ersättning för vetemjöl
Hej - jag ska baka en kaka som enl receptet ska ha 1 dl vetemjöl. Finns det någon bra idé om vad jag kan ersätta detta med?
Övriga ingredienser är äggvitor och socker (ersätts med stevia), mandelspån och kakao. Det är en sk "Budapestrulle".
Jättetacksam för tips!
har du lyckats att ersätta socker med stevia i maräng förr?? Min erfarenhet är att sockret är inte endast för att söta utan för att ge marängen struktur. Risken är att du istället för maräng får söt omelett utan gula.
När jag fortfarande bakade med socker så gick det inte ens att dra ner socker i maräng och tro att den skulle hålla formen.
Annars vet jag inte vad man kan ersätta mjöl med. Eftersom det oxå är en struktur grej.. Kanske mandelmjöl eller nötmjöl eftersom det är relativt lite.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

För att få samma struktur på kakan så behövs stärkelse…och stärkelse vill vi ju undvika i allt för stora mängder.
Det finns recept som baseras på bara smör och ägg….blir ju lite kladdigare och smaskigare (!?) i strukturen, men det får man nog leva med.
I see. Jag lägger ner projekt budapestrulle och siktar in mig på ett av de beprövade tårtrecepten istället! 
det receptet jag har på budapest är utan mjöl, perfekt eftersom mormor har glutenintolerans. funderade häromdagen liksom du om den går att göra enligt LCHF, mitt problem var just sockret….ingen lösning på problemet verkar det som alltså…
Budapestrullen består väl av en slags nötmassa?
Tänker på hur jag brukade göra botten till Schwarzwaldtårta. Då malde jag nötter och vände ner i uppvispad äggvita med socker.
Men det var på den gamla "dåliga" tiden, när vi åt sådant.
Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag tycker att det är enklast att helt enkelt låta bli allt som är sött.
Kram på er!
Kan inte hålla med dig mer DaMum!! Har lagt ner allt sånt.. Kanske får jag ett behov så småningom att ersätta kakor och tårtor men icke nu. Om det dyker upp får jag helt enkelt revidera mig. *ler*
Det är vad jag tycker.. Har dock varit en riktig bullmamma alltid. Så en del bakande har det allt blivit innan jag la om kosten..
//Ida
Ja, jisses, om man betänker hur man levde "förr" och jämför med hur det är nu, så ser man solklart hur fel man gjort. Fast man visste ju inte bättre.
Förut så gick hela min tillvaro ut på att hitta GLUTENFRIA alternativ till min dotter som har Celiaki. Nu behöver jag inte ens tänka på det, eftersom hon inte äter stärkelse alls hemma. Jo, nu ljög jag lite, hon äter fortfarande glutenfritt bröd ibland, men det är bara det.
Så skönt och så fritt.
Kram!
Jag har också varit mycket för att baka och naturligtvis äta det jag bakat. Visst blir det minddre bakande nu men det händer ändå ibland att Mannen vill ha en sockerkaka vilket gör att jag bakar något gott åt honom till helgerna. Tidigare när jag försökt banta på annat vis har jag inte kunnat stå emot att äta själv eftersom suget varit så stort.
Nu däremot är det inte svårt alls att sitta bredvid och se honom äta, jag är helt enkelt inte sugen. Den här kosten gör mig mätt och belåten ändå.
Jag har köpt Stevia för att kunna använda någon gång ibland, gjorde glass men tog nog för mycket så det smakade lite konstigt. Provade att göra en mindre sats med betydligt mindre Stevia i, bara några korn, men kände den annorlunda smaken ändå. Lika bra att strunta i glassen, jag får i alla fall inte till det så jag njuter lika mycket som av vanlig glass.
Det bästa är nog att avhålla sig helt om det inte är någon speciell dag. Tror jag!
Mona-Stina! Visst är det skönt?
Jag satt och tittade på min äldsta dotter (21) som ihärdigt knaprade i sig flera chokladkakor på fredagen och lördagen. Jag blir inte ens sugen, utan snarare lite äcklad. Jag menar, man vet ju vad det innehåller… och då vill i alla fall inte jag ha.
Att det smakar gott i munnen må ju vara, men det är gott med en bit ost också!
Kram!

Jag vet inte om det fungerar, och jag vet inte heller om det är bra men:
Jag läste någonstans att man kunde använa proteinpulver som ersättning för mjöl.
Var oxå beroende förr att hitta glutenfria alternativ då jag är intolerant.. Bara att slippa det jagandet är helt underbart.
Sen befrielsen att veta att man kan baka eller ha kakor hemma utan att det finns minsta behovet av att äta själv. Förr var jag sån att jag inte ville dela med mig. Åt helst allt själv och smusslade och gömde.. *skäms* verkligen hur man har betett sig när sockret styrde ens liv. Ville tex inte att bonusdottern skulle vara med och baka.. för då är det ju min plikt som vuxen att låta henne slicka skålen, och det ville ju jag!!
Kände så väl igen mig i Bitten Jonssons beskrivning av beroendepersonligheten…
Ojoj.. Nu drar jag mig för att baka till de andra för jag vet hur onyttigt det är… men när jag väl bakar ger jag gärna bort smeten och hela kakan!! *ler stort*
//Ida
Vad är dinkelmjöl då?
// Shintaida
Dinkel är en ursprunglig vetesort. Dinkelmjöl är ett vetemjöl som är gjort på hela kornet. Innehåller mao inte bara stärkelse som vanligt mjöl utan även lite fett och protein.
Om man klarar vete och vill ha det är dinkel att föredra.
//Ida

Typ Budapestrulle skulle jag testa att göra med keso, använda sig av ostkakereceptet som någon gav här på sajten
- 250 gr keso
- 1,5 dl grädde
- 2 st ägg
- ev lite hackad sötmandel
Mao utan sötningsmedel och bittermandel.
Kan tänka mig att det skulle funka om man gör på samma sätt som då man gör en rulltårta/Budapestbotten - Lägga smörpapper i botten på en större form än då man gör ostkaka … då man gör ostkaka vill man ju ha höjden …
Ostkakan blir ju lite porösare i konsistens än en Budapestbotten men är tillräckligt seg för att kunna rullas ihop med hjälp av smörpappret försiktigt till en rulle efter det man fyllt den med det man vill. Iaf så kan jag tänka mig det även om jag inte provat ännu.
Jag ska absolut själv prova att göra efter ostkakereceptet och fylla den med grädde och hallon. Vet att min mamma använder sig av potatismjöl istället för vetemjöl så jag tror absolut att man kan byta ut mjölet mot annat - varför inte prova med malda nötter!
H Cina
Trolcina, meddela när du testat!
Trolicina: Jag känner mig lite sugen att göra ostkakan du skriver om och har letat här på sajten efter receptet. Hittar det inte, det jag undrar över är ugnstemp och tid den står i ugnen.

Jag haller med DaMum om att det ar battre att hoppa over allt fran förr. Det ar sa latt att trilla dit igen och jag ar inte sugen pa nagot sott eller gott utan gor som SSS beskriver, tar till mer fett och pa satt blir jag inte sugen pa nagot.
Mona-Stina: 200 grader i 40-45 minuter. Jag har gjort den flera gånger, blir mycket vätska. Har låtit keson rinna av, då blev det något bättre. Bäst resultat dock som även någon annan nämnt, om den får kallna och sedan värms upp igen. Lycka till!
Varianten budapestrulle gjord på ostkaka låter… intressant ja. Mycket nyfiken på ev. testbakare….
Tack MrsAngel.
Jag har provat redan, den blev god men som du säger lite vattning men det kan man ju hälla av. Kunde inte vänta med att smaka innan den svalnat så jag åt den ljummen. Bra "fikamat"!
Sockret saknade jag inte även om det inte smakade riktigt som Frödinge ostkaka. Den älskar jag med grädde och blåbärssylt men den jag gjorde åt jag naturell.
Vad tror du om en liten bit bittermandel i?
Mona-Stina: jo, jag har haft bittermandel i, 3 st. Första gången hackade jag även några enstaka vanliga mandlar och hade i. Kan erkänna att jag också äter Frödinge Ostkaka tillsammans med grädde och sylt med stooooooooor förtjusning (eller ska jag säga… brukade äta…)
Fortsätter därför att lyxa till ostkakan med grädde och bär, det kan jag inte låta bli…

Såg att den som frågat om ugnstemperatur har fått svaret.
Förvånat läser jag att ni får den vattnig, det blir aldrig min så länge jag använder 40% grädde - fuskar jag med 7% el annan matlagningsgrädde ja då blir den vattnig. Jag gräddar den i 200 gr tills den fått en vacker gyllenbrun färg och har "stannat".
Jag lägger ner keso, grädde, ägg, ett par droppar bittermandel olja och lite hackade sötmandlar i en bunke och rör ihop snabbt, precis så att allt blandar sig, häller sen upp den i en smörad ugnssäker form och ställer in den i ugnen som jag förvärmt till 200 gr. Då blir den inte vattnig men kanske sötmandel suger åt sig vätskan.
I går bjöd jag min son och svärdotter på hemmagjord ostkaka och hade för deras skull 1 msk natursocker i smeten och tänk att båda två sa att den smakar precis som Frödinges. De är båda väldans förtjust i Frödinge ostkaka. Själv föredrar jag den osötad faktiskt men samtidigt så är 1 msk socker bara en smakhöjare enligt min dotter som är kock.
På tal om att äta den med grädde och hallon. I vår familj har vi sedan några år tillbaka ätit vår ostkaka med lingon utan grädde. Det var en demonstratör som bjöd på Frödinge ostkaka med lingonsylt och ända sedan dess så äter vi med lingon el lingonsylt. *skratt* Givetvis så kokar jag min lingonsylt själv och kan därför styra sockermängden och i min familj gillar vi syrlig näst intill osötad lingonsylt.
Prova - Jag lovar att det är en helt okey supergod smakupplevelse att äta sin ostkaka med lingon el näst intill osötad lingonsylt.
Så fort jag testat att göra en Budapestrulle med ostkakan minus nötter och bittermandel i helgen så återkommer jag med resultatet ävern om jag fortfarande är helt övertygad om att det kommer att gå kanonbra.

Vill bara klargöra att det inte är någon nämnvärd skillnad på vanligt vetemjöl och dinkel (eller spelt, som det egentligen heter på svenska, dinkel på tyska)…de innehåller lika mycket dåliga fetter, kolhydrater och proteiner. Har använt det under många år till bakning pga de fina bakegenskaperna.
Trolcina- jag använder också 40%ig vispgrädde, och jag slänger ihop ostkakan precis som du, och väntar tills den stannat, men den är vattnig ändå. Nu är jag tyvärr inte särskilt väl bevandrad i matlagningskonsten, det beror väl på det. Eller så kanske det är ugnen som inte funkar som den ska. Det spelar ju egentligen ingen roll eftersom jag tycker det blir gott och äter lika glad ändå! 
Vilket ostkakerecept utgår ni ifrån? Man blir ju jättesugen.
Grundreceptet på Ostkakan:
250 g keso
1,5 dl vispgrädde
2 ägg
Blanda ihop, in i smord form i ugnen, 200 grader 45 min.
Tack! Än en gång dök den räddande ängeln upp!
Vilket bra mellanmål till helgen!

mrs Angel glömde att det ska vara lite bittermandel också - själv använder jag mig av bittermandelolja.
*skratt* Jag var inte heller så bevandrad i köket men har fått ett genuint intresse sedan jag gjorde min livsstilsförändring. Innan jag blev botad "sockermisbrukare" så kunde middan bestå av att jag skivade upp bröd, la upp goda pålägg, grönsaker för syns skull och värmde mjölk till O´boyen. - Att laga varm mat var lika med onödigt då man blev mätt på mackor - Varför anstränga sig!
Under behandlingstiden blev jag hjärntvättad att tycka illa om mackor, bakverk, socker och fett - Det var då den fettfobiska perioden började och jag åt bara en gång per dag fettfria jätteportioner. Min fantasi och kreativitet i köket sträckte sig bara till att kunna få fram ett mål mat per dag. - Att laga mat var något nödvändigt ont!
I dag äter familjen varierat 3 mål per dag av det jag tillagar, tom tonåringen gillar att vara i köket och hjälpa till, den ena måltidskreationen skapas efter den andra i vårt kök - Jag och hela familjen har upptäckt att det är faktiskt skitkul och framförallt spännande att laga all mat från grunden som både är god, nyttig och hälsosam.
H Cina som klev lite utanför tråden - sorry!

#10 **mammam
**
Angående proteinpulver: Ja, det har jag också läst. På hemsidan med mamma äter inget vitt eller vad den heter. Där läste jag om proteinpulver som ersättning till mjöl. Tänkt att det kunde vara bättre än kokos, mandel, nötter och sådant ibland. Tänker att proteinpulvret kanske är smakneutralt. Är det? Aldrig provat. Heller aldrig provat att baka utan vanligt mjöl ännu (undantag kokosbröd som jag blev lite tveksam till). Bakade mycket bröd när barnen fortfarande bodde hemma. Sedan blev det köpebröd, av stärkelsemjöl det med (finns väl inget annat).
Älskar bröd så det måste nog bli att sätta igång lchf-bakarverkstad. Dvs borde byta ut de kvarstående finncrispen a la 2-4 st per dag till något substitut utan stärkelsemjöl. Undrar om proteinpulver kan vara något?
Man behöver inte använda mjöl i Budapest. jag jobabr som bagare och vi har inte mjöl i. Vispar äggvitor till hårt skum, ner med socker och vispa litet ill. Blanda nötter och i vårt fall vaniljcremes-pulver, rör i försiktigt och spritsa ut bottnar. Vet inte vad som händer om man byter ut sockret, får väl prova någon dag….
Soja protein 100g = 433 cal 66 g protein 15 g fett 10 kolhydr.
Bake pro 100 g = 380 cal 80 g protein 4 g fett kolh.
Special mjöl finns att köpa på www.mindresocker.com
100 g =300 cal 31 g protein 7 g fett 1 kolhydrat
Där kan man också köpa Sukrin ett naturligt sötmedel , ser ut som strösocker och finns naturligt i melon, päron o svamp. sen är det behandlat på ngt. vis innehållet = Noll GI 95% mindre kalorier än socker så står det på påsen. Finns att köpa i Norge och i Strömstad. Jag skickar efter fast frakten är DYR.