Kvinnor emellan
Inspirerad av kaisakavats "var snäll mot din kropp…"-tråd kom jag att tänka på en liten text jag fick på mailen en dag för något år sedan. Tänkvärt och fint sagt…
När jag var yngre så vägde jag några kilo mindre.
Jag behövde aldrig hålla in magen när jag hade en snäv klänning. Men nu när jag är äldre har min kropp gjort sig fri. Det finns elastisk komfort där min midja var en gång. Italienska skorna måste vara två storlekar större, om fötterna alls går i, och grenen på strumpbyxorna sitter alltför ofta nere vid knäna.
Men jag har också lärt mig, att det spelar ingen roll vad som händer, eller hur svart allt känns idag; livet går vidare och imorgon blir en bättre dag.
Jag har lärt mig, att det säger mycket om en människa, hur hon/han hanterar dessa tre saker:
en regnig dag, borttappat bagage och ihoptrasslade julgransljus.
Jag har lärt mig, att oavsett vilken relation du har till dina föräldrar, så kommer du att sakna dem, när de inte finns där mer. Jag har lärt mig att, skaffa sig pengar och saker, är inte detsamma som att skapa sig ett liv.
Jag har lärt mig, att livet ibland ger dig en andra chans.
Jag har lärt mig att man kan inte gå igenom livet med en plockhandske på båda händerna. Ibland måste man också kasta tillbaka bollen.
Jag har lärt mig, att när jag beslutar något direkt från hjärtat, så har jag också oftast tagit rätt beslut.
Jag har lärt mig, att även om jag har smärta, så behöver jag inte ge andra det.
Jag har lärt mig, att varje dag ska man sträcka ut handen till någon.
Alla behöver en varm tanke eller en vänlig klapp på axeln.
Jag har lärt mig, att jag fortfarande har mycket att lära.
Jag har lärt mig, att människor kommer att glömma bort vad du sagt och saker du gjort, men de kommer aldrig att glömma hur du fick dem att känna sig.

Evigt synd att ha den här tråden under klotterplanket. Det måste läsas många många gånger.
Känner igen allt, håller med allt, borde tänka på det oftare.
Avundsjuk på Raring som kan uttrycka mina känslor bättre än jag själv.

#0 Åh! Hela dikten är jättefin! Men det jag fastnade allra mest för var:
"Jag har lärt mig, att människor kommer att glömma bort vad du sagt och saker du gjort, men de kommer aldrig att glömma hur du fick dem att känna sig."
Dessa ord skall jag ta med mig i mitt arbete med barn.
TACK!

Vi får putta upp den emellanåt?
Eller så är det dags att skapa en avdelning för inspirationstexter?
Jag ska inte ha cred för texten, vet faktiskt inte vem som skrivit den. Det är någon form av kedjebrev, fast jag tog bort det sista "om du inte sänder detta vidare…"

#3 Fast du förmedlade den till oss och det skall du ha cred för!

För all del…
Det är en fin text som sagt.

*puttar lite, känner mig lite låg idag*
Jättebra text… Förstår dock inte varför män är exkluderade….

Jag har lärt mig, att oavsett vilken relation du har till dina föräldrar, så kommer du att sakna dem, när de inte finns där mer.
Den tog direkt, tänk vad det stämmer, ja allt som "någon" skrivit i det du satte in här.

#7 nej det gör inte jag heller… det kanske känns som en såndär text som tjejjer skickar mellan sig för att muntra upp varandra?
Jag brukar skicka till mina killkompisar också, vilket ofta brukar vara uppskattat.
#9 Generellt sätt är vi killar sämre på att göra sådana saker… Men vi uppskattar dem (jag gör)….
Är det särskilt som trycker ner dej (ursäkta om jag snokar, du behöver givetvis inte svara)?

#10 det är nog mest en kombination av saker. Skoltrött, det är fint ute men jag behöver sitta inne och jobba, studiemedlet slut, sover bra men för lite (mycket att göra), vikten kryper uppåt, pojkvännen bortrest…
Vill ju ha det tvärtom. Skolan ska vara kul och engagerande, helst utomhus i det fina vädret, de där vadderingskilona ska rinna av en (inte för att de är så många men ändå) och pojkvännen ska vara nära, nära.
Fast helst skulle man väl ligga i en hängmatta i tropikerna med en kokosdrink. 
#11 Mycket småsten ger en tung börda…
Kan du inte plugga utomhus?

Jag kan ju försöka locka med mig gästföreläsarna från Företaget ut på gräsmattan… det blir säkert bra med deras powerpoints och projektorer. 
Annars brukar jag ta med mig laptopen och sitta i någon park och skriva ibland, det är rätt rogivande.
#13 Varför inte? "Släpp kunskapen lös det är vår!"
Vad är det du pluggar?
#15 Mycket bra talesätt - ett motto jag alltid levt efter utan att veta om det….Förrän nu.
Vad har du för plan? Med studierna?

:-) Måste man ha en plan? Jag pluggar för att jag tycker det är intressant (även om det är tungt och mycket just nu), förmodligen leder det till ett jobb som är minst lika intressant. Men blir det inte biologi på jobbet så gör det inget om jag kör grävmaskin heller.
Vad gör du för skoj om dagarna?
Klart man inte behöver en plan - alla borde plugga av intresse (oj, skulle skolorna bli tomma?)…
Just nu är jag fullt upptagen med att vara pappaledig. Eller ledig är väl ett inte fullt adekvat ord…Utom då och då…
Annars har jag jobbat som undersköterska i 5-6 år, men överväger starkt att få tummen ur och läsa vidare…

Ja jag har förstått att föräldraledigheten sällan är just ledighet i ordets rätta bemärkelse, men det verkar vara ju kunna vara en fantastisk tid i livet för de flesta ändå.
Vad skulle du vilja inrikta dig vidare inom? Bli ssk eller någon särskilt vårdinriktning? Har en kompis som är ambulans-ssk, det verkar som ett varierat yrke.
Jag funderar på något inom biologi, kemi, nutrionism eller möjligtvis läkare…
Tog ett lätt progam i gymnasiet, så först måste jag läsa naturvetenskapligt basår. Hittat ett gäng som man kan läsa på distans…
Det är underbart att vara pappaledig. Best time of my life… Har varit pappaledig sen november när tösen föddes.

Jo jag gjorde samma sak (lätt program på gymnasiet). Naturveteksapligt basår var bland det mest pluggintensiva jag läst, var helt slut mest jämt och tog sabbatsår direkt efter för jag mådde dåligt av bara tanken på en bok. Ett år med understimulerande monotont arbete gjorde susen.
Jag tycker att du låter som en livsmedelsagronom. Det är ju både kemi, biologi och nutrition.
Har fattat att det ska tufft, men jag har alltid haft lätt för matematik, kemi o fysik men aldrig gillat dem. Har läst en del om biokemi, molekylärbiologi och bioinformatik som lät roligt och spännande.
Livsmedelsagronom? Det låter som ett yrke av äventyr! Livsmedelagronom… Får googla det!
Varför o vart är din pojkvän ute på vift?

Pojkvännen är på jobbresa kanske man kan säga, har varit borta ett tag nu men kommer snart hem igen, trött och sliten. Ska ta hand om honom i helgen. 
Nu är håltimmen slut, dags att masa iväg till föreläsningssalen. Lek med tösen åt mig med!
När hon vaknar ska jag göra det. Hoppas dina moln skingras!
Den här puttar jag på, väldigt braskrivelse.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Det var länge sen. Puttar lite.

Puttar också en gång!
"You just have to belive…"