Bogfläsk
Hittade en bit rimmad bogfläsk till bra pris. Någon som har tips om tillredning??
Färdigrimmade som man köper är i stort sett alltid proppfulla av glutamat och nitriter, den första ger diverse biverkningar för vissa som t.ex. huvudvärk och sömnsvårigheter (en del känner inte av det alls, men det är många som gör det), den andra har visat sig öka risken för tjocktarmscancer. Dessutom är det ofta socker med i lagen också.
Själv hade jag inte ätit något sådant, utan köpt färskt och rimmat själv så jag vet vad som är i.
Men om du vill äta det ändå så är det gott att strimla köttet och wooka eller bara steka det helt enkelt. Att göra någon gryta på det blir säkert gott det med.
Du kan betrakta det som rimmad skinka, typ. Skär smått och gör en fet "pastasås" eller dylikt, med ost. Fast käka INTE PASTA till.. Kanske istället broccoli, zuccini, eller blomkål. eller vad du gillar..

Det går väl att skiva och steka men jag föredrar sidfläsket som är randigt med fett.

stek skivor i smör och krydda med salt kryddpeppar!! o så stekt lök till - hur gott som helst!! lite grönsaker till..

Det som brukar kallas för Berlinerschnitzel är rimmat bogfläsk i skivor som dubbepanerats och stekts i smör. Underbart gott. Idag skulle jag kunna tänka mig att panera med pulvriserade fläsksvålar och servera det hela med tex persiljesmör och citronklyfta - Mmm… ;-)