitta här och säga till nån annan att vara ärlig och tala om precis vad han/ hon äter oavsett ev kritik. Vet inte hur jag skulle ha gjort, har själv svårt att ta emot kritik och kritiska frågor. Däremot så hoppas jag innerligt att du orkar vara ärlig och stå upp för oss alla.

Vi håller tummarna allihop. Lycka till.

missaz
0

nilu; det beror såklart på; är man helt oinsatt i hälsofrågor runt denna kost och inte kan redovisa några egna hälsovinster kanske man lika gärna kan vara tyst eftersom det då blir svårt att bemöta eventuell kritik. Frågan är då varför man ö.h.t äter denna kost.

Har man NÅGON koll alls i kosten och/eller har egna hälsovinster finns det väl inget att dölja…? Varför ljuga om vad man äter? Man blir inte underkänd på en kostregistrering pga vad man äter! Vill man inte gå in i duskussion behöver man inte det heller; det är ju faktiskt bara att säga; "JAG tror att detta är det bästa oavsett vad SLV anser, JAG mår bra på det, forskning visar att det är bra, det räcker för mig! Nu vill jag inte diskutera detta vidare."

Sagajo
0

Jag är inte sådär jätteinsatt i vad som händer i kroppen och vilka organ som gör vad. Jag vet det där om insulin och att insulin stimulerar fettbildning men det är typ allt. Jag villändå äta LCHF och har läst några böcker och läser diskussioner här. Talade om för en kompis i går vad jag åt för hon ville veta hur jag gjort för att gå ned så mycket i vikt. Hon undrade då om inte mina njurar skulle kollapsa om jag åt så mycket fett. Jag har ingen aning vad jag ska svara på det? Jag mår bra, jag tror på det jag har läst och är inte orolig med tanke på att människan säkert ätit så här länge och överlevt men det är inte alltid lätt att argumentera för sin sak.

mikaelj
0

Om du har problem med njurarna skall du inte äta för mycket protein, inte fett, som din kompis felaktigt påstod.  Om du håller dig till 20E% protein, som blir ungefär 1g protein/kg kroppsvikt, så är det i linje med gängse rekommendationer. Du kan behöva äta mer om du tränar hårt, särskilt styrekträning, eftersom det då behövs extra protein för att bygga upp skadade (= tränade) muskelceller samt bygga nya.

Håller du dig till 70E% fett, 20E% protein och 5E% kolhydrater så ligger du garanterat inte för högt i proteinvärden, och ungefär i samma fördelning som de flesta andra här. Bevittna t.ex. Annika Dahlqvist, vars njurar fortfarande verkar fungera, och hon äter såhär.

Vidare kan jag säga att jag har ätit ungefär 2g protein/kg kroppsvikt (~150g/dygn) i flera år, och har inte haft något som helst problem med njurarna.

HanneU
0

Jag förstår ditt dilemma, sitter själv och "gömmer" brie-osten som ibland åker fram på tåget om jag missat lunchen. (Hur kommer det sig att man ska "skämmas" när andra dricker cc och äter godis helt öppet??) Jag försöker dock handla mot mina känslor och hoppas att du står på dig och redovisar ärligt!! Skulle vara intressant att höra hur diskussionen i kursen gick.

Lycka till.

mikaelj
0

Tur att skamkänslan är så personlig :)  Synd dock att du råkar ut för den, det måste vara jobbigt att hela tiden tänka så mycket på vad omvärlden tycker och tänker om dig…

nilu
0

Lite OT, men kom att tänka på det här citatet i samband med den här tråden: "Om du oroar dig för vad folk tänker om dig, så skulle du bli förvånad hur sällan dom gör det".

mikaelj
0

#16: Ja, vad är det för egocentrerad bild av sig själv om man tror att alla går runt och tänker på vad man gör? Pfft. ;-)

mariamy
0

klart du ska vara ärlig…

=)

andreas0
0

#12, Fett belastar inte njurarna alls. För mycket protein bör man undvika om man har någon njursjukdom, men det antar jag att du inte har.

#0, Det beror väl på vilken slags persn du är. Om du tycker att det skulle vara kul att ta den debatten och känner att du kan läsa på såpass bra att du kan slå ner deras argument så är det väl bara att köra på. Men om du helst vill undvika konflikter och bara ta dig igenom utbildningen med så lite problem som möjligt så är det väl kanske bättre att undvika att ta upp LCHF.

Sedan kan man väl fråga sig om det eventuellt påverkar betygen för utbildningen. Vem hade du gett högst betyg till om du vore utbildare?

Person 1: En student som sitter tyst gjorde vad han/hon skulle utan problem och klarar proven bra.

Person 2: En person som kanske inte hade samma åsikt som du själv och påpekar när han/hon tycker du har fel, men uppenbarligen är interesserad av ämnet, tänker själv, läser på om ämnet på egen hand, och har skaffat sig kunskap inom området även om delar som inte ingår i utbildningen, och klarar proven bra.

Om jag hade jobbat som utbildare så hade jag helt klart föredragit den senare, men alla tänker väl inte på samma sätt, en del hade kanske fördragit Person 1. Du får helt enkelt fundera över vilken typ av student som utbildaren skulle föredra i ditt fall.

appletini
0

Jag sitter ofta och smusslar med Babybel-ostar…*hrm*  Fast jag ska sluta med det.  Smussla alltså. I fortsättningen ska jag käka ostar öppet och jag ska njuta av det! Kanske skulle halsa en trea grädde oxå Skrattande

Nåväl; jag har laddat ner kostdataprogrammet (från kostdata.se) och på måndag och tre dagar framåt ska jag registrera exakt vad jag äter. Jag är faktiskt ruskigt nyfiken på att höra vad läraren säger!

Det roligaste av allt är uppgifterna som vi ska svara på efteråt; de är så anti-lchf som det bara kan bli; framför allt denna frågan:
 _Enligt SNR 2005 bör 10-15% av fettet komma från enkelomättade fetter och ca 10% från mättade fetter. Klicka på "Fettsammansättning" och se dina intag. Vad kan du ändra på i din kost för att minska intaget av mättat fett?

_Om jag då ska svara på frågan om fettet; svaret är ju helt enkelt att ta bort den största delen av majonäsen, grädden och smöret (20g smör är dessutom hela 3.9 portioner enligt programmet!), men jag ska måste ju förklara varför jag äter så mycket fett. Jag har ända till den 19/9 på mig att komma på något riktigt smart Skrattande

Man ska även se hur högt sackarosintag man har, det ska vara högst 10% av dagens energiintag…jag antar att mitt ligger ganska lågt. Jag har testat att lägga in en dagsförbrukning av mat och landade på 74% fett, 23% protein och 3% kolhydrater. 
IDEAL-förbrukningen är enligt programmet 30% fett, 15% protein och 55% kolhydrater.

Och så fick jag lite tips om vad jag ska äta utifrån min registrering…

kcal (1385 kcal = 63% av dagsbehovet) - _ibland (sällan) får jag inte i mig mer..
_Du behöver äta mer. Försök med mer mat från grupperna bröd, rotfrukter och grönsaker.

Protein (80 g = 98% av dagsbehovet) Proteininnehållet är helt perfekt.

Fett (117 g = 156% av dagsbehovet) Din dag innehåller för mycket fett. Se upp! Bred ett tunt lager med smör/margarin på brödet. Välj magra mejeriprodukter. Ät mer av frukt, flingor eller gröt.

Kolhydrat (8 g = 3% av dagsbehovet) Du behöver äta massor av kolhydrater för att fylla dina tomma energidepåer.Välj fler produkter ur grupperna med bröd-flingor, frukt, rotfrukter och grönsaker.

Fiber (3 g = 13% av dagsbehovet) Du får inte tillräckligt med fibrer. Lägg till frukt, grönsaker, fullkornsbröd och potatis. (Gäller endast vuxna).

C-vitamin (80 g = 106% av dagsbehovet) Du får i dig tillräckligt med C-vitamin. Kolla att alla måltider innehåller C-vitamin eftersom det är viktigt av C-vitaminerna sprids över dagen.

Järn (7 g = 46% av dagsbehovet) Det kan vara svårt, speciellt för kvinnor, att få i sig tillräckligt med järn. Ät t.ex. Ärtsoppa, raggmunk, Vita bönor m tomatsås, kroppkakor och se vad som händer.

Kalcium (225 g = 28% av dagsbehovet) Kalcium får du för lite av. Välj mer ur mjölk-ost gruppen. Om du intedricker mjölk kan du prova t.ex. glass eller ostkaka, men även strömming och mager korv innehåller kalcium.

(det var ingen ostdag jag registrerade Flört)

Maia
0

Ja, det var ju bra att du fick se att du får i dig för lite järn… Låter som om renskav kanske kan vara ett alternativ till de vita bönorna, eller vad säger du? Och kalcium, tja, som du säger är det ju bara att ta en ostdag, hehe!

Lycka till med kommentarerna. "Jag har arbetat mycket med att få upp det mättade fettet på en hälsosam nivå." Skrattande

[tillbakalutat]

appletini
0

#21 Hahahaha, det där om fettet ska jag nog använda! Det är ju först nu som jag har en hälsosam nivå på fettet Tungan ute

mikaelj
0

"Nej, hjärnan behöver glukos, och det är det man har levern till -- för att förbränna fett och bilda glukos som ger näring åt kroppen.

Sedan finns det en till smart funktion i kroppen, nämligen hormonet insulin. Dess uppgift är att trycka in blodsockret (som fräter på blodkärlen) i fettcellerna när man ätit potatis, ris, pasta och sådant som får blodsockret att gå upp.

Tur att jag håller mig undan från allt som görs om till socker i magsäcken, så slipper jag hjärt-kärlsjukdomar!"

andreas0
0

#20, Du kanske inte ska svara att du ska ta bort majonnäs om du ska minska mättat fett, eftersom fettet i majonnäs består mest av enklomättade och fleromättade fettsyror, endast 8% av fettet i majonnäs är mättat. (källa: fineli.fi)

HanneU
0

"Ät t.ex. Ärtsoppa, raggmunk, Vita bönor m tomatsås, kroppkakor och se vad som händer."

Ja, det var ju ett "kul" tips. Som bilaga kanske du skulle skriva vad som händer i din kropp om du följer deras råd. Men, jag kan förstås inte rekommendera dig att utsätta dig för sådana hälsorisker. Lycka till med alla snygga formuleringar! Ser fram emot att få höra mer om projektet!

ToFat
0

Ha ha, ärtsoppa o vita bönor..då kan det nog hända roliga saker..

maxiq
0

"Du behöver äta massor av kolhydrater för att fylla dina tomma energidepåer"

Det är därför som jag inte orkat ta mig upp ur sängen ens på 1½ år med LCHF!

Förvånad

HanneU
0

Hur har det gått?

Wildrat
0

Appletini, har du fått några kommentarer än från läraren?

missaz
0

Jag är åxå nyfiken på hur det gått…

appletini
0

Jag skickade in min uppgift iförrgår och imorse hade jag fått ett svar Skrattande Jag skrev ihop uppgiften ganska fort och inte så utförligt som jag hade velat (är lite smått stressad över alla inlämningsuppgifter).

Så här svarade jag (och betänk att just kaloriintaget varierar väldigt olika dagar; jag pendlar mellan 1500- 2500).

"Om ditt genomsnittliga energiintag under de 3 dagarna i förhållande till ditt beräknade behov är mycket lågt - vilka kan förklaringarna till detta vara?
Energiintag i genomsnitt på 3 dagar: 1670 kcal av rekommenderade 2199. Jag tror att detta beror på mitt höga fettintag; jag håller mig mätt längre, äter sällan mellanmål och slipper hemska blodosckersvängningar. För mig fungerar denna kosthållning utmärkt då jag är väldigt sockerberoende och nu slipper jag alla biverkningar av sockret.

Hur ligger dina intag av D-vitamin, järn, kalcium och fiber?
_D-vit:  10,48 ug (140%)
__Järn: 9.3 mg (62%)
__kalcium: 487 mg (60%)
__fiber: 5.7g (20%)
_För att tillgodose mitt behov av vitaminer och mineraler stoppar jag i mig en multivitamintablett varje dag.

Förändra ditt matintag så att rekommendationen uppnås för kolhydrat, fett, protein, D-vitamin, järn, kalcium och fiber.  Vilka livsmedel lägger du till i programmet, dvs bör du äta mera av?
För att uppnå gränsen för kolhydrater skulle jag äta gröt, bröd, rotfrukter och frukt. Detta skulle även höja fiberinnehållet till den rekommenderade mängden, men eftersom jag äter lchf-kost så är dessa matgrupper uteslutna ur min matsedel. Ett ökat fruktintag (ex apelsin) skulle även hjälpa kroppen att plocka åt sig mer järn från maten.

Jag äter 100% protein och en hel del fett (så det behöver jag inte öka utan snarare minska enligt SNR). Mängden kalcium skulle öka om jag äter mer ost och dricker mjölk; jag är ingen mjölkfantast, så för mig skulle det bli mer ost, men även  vissa kålsorter och spenat innehåller kalcium. Jag äter inte inälvsprodukter, men ganska ofta nöt- och viltkött och får på så sätt i mig järn; jag borde äta sådant oftare. Även skaldjur tillhör favoriterna, men det hamnar alltför sällan på tallriken.

Vilken är den rekommenderade fördelningen (i energi-procent, E%) av den energigivande näringsämnena enl SNR 2005?
Rekommenderat: Kolhydrater: 55E%,  Fett: 30E%, Protein: 15E%

Hur ligger dina intag i relation till rekommendationen?
Mitt intag: Kolhydrater: 3E%, Fett: 76E%, Protein: 21E%

Enligt SNR 2005 bör 10-15% av fettet komma från enkelomättade fetter och ca 10% från mättade fetter. Klicka på "Fettsammansättning" och se dina intag. Vad kan du ändra på i din kost för att minska intaget av mättat fett?
Jag kan dra ner på intaget av smör och grädde; men åter igen så bygger min livsstil på just fett och jag får min energi från fett."

**Och svaret jag fick?
**"Du är G på uppgiften. Din kost är väldigt extrem med så låga
kolhydratintag och höga fett- och proteinintag. Ditt energiintag på 1670
kcal i genomsnitt, vilket understiger ditt beräknade behov, borde
resultera i viktminskning."

Grattis till läraren Skrattande Fast hon tror såklart att man bara går ner i vikt på mindre mängd kalorier…tyvärr insåg jag att jag borde ha fläskat på rejält med smör, majonäs och sånt och fått ett högt kaloriintag och samtidigt skrivit att jag äter så här dels för att gå ner i vikt och dels för att må bättre. Nåja, man kan ju alltid skicka ett kompletteringsmail till läraren… ;-)

"Jag känner att jag behöver förklara mina uppgifter lite grann. De två anledningar till att jag äter just low carb high fat är mitt sockerberoende och min övervikt. Om man slår ut ett genomsnittligt kaloriintag över en månad så ligger jag runt 1800-2200/dag, men jag går ändå ner i vikt. Jag har testat dieter som viktväktarna, viktklubb.se och liknande (även extrema lågkalorimetoder), men det funkar inte för mig. Jag har alltid småätit onyttiga saker som kakor, chips och liknande, men nu när kolhydrater är strukna ur min kost kan jag inte äta sånt längre. Istället äter jag ordentligt (tills jag är mätt) av fett och proteiner och håller mig mätt i 4-6 timmar till nästa måltid."

Wildrat
0

Vilket tråkigt svar! Men hon har väl 100 andra att skriva om också. Dessutom kan hon väl inget om kosten… Skicka med länk till kostdoktorn och Annika Dahlqvist med mailet, kanske kan hon lära sig nåt nytt?

missaz
0

Halvtrist svar tycker jag med, liiite mer kunde hon väl ha skrivit! Jaja, du är ju godkänd på uppgiften iaf. =)

appletini
0

Ja, jag hade räknat med ett långt svar om att det är sååå farligt…eller kanske ett positivt svar :-) Men i ett allmänt svar på utbildningens forum skrev hon att hon själv äter för mycket sackaros; just pga att det var fler av oss som hade skrivit att vi äter noll kolhydrater Förvånad 
Igår pratade jag med en tjej i klassen som berättade att hon försöker äta enligt GI-noll, men är inte så strikt utan äter det som erbjuds. Hon är å andra sidan smal och fin så hon behöver inte oroa sig över ett och annat vattenkilo… Men hon äter så för att hon helt enkelt mår bra av det och jag hoppas att hon också skrev det i sin uppgift.

Maia
0

Bra jobbat att du stod för din mathållning. Jag tycker att dina svar var mycket bra.

[tillbakalutat]

appletini
0

Jag fick ett svar till nu från läraren, efter att jag skickat ett förklarande mail…

_"Det är väl jättebra om du med hjälp av den nya kosten får den
viktnedgång du eftersträvar. Syftet med laborationen är att känna till SNR. Som du vet är den en av grundkosterna inom vård och omsorg och
sjuksköterskan bör veta vad den innebär. Laborationen syftar också
reflektion över de egna matvanorna i relation till SNR. I ditt fall
avviker kostintagen från SNR naturligtvis just för att du har valt att
hålla en annan typ av kost."
_
Undrar hur lång tid det tar innan grundkosten ändras inom vård och omsorg…jag har läst i mina böcker från Livsmedelsverket (Mat och näring för sjuka) och Näringslära för högskolan att en kost med mycket mättat fett leder till hjärt-kärlsjukdomar, men det finns ju så många bevis på att det inte är så (om man undviker kolisar). Jag hoppas att det dyker upp fler läkare och sjuksköterskor som förespråkar lchf så att dessa gamla rekommendationer från SNR förändras.