Pulvermat
Hej!
Vet att man inte ska äta detta i någon större utsträckning, men ibland måste jag tyvärr det när min flickvän varit snäll och lagat mat till mig.
Idag blev det korvstroganoff, gjord utav pulvermix från knorr. Min fråga är angående fettet i mixen. Det står vegetabiliskt fett på innehållsförtäckningen, och vad jag hört går det inte att få det att stelna förutom på kemiskt väg. Är så fallet borde mixen innehålla härdade/trans-fetter? Och om den skulle göra det, måste inte det deklareras på innehållsförtäckningen?
Kan passa på att avråda alla att köpa denna produkten, innehållet är bara skräp.
Härdat fett behöver inte vara transfetter. Men det är dåligt hursom.
Du borde uppfostra din flickvän lite bättre, hörru! Korven misstänker jag inte kom från påsen?
Istället för att hälla ner innehållet i påsen i stekpannan/grytan häller hon i grädde, krossad tomat och en buljongtärning. Klart! (man kan även fräsa upp hackad lök tillsammans med korven)
Låter som ett bra recept, får tipsa henne om det =)Tackar!
Men måste man inte skriva på innehållsförtäckningen att det finns härdat fett i påsen? Hade för mig att det var ett krav (eller tycker det borde va, då jag inte vill ha det i mig).

Man behöver ingen buljongtärning heller (så slipper man leta efter en utan glutamat). Stek korv och ev. lök, häll över krossad eller passerad tomar och en rejäl skvätt grädde.. Salt och peppar räcker som krydda, men om man vill kan man ha i lite basilika, oregano. timjan, eller någon annan trevlig örtkrydda, färsk eller torkad, kanske lite chili om man är lagd åt det hållet. Det är faktiskt inte svårare än påsen - och mycket billigare! (om man inte köper färska örter förstås, men den lilla prisskillnaden kan det vara värt)
Jag kör med hackad lök, korv, grädde, tomatpuré och sedan kryddor och en dutt dijonsenap.
Poängen är att allt är stapelvaror som för det mesta finns hemma. Det är så bekvämt att kunna göra en massa olika rätter utan att behöva köpa specialpåsar med tveksamt innehåll. De som på fullaste allvar tror att olika mixer är enkelt och bekvämt har inte insett att de låst fast sig i att laga mat utifrån inköpslistan som finns på baksidan av en påse mix.
Om det finns transfetter i "livsmedlet" så står det härdat eller delvis härdat vegetabiliskt fett. MEN- det är inte alltid detta är detsamma som transfett, däremot så kan man avgöra att det är fritt från transfetter om det inte står "härdat" i innehållsförteckningen.
#0, Så kallade "processkemikalier", dvs. sådant man använder för att förändra livsmedel som man har med i en produkt och som sedan bara finns i spårmängder i slutprodukten, behöver inte deklareras. Endast "ingredientserna" behöver deklareras. Det är ju helt idiotiskt att det är så.
Det är såklart för livsmedelsbranches fördel för om dom skulle vara tvugna att deklarera allt så skulle ingen köpa vissa saker. Vem skulle t.ex. köpa margarin där det står kemiskt lösningsmedel i listan av ingredientser?
#1, Buljongtärning är väl inget att rekomendera om man vill undvika kemiskt skräp, en buljongtärning är i stort sett bara salt och kemikalier som t.ex. smakförstärkare. Hemmagjord bulong däremot är något helt annat.
Jag får väl lägga till mitt stroganoffrecept också, som jag tycker smakar helt underbart. Ska nog ta och göra det imorgon faktiskt, fast jag föredrar biff stroganoff över korv-varianten.
Skär korven eller köttet i lagom skivor samt hacka lök. Stek korven eller köttet tills dom får färg. Lägg med löken en liten bit på slutet, men löken ska inte hinna bli brun. Ta lika delar vispgrädde och vatten och häll i pannan (det måste vara vatten med för det avdunstar en hel del vatten under tillagningen). 1 dl av varje brukar vara lagom för 1-2 personer. Ta sedan i tomatpure och blanda tills såsen får lagom orange färg (då brukar smaken vara bra också, du kan ju provsmaka om du vill). Ca 1 matsked tomatpure per dl grädde tror jag det blir ungefär, men det kanske är i minsta laget, jag brukar inte mäta exakt så jag vet inte. Ta även i salt och peppar. Låt detta sedan stå och puttra på svag värme i 15-20 minuter. Rör om lite då och då. Smaken ska komma fram ordentligt och såsen ska bli lagom tjock. Möjligen att man får ta lite kortare tid om man har korv, jag vet inte. I så fall får man ta lite mindre vatten i också. Blir såsen tjock för snabbt eller om det ser ut att bli för lite får man ta lite mer av både grädde och vatten.
Ett av mina favoritrecept, och extremt enkelt att göra.
Jag använder förutom korv och lök, tomatpuré, krossad tomat samt creme fraiche. gör i kastrull för det är lättast så. Jag glömde salt och peppar (svart) samt paprikapulver.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Tack alla för era svar!!
Hade faktiskt ingen aning om att det var så lätt att göra egen stroganoff.
Berättade om recepten för min flickvän och det slutade med att vi gjorde vår egen stroganoff. Och vi var väl båda helt överens om att det smakade kanon, 10ggr bättre än påsmix. 
Grattis, vad kul! 
Schyst! :-)
Vilket uppsving i köket!
Grattis till förbättrade matvanor!
Numer pensionär i Nynäshamn
Skowne,
Köp en kokbok. Det låter som att det behövs i ert hushåll…
(kostdoktorn.se har tips på bra kokböcker som är anpassade/gjorda för LCHF-baserad kost)