Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4146 ggr
elipir
0

Jag behöver råd! Glutamat etc

Om man vill undvika glutamat och andra tillsatser vilken korv eller pålägg ex kokt skinka kan man köpa? Tips på någon bra örtkrydda utan glutamat? Vilka matvaror skall man undvika om man vill undvika glutamat?

andreas0
0

Svenska charkvaror är tyvärr svårt att hitta utan glutamat osv. Leta efter importerade produkter. Affärer som t.ex. lidl brukar ha importerad tysk korv som är fri från glutamat, det är nog det det bästa du kan få tag på om du inte gör korven själv. Vet dock inte om dom är nitritfria.

"Rena" örtkryddor brukar väl inte ha glutamat, men kryddblandningar brukar tyvärr ofta ha det. Köp kryddorna separat och blanda själv istället, blir säkert godare också.

För att undvika glutamat bör du undvika svenska charkprodukter, kött som är behandlat i allmänhet (t.ex. rimmat), buljonger och fonder, osv.

Anders-S
0

ICA:s Euroshopper salami verkar vara utan smakförstärkare, ifall de nu bara inte glömt att ange det.

Den ICA Kvantum jag handlar i har också tagit in ett par sorter Falksalt som är utan klumpförebyggande medel (cyanid), både strö och grovt. 

Willys säljer Spice Field "Provencalska kryddor - Herbs de provence". De innehåller heller ingen smakförstäkare enligt förpackningen. Ingredienser: Rosmarin, oregano, basilika, timjan och salvia.

Tilda-T
0

Du kan annars googla på Oldenburgs kryddor och handla på nätet från dom. Fina blandningar finns hos denna leverantör.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Sagajo
0

Det går också att köpa korv och sidfläsk/bacon i saluhaller, fast det är lite dyrare.

Aniara4
0

Jag har konstaterat att det kallskurna i affärernas charkdiskar (rökt skinka, rostbiff osv) ALLTID innehåller socker och/eller glutamat. De flesta innehåller det ena eller det andra, med ibland får man bingo och hittar en med BÅDA. Mums. Skrikandes

Så om du kan tänkta dig lite socker i maten så går det att hitta utan glutamat…

basta-ya
0

Kolla på :http://krusmynta.jetshop.se/

Dom har nu tagit bort glutamaten i nästan alla sina kryddblandningar.

Sagajo
0

Jag är fortfarande skitsur på hemköp som låtsas vara så extremt häslomedvetna i sina kampanjer; vi har bara ägg från frigående höns och ingen torsk, sen är ALLA deras produkter fullsmockade med glutamat…Skrikandes

missaz
0

Perssons har slutat med glutamat i sina charkprodukter. Santa Maria har ett nytt ekologiskt kryddsortiment utan tillsatser (mest "rena" kryddor, men även en jättegod grillkrydda).

Anders-S
0

Köp färskt kött och stek i ugnen så slipper du livsmedelsindustrin tillsatser! Kall skivad lammstek, märgpipa, bogstek, kyckling eller kalkon smakar underbart och kostar oftast inte mer än korv och färdigt pålägg. Rökt fisk, t.ex. böckling eller rökt makrill  är också bra alternativ.

elipir
0

Tack för era goda råd! Jag kommer att försöka undvika glutamat i fortsättningen. Man måste nog vara väldigt uppmärksam i början, så att man lär sig vilka livsmedel man skall undvika. Jag har svår migrän och tänker att det kanske hjälper om jag undviker glutamat.

I början när jag åt mindre kolhydrater hade jag färre migränattacker men nu har det blivit lika mycket som förut. Så jag vill testa det här.

missaz
0

#10 Det kan mycket väl hjälpa att utesluta glutamat! Både jag och min äldste som har blivit av med våran kroniska huvudvärk sedan vi uteslöt glutamat här hemma. Nu får även sonen specialkost utan glutamat i skolan. Glad

Margareta
0

När sockret kommer efter salt i innehållsförteckningen brukar jag blunda och köpa, inte annars.

Böklunders korvar är utan glutamat och innehåller ca 0,5g kolhydrater. De är det bästa alternativet och finns flera sorter.

Är hela Perssons utan glutamat nu? Jag har bara sett skinkan!

Jag har mailat både Perssons och Ridderheims.

Ridderheims annonserar nu utan socker men fortfarande glutamat.

Numer pensionär i Nynäshamn

elipir
0

Margareta! Var köper man Böklunders korv? Jag tror inte att jag har sett det?

Missaz! Det är ju fantastiskt att ni har blivit av med huvudvärken! Jag är glad för er skull! Det låter nästan som ett mirakel!

missaz
0

Margareta; jag har kollat innehållet i deras charkvaror och inte hittat glutamat i någon av de jag tittat på. Det innebär ju iofs inte någon garanti för att INGEN av deras produkter har det i sig, men som det ser ut har de tagit bort det.

missaz
0

elipir; ja, glutamatets skadeverkningar kan inte underkattas! Det är verkligen skönt att vi upptäckt källan till en stor del av vårt onda.

Anders-S
0

Många tillverkare döljer smakförstärkare genom att ange sammansatta ingredienser: t.ex. buljong, buljongextrakt, arom eller kryddor. Anger de inte vilka kryddor som avses kan man vara säker på att det ingår smakförstärkare.

Saltet som livsmedelsindustrin använder har nästan alltid tillsats av klumpförebyggande medel och det anges inte utan skriver bara salt som ingrediens i charkuteriprodukter. Bättre att använda färska råvaror och salta själv om det nu behövs med salt som inte innehåller cyanid.

elipir
0

Missaz! Hur lång tid tog det innan ni blev av med huvudvärken? Törs du äta på någon lunchrestaurang eller skall man alltid ha matlåda på jobbet? / Elisabeth

Margareta
0

Jag blev av med huvudvärken omgående - men förstod först inte varför.

Det var när jag läste på om glutamat och såg sambandet med att jag omedvetet börjat undvika det eftersom jag inte åt mat med tillsatser avseende socker.

Efter att jag blivit uppmärksammad på glutamat har jag vid ett flertal tillfällen ätit tex rostbiff och ibland hamburgare och fått tillbaka huvudvärken. Ibland har jag fått huvudvärk utan att förstå varför (jag vaknar på natten och förblir sömnlös) men efter noggrann genomgång av matintaget har jag då antingen ätit maten i skolan där jag arbetar eller någon annanstans där kontrollen inte varit 100%-ig och jag har kunna gissa mig till att det varit glutamat i maten.

Antagligen reagerar vi olika och är olika känsliga - men jag uppfattar mig själv numer som en katalysator för glutamat.

Numer pensionär i Nynäshamn

missaz
0

elipir; det skedde ganska omgående. Jag äter ibland ute (när jag måste), men mår inte alls bra om det är glutamat i maten (vilket det väl oftast är eftersom jag oftast mår dåligt efter att ha ätit på lunchrestaurang.) Kan dock leva med det så sällan som det händer.