Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2367 ggr
mikaelj
0

Hur blir man hungrig?

Vilka mekanismer är det som orsakar hungrer?  När man äter kolhydrater är det för att blodsockret sjunker till en för låg nivå och/eller att magsäcken blir tom.

Men, när man äter LCHF svänger väl sällan blodsockret ner så mycket?  Vidare äter man oftast en mindre volym mat tack vare att fett är såpass mycket mer energirikt.  Tar det även motsvarande längre tid att tömma magsäcken?

Jag får inte riktigt till det.

Kalle-B
0

Ingen enkel fråga..Obestämd

Har för mig att jag läst en del på "Kost och Hälsa", Johanna Söderlunds blogg. Kolla där. Även om du inte hittar svaret på din fråga så är den värd ett besök..  (eller fleraGlad)

mikaelj
0

Matsmältning och mer om mättnad

_Vad är då hunger? Hunger är en omedelbar känsla av att kroppen vill ha energi, som kan bero på något av följande: ett blodsockerfall under fastenivån, att glykogenet sjunkit under en viss nivå, eller som en reaktion på hungerpeptiden ghrelin.

Ghrelin är ett hormon som utsöndras när magen är tömd till 90%. Ghrelin utsöndras också när magsäcken känner av socker - i synnerhet fruktos (se inlägget om söta drycker). Stärkelse spjälkas ju också till enkla sockerarter, så även stärkelse kan via ghrelinet ge upphov till hungerkänslor. Mängden ghrelin som utsöndras beror på hur åtkomligt sockret är, alltså på hur stor del av sockret som magens ghrelinsensorer uppfattar. Som jag skrivit tidigare har studier visat att söta drycker inte ger något bidrag alls till mättnaden; det torde i stor utsträckning bero på den ökade hungern som ghrelinet ger._

andreas0
0

#0, #2, Om jag har förstått det rätt så blir man "sugen" (på något sött) när blodsockret börjar bli lågt, man upplever inte riktiga hungerskänslor.

Vad som orsakar hungerskänslorna vet jag inte, men en gissning är att det har att göra med hur mycket energi kroppen faktiskt har tillgång till. Det vill säga när det börjar bli ont om energi att suga upp ur tarmarna och använda så vill kroppen att det ska bli påfyllning. Ett annat alternativ skulle kunna vara att det är hormonstyrt, när energinivåerna börjar bli låga så utsöndras det visas hormoner för att få kroppen att minska på energiförbrukningen och för att börja ta energi från andra källor, det kan hända att samma hormoner också signalerar om att nu är det dags att fylla med lite mer mat.

Ren spekulation från min sida, men jag tycker det verkar vara två troliga förklaringar.

mikaelj
0

… men hur kan då kroppen någonsin börja gnaga av sina fettreserver?

andreas0
0

#4, Det gör den kontinuerligt, hela tiden. Fettlagrerna är inte fasta på något sätt, utan det åker ut fett som används ur dom hela tiden, samt kommer in nytt fett hela tiden. "hemligheten" bakom att minska sina fettlager är att se till att mängden fett som åker in blir mindre än mängden fett som åker ut, och det är hormonerna som styr det. Och dom hormonerna kan man påverka rätt mycket genom hur man äter.

Om du jämför fettet du har i kroppen just nu med fettet du har i kroppen om ett halvår  (kommer inte ihåg exakta tiden, men det var något sådant) så kommer allt fettet vara nytt som du har i dig, du kommer inte att ha kvar något som fanns där för ett halvår sen. Kroppen förnyar fettlagren hela tiden.