Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 14634 ggr
Jennix
0

Vitkål

Nån som har tips på vad man kan laga för recept med vitkål? Helst nåt varmt, dvs inte vitkålssallad… Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jenstone
0

stuvad vitkål.. grymt gott.. =)

Jennix
0

Recept kanske? :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jenstone
0

Jag brukar bara koka vitkålen lätt o sen göra en vit sås (grädde som får koka ihop) krydda me lite peppar o sen läga i kålen..

avant
0

Något jag tillagar ofta nuförtiden (det blir ofta så - man fastnar för något och så lagar man sig trött på det Glad) är någon slags nudelsubstitut.

Smält smör i kastrull

Tillsätt curry och låt det blandas

Fräs osthyvelstrimlad vitkål i currysmöret

När kålen är så mjuk man önskar tillsätter man några
droppar sojasås.

Nudelsubstitut sa jag, och det är faktiskt vad jag tycker det smakar som. Nu var det i och för sig länge sedan jag åt nudlar, men det är är minst lika gott!

felixifokus
0

vitkålsfräs med jordnötssmör , eller varianter i stil med det receptet (med sesamolja, krossade jordnötter, curry typ) är gott, för en mer asiatisk touch på maten. Finns även nåt recept i vår kokbok med kokosflingor i.

Variant med riven kål, sesamolja, krossade jordnötter, vinäger går också att riva ihop till thai-inspirerad sallad , förstås.

shintaida
0

Jag trodde att vitkål var "bannlyst"!! Så jag har inte ätit det en enda gång!

Sååååå…..det går bra att äta det, då?

// Shintaida

Rita-S
0

Kålstuvning brukar jag gjöra :) Förut gjorde jag stuvning på vitsås med mjöl, numera får jag koka inn creme fraiche och vispgrädde till önskat tjocklek, kryddat med salt, lite peppar och liiiten aning karry. Förkoka kålen väl 10 minuter eller så, och rör det inn i vitsåsen, sen låter det koka 10 minuter tillsammans :)
Görgott till stekad korv, (tex falukorv) eller stekad kött, jag använder det numera som ersätning för potatis tex :) Annars kokar jag bara kålen och serverar den som den är med lite smör på. :) Strimla och förkoka lite gjör det sig gott i grytor. samt kåldolmar!! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ulf-S
0

Inget är förbjudet, du bestämmer själv vad du vill äta och avgör om det funkar… Vitkål är en nyttig och mångsidig grönsak om man har lite fantasi!

Rita-S
1

#6 rå vitkål ligger på 4 kolhydrater per 100 gram kål, på 3,94 gram per 100 gram kål när den är kokad :) Det är under min gräns iaf! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

avant
1

Jag tycker definitivt man skall äta vitkål och äter det dagligen.
Gott både i råkostform och tillagad samtidigt som det drygar ut matkontot lite :)
Äter du en portion på 50 gram så har det 2 g kh. Klart överkomligt med tanke på mättnadsgraden.

Kul med en vitkålstråd f.ö. Det är min starka sida.. haha

Vimsan
0

Du kan prova min kålpudding ;-)

sök "Vimsans kålpudding" på sök länken.

sorry (Jag vet inte hur man länkar) :-(

LIPO
0

Halvt stort vitkålshuvud + en hel fänkål som skäres ner och kokas i vatten till det blir mjukt.

Häller av vattnet, mixar med stavmixer tillsammans med  en smörklick, kryddor och grädde tills det blir lagom konsistens likt potatismos

Pasi
0

avant - inte drygar det ut matkontot!
Till att börja med så behöver kroppen en viss mängd energi och alltså bör man räkna på hur mycket den energin kostar.
10:- / kg för vitkål innebär 41:- / 1000 kcal…KRAV-smör ligger på under 12:- / 1000 kcal.Flört

avant
0

Pasi: du borde ta patent på krona per kcal-formeln! Glad
Den har jag aldrig tänkt på!

Jennix
0

Mmmm, tackar! Nu blir det vitkåls-experiment imorrn!

Margareta
0

Pasi är nog inte ensam om den dessvärre… men den är väldigt bra ändå!

Numer pensionär i Nynäshamn

avant
0

Jag får helt enkelt revidera mitt tidigare #10 inlägg och säga att jag äter vitkål när jag vill lyxa till det med lite dyrare mat :)

Och helt plötsligt blev min spenat också lyxlirarmat!

sussie
0

Jag älskar får i kål, har alltid kallat det billigt och gott. Jag brukar göra det i lergrytan vitkål och billiga feta bitar lamm (det finns sällan får) salt peppar lagerblad lite vatten och in i ugnen. Ugnen ska vara kall då man ställer in en lergryta sätt på den på 175-200 grader när den har blivit varm tar det 1 och 1/2-2 timmar.

fleur
0

Stek strimlad vitkål i rikligt med smör så att den blir mjuk. Vispa några ägg och salt/peppra. Lägg i den varma kålen i bunken med ägget och rör om ordentligt. Stjälp sedan ned alltihopa i stekpannan och stek långsamt, gärna under lock. Ska helst vara så mycket att det blir lite höjd på omeletten= en tortilla. Vänd efter ett tag när den stelnat på ovansidan. Vips har du en kålomelett.

stallostby
0

Har ett bra recept som borde passa er diet.

Bryn ett strimlat vitkålshuvud och 2 lökar, bryn det mjukt i smör. Lägg det i en ugnsform och lägg brynd köttfärs uppepå och sedan tomatsås på och riven ost och skjuts in ugnen för lite färg.

alt gör man köttfärssås direkt. Ibland lägger jag till strimlad morot.

Margareta
0

Det låter gott stallostby - men kanske byta tomatsåsen mot vispgrädde eller i varje fall blanda. Det låtet lite magert för en LCHF:are. Ett annat sätt är att varva med fläskfärs för att f¨upp fetthalten.

Det är så olika hur mycket kolhydrater vi äter - men sammanlagda mängden av tomatsås och vitkål/lök kan bli lite mycket och man blir inte mätt om det är för magert och äter därför mer och så blir det ännu mer kolhydrater….

Om man ser till att öka fetthalten - så att portionerna blir lagom med tanke på kolhydraterna - så blir det jättebra!!!

Kul att Du engagerar digGlad

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag brukar ta vitkål/ev kinakål och fräsa det i smör ihop med kyckling och olika kryddor, blir gott med curry tex.

giah
0

Så här SLAKAR jag vitkål. Jag strimlar så fint jag kan med kniv. Tycker det blir för "skräpigt" med osthyvel. Sen lägger jag kålen i ett durkslag och saltar mellan lagren. Låter det stå minst en kvart, gärna längre. Sen kramar jag ur vattnet med händerna, så mycket jag orkar. Efter det sköljer jag LÄNGE med kallt vatten.

Jag vet att dom flesta här är "rädda" för salt, men jag tycker i vart fall att det inte blir för mycket av den varan om man sköljer tillräckligt. Sen behöver man ju inte salta mera vid tillagningen.

Så här gör jag, oavsett om jag ska ha kålen till kall sallad eller tillaga på något sätt.

Effie
0

I Vår Kokbok från 1970-talet finns ett recept på Köttfärsgryta med vitkål, som är ett favo-recept. Innehåller rökt skinka och senap och mjölk - borde gå att anpassa lite; jag ska titta på det.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

giah
0

Jag kan verkligen REKOMMENDERA er att gå in på Arirams matblogg och prova hennes KÅLGOTT.

SUPERENKELT att laga och KANONGOTT.

Den har blivit en favorit här hos oss. Utan lingon och inte allt för mycket kål tycker jag att det måste vara en perfekt LCHF-rätt.

avant
0

Någon här på KiF som tillagat surkål? Recepten jag funnit verkar enkla och när jag smakade surkål för första och enda gången för ett par år sedan var det spännande gott.

I sig självt är det ju väldigt HiCarb, men måltiden blir ju vad man gör den till!

Några husmors eller husfarstips om jag skulle ta och prova någon dag?

Bookjones
0

Min favorita vitkålsrätt är stekt coleslaw. Kallas så bara för att jag använder färdigriven coleslawmix i påse (98% vitkål med lite morötter och rödkål för färg).

Jag klipper upp et paket bacon i strimlor och steker knaprigt. Ta ur baconet och stek kålen i baconfettet tills det är mjukt och sen blandar man i knapriga baconbitarna igen. Supergott!

birma
0

#11 Vimsan

Gjorde den för några veckor sedan och jag säger en sak att den var god, god, god. Jag frös in den i portionsbitar för att ta någon dag då och då. Jo, jag tackar jag. När jag öppnade frysen och frågade mig: Vad ska jag äta till middag idag då? Det gick inte att låta bli - VARJE dag blev det Vimsans kålpudding och vips så var den slut. Nu har jag köpt hem vitkål och köttfärs och nu ska det bli en ny omgång. Så god den var!

Länk till Vimsans kålpudding

birma
0

… och så finns här massa spännande annat här i tråden också ser jag. Vitkål är bara så himla gott. Alltid gillat vitkål i alla dess former. Rå så väl som tillagad. Synd att det är en kolhydrat men den tillhör väl en av de snällare med inte så många kh i sig.

MimLan
0

Är väldigt förtjust i både rödkål och vitkål. På sistone har jag strimlat kål och smörstekt det en stund, och därefter lagt i strimlad rökt sidfläsk. När fläsket fått färg har jag hällt på grädde och en dutt fransk senap som puttrade ihop lite snabbt.

Nu skall vi se om jag vågar mig på kålpuddingen. Är lite tveksam för jag är tokig i kål (och kålpudding) och äter mer än gärna mängder.

Facklan
0

jag gillar kål vit o röd …

Det jag brukar göra är att fräsa vitkål med lök o bacon det är en super bra tillbehör !

jag fräste ihop med ostronskivingar o purjo med lite cf i o det var blev gott till falukorven som barne åt *ler

greensis
0

Är det bara jag som har riven ost i såsen till "stuvad" vitkål? Och kanske hackad hårdstekt bacon att strössla uppepå?Tungan ute

Fabricati diem, pvnc!