3:dje dagen med LCHF idag.
Hejsan!
Har lite frågor till er kunniga! Skulle gärna vilja ha lite synpunkter angående min kost mm.
Frukost: 1 kokt ägg, en tsk kalles kaviar, naturell yoghurt, 1 msk krossade linfrön, ½ nektarin. 2 ostskivor m bregott.
Lunch: Zucchinigratäng med köttfärs. recept ung. såhär:
800 g köttfärs
800 g zucchini
3 dl vispgrädde
kross. tomater (avrunna), lök, kryddor
2 dl ost ca 30%
Mellanmål: 2 ostskivor (stora) med lite bregott på.
Middag: ½ paket stekt bacon, 2 ägg (skramlade)
Idag:
Frukost: ½ paket bacon, 2 stekta ägg
Lunch: Zuchinigratäng igen.
Middag: Blir nog detta recept. Laxfilé med feta o rosmarin
4 portionsbitar laxfilé utan skinn á 200 g
salt och grovmalen svartpeppar
200 g fetaost
3 msk grädde
1 tsk torkad rosmarin
Och lite grönsaker till det. Tomat, gurka, sallad.
Hur ser detta ut??
Jag vill gärna ner ca 6 kg.
Har märkat att jag haft ont i huvudet såhär på efter middagen, både idag och igår. Är det normalt?
Känner mig också ganska "tung" i benen, typ när jag går uppför en trappa.
Finns det något sötningsmedel som man "får" använda??
Tänkte prova något pannkaksrecept och vill ha grädde m lite sött i + bär.
Har läst om muffins o fikabröd etc, är "godsakerna" bra? Kan man äta de ofta??
Tacksam för hjälp!

Välkommen hit. Huvudvärk är rätt vanligt i början speciellt på tredej dagen. Även att känna sig tung i benen är vanligt. Det går över efter ett tag.
Jaha, okej. Då känns det bättre :-)
Min matlust är också betydligt mindre än innan!!
Känner det samma efter bara ett dygn! Matlusten är nästan borta, inte så bra. Och lätt huvudvärk..
Ingen som vill svara på lite frågor från en newbie? :-)
#4 Jo då!
Jag tycker att det ser bra ut, men skulle ligga lågt med yoghurt och frukt. Avvakta med att börja med "kakor" och efterrätter och sådant. Även för en LCHF:are är det festmat som lätt gör att man överäter. Alla kan inte stoppa i sig hur mycket som helst och gå ner i vikt.
Om du berättar lite mer om dig själv, tidigare bantning, utgångsvikt och längd, så kan du få bättre svar. Om du är ganska nära normalvikt och har bantat mycket tidigare kan det ta lång tid att bli av med fem, sex kilo.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Välkommen hit!
Tack!
Jag väger 64 kg nu, är jättenöjd med min vikt vid 57. Har alltid varit smal förr, så jag har aldrig bantat direkt. Jag har normalvikt nu, men de kilona jag gått upp runt mage, höft, rumpa får mig att må dåligt och klä mig i större kläder etc. Så nu ska det göras något innan det går för långt.
Okej, då skippar jag frukten o yoghurten. Älskar ju ägg o bacon, så det får det bli istället. Är det ideala att ligga på 5% kolisar 25% protein 70% fett?
Är så orolig att äta/göra fel så att man lägger på sig kilo istället.
Både jag och min älskling fyller år inom snar framtid, därför undrar jag om kakor/tårtor etc.
Tacksam för er hjälp 
Fördelningen låter bra. Till en början bör du undvika kolhydrater helt och håller för att vänja dig, och dessutom se hur du reagerar. Tror dessutom att du kommer att uppleva ett minskat sötsug när du inte äter kolhydrater.
Bara du håller kolhydratintaget till ett minimum (helst under 20g) är det väldigt svårt att gå upp i vikt genom att lägga på sig fett. Däremot kan det faktiskt bli så att du minskar i fetthalt men ökar i muskelmassa och inte når 57 kg.
Alltså: använd måttbandet istället för vågen när du mäter dina framsteg.
#8 Tack. Jag har bara mätt midjan innan jag började, men skall mäta på fler ställen. Muskler säger man ju inte nej till ;-) Okej, skall försöka hålla mig undan kolhydrater helt, men det blir svårt på kalasen. Får väl ta en ruta mörk choklad då, haha.
Är fiberhusk samma som Fibrex? Det enda jag hittade i affären som liknade namnet iaf. Vad är det eg??
Kalas? Ptja. Det går att låta bli att äta tårta/kakor.
Allt som är värt något är även värt att kämpa för.
Jo, det är klart. Det svåra är väl att baka själv och inte smaka då. Men jag känner mig inte speciellt sugen på nåt sött nu, så om några veckor när det är kalasdags så kanske det är helt borta?!
Hur är det med träning? Känner mig så himla slö i benen nu i början så har inte så mycket ork.. När vänder det?
Kan man träna hård styrketräning, löpning etc. utan att tillsätta några kolhydrater? Hur gör man för att kroppen skall må bäst vid träning?

I stort sett ser det bra ut men möjligen kan du förbättra frukosten lite.
Krossade linfrön är jag inte förtjust i. Dom tillför inget i de flesta fall.
Magen brukar fungera bättre med extra fett än med "irritation" vilket är hur linfrön fungerar egentligen
Fibrerna är inte artriktiga och kroppen vill ha bort dom. Det är därför det blir mer fart på tarmen.
frukt skapar bara sötsug och hunger längre fram på dagen
Kaviar innehåller tyvärr en hel del kolhydrater också
Däremot tycker jag du kan lägga till mer fett och protein istället eftersom frukosten ser lite liten ut.
Kanske nån bit kött eller fisk, en god ostbit till eller ett par ägg extra så står du dig bättre fram till lunchen…
Oj!, 3 dl grädde till lunchen är kanske att ta i, om du äter upp allt.
Tillsammans med kolhydraterna i Zuccinin kan det dra igång fettinlagring..
Träning kan eventuellt vara jobbigare första veckorna. Själv har jag inga problem med hård styrketräning och/eller löpning. Det visar sig dessutom att det är direkt negativt att äta kolhydrater efter träning pga den ökade kortisolnivån i kroppen.
Se tråden LCHF-nybörjare och motionär
#12 Receptet på gratängen är för 6 portioner, så jag åt inte 3 dl grädde, utan ca 0,5 dl.
Okej, ska skippa yoghurt-frukosten helt tror jag. Bacon o 2 ägg har det blivit nu i 2 dagar isället.
#13 Tack för trådtipset, skall läsa där. Ska prova o träna och se hur det känns om någon dag.
Om du inte har känslig mage kan du äta linfrön om du behöver det för att få magen att fungera, för mej tex. så fungerar inte det med fett. (jag äter mycket fett, är absolut inte fettskrämd)
Många äter turkisk/grekisk yogurt 10% fetthalt till frukost, vissa blandar i grädde har jag läst.
Stevia är ett naturellt sötningsmedel, det finns trådar med information om stevia.
Du kan registrera vad du äter nu ibörjan, så är det lättare att lära vad/hur som är nyttigt på sidan :http://www.minmat.net/
Ciao