Scan vs LCHF
Vad tycker ni om detta?
Jag beslöt mig skriva till scan när jag hittade följande:
TYCK TILL på Matforum från scan.se
Vi är väldigt nyfikna på vad just du tycker om våra produkter.
Kanske kan du hjälpa till att göra dem ännu bättre. Fyll bara
i formuläret.
Jag fyllde i följande:
Hej! Tänk vad glada alla vi som äter LCHF skulle bli om ni kunde tillverka Beef Snack och Ham snack utan druvsocker och tillsatser!!! Beef Snack innehåller ju så mycket som 10 % kolhydrater och detta söta ger ju ändå bara en dålig bismak. Annars är ju detta en mycket bra produkt!
Kan ni inte ta fram torkat kött som bara är saltat?
Själv skulle jag köpa kilovis :-) och vi som äter den hälsosammma LCHF-kosten är en mycket snabbt växande skara, så det borde kunna bli lönsamt för er också.
Jag har en till fråga och det är varför det är så svårt att diska stekpannan efter att ha stekt er korv i den? Så blir det inte av kött t ex. Tillsätter ni vegetabiliskt fett eller liknande? Det kan ju också vara svårdiskat. Jag undrar också varför det blir svårare och svårare att åstadkomma en stekyta på era grillkorvar? Deli är den som funkar bäst. Preparerar ni korvarna med med något?
Har ni aldrig funderat på att göra korv med bra råvaror, äkta skinn, rökt på riktigt, utan socker och tillsatser och minimalt med kolhydrater? Tror det finns en snabbt växande marknad för det!
Följande fick jag till svar:
Hej
Tack för ditt mail. Produktutvecklare, produktchefer och testpaneler har gemensamt beslutat de recept som ligger men vi är naturligtvis tacksamma för alla synpunkter. När det gäller grillkorv så har många av dem naturskinn.
Med vänliga hälsningar
Mona Engblom Krömer
Är det bara jag som tycker att jag fick ett nedlåtande och patroniserande icke-svar? Jag blev ganska ställd.
Jag har för något år sedan eller mer mailat Scan och sagt att jag tycker det är trist att de har så mycket tillsatser, jag fick inget svar alls.
Ridderheims gav svaret att det tar lång tid att ställa om produktionen
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tror inte att Mamma Scan är en sån där elak morsa som smyger ner kemikalier och andra konstigheter i maten men det finns ju som sagt var produktutvecklare, produktchefer och testpaneler…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Konstig inställning de har. Arla hade en liknande attityd för något år sedan, men det trodde jag berodde på att de vill sälja mer lätt-produkter eftersom de är mer lönsamma för dem. Hoppas att någon mindre producent ser möjligheten med LCHF så vi får se fler bra produkter i affärerna!
Bra initiativ av dig, att skriva till dem!!
Håller med dig om produkterna, de liknar snart inte mat längre… vare sig i utseende, "beteende" vid tillagning eller smak. Mår konstigt av charkprodukter också. Vet ej varför…
Deras svar var ju "diplomatiskt" nog..
..typ oengagerat.
När jag skriver - brukar jag nämna Böklunders som exempel på korv utan kolhdyrater (0,5g)
Numer pensionär i Nynäshamn

De (de flesta producenter) kan gott även ta bort nitriten och sätta färg mha rödbetsspad. Men jättestora scan kommer inte ändra nåt förrän majoriteten av maknaden kräver det, men majoriteten har inte försånd att kräva.
Har inte hört talas om Böklunders. Var kan man få tag på den?