Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1084 ggr
missaz
0

SKÖÖÖNT!!!

Skrev i en formulär till skolan om allergi att min son är allergisk mot glutamat (vilket man måste säga att han är, hans kroniska huvudvärk har gått över sedan vi slutade med denna skit här hemma). Trodde nästan inte att det skulle ge något resultat i skolmatsalen, men han får faktiskt specialmat utan glutamat. Känns SÅÅÅ SKÖNT!!!

Det som känns mindre bra är att han nästan varje dag får speciallagad mat vilket ju innebär att de andra barnen på skolan får i sig skiten i princip varje mål mat på skolan. =(

[cat_allis]
0

Smart drag! Men ganska otäckt att de andra barnen serveras eländet nästan varje dag..

Margareta
0

TACK för tipset!

Jag skall ta en diskussion med vår skolmatleverantör och åberopa samma problem.

Visst är det hemskt att de andra barnen får äta detta!

Numer pensionär i Nynäshamn

Maia
0

Det är ju inte klokt! De kan alltså utan problem laga till mat utan glutamat och gör det inte!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

missaz
0

Nej, det är verkligen inte klokt… Riktigt hemskt att de inte lagar den mat min son får till ALLA!

kaisakavat
0

Ditt initiativ är förstås jättebra. Tänk om fler visste om elendet och kunde trycka på. Om ett större antal föräldrar hörde av sig, då MÅSTE de ju ändra.

Jag fattar inte att SLV har någon legitimitet kvar alls, när de t ex tillåter detta. Undrar mer och mer… Det är inte klokt!!!

Liten utsvävning: Funderar på att skriva min d-uppsats i Statsvetenskap om Livsmedelsverkets policyproblem, men är inte än säker på om det skulle funka och hur jag skulle lägga upp det i så fall.. Vad jag hittills har sett verkar det hela utgå mer från livsmedelsproduktionens villkor än från tanken på konsumenternas väl och ve.

Läser och funderar…

missaz
0

kaisakavat; Mycket bra idé att skriva om det tycker jag! Är totalt upprörande hur SLV sköter sitt arbete, bara jag HÖR eller SER namnet på det fördömda verket ryser jag nu för tiden…

kaisakavat
0

Vad roligt att du gillar idén! Frågan är vad mina handledare på Universitetet tycker???

Frågan är om vi har "orimliga förväntningar" på SLV. Vilken är egentligen SLVs uppgift?? Att se till produktionen och ge den de bästa förutsättningarna att matcha efterfrågan? (Näringsstödjande verksamhet, alltså) Eller att främja vår hälsa? (nåt helt annat, eller hur)

Och om de nu ämnar främja vår hälsa, hur gör de det? Vilka kunskaper har de? Varifrån hämtas dessa? Hur är arbetet organiserat för att uppnå största möjliga korrekthet?? Vilka är målen med arbetet? Uppnås målen?

Tror att SLVs verksamhet liknar en scweizerost och att det ena inte går ihop med det andra. Att de är organiserade under Jordbruksverket tror jag är en stor bov i dramat och det är jag ju inte ensam om att tro… Skrattande Detta har sedan lett till att de inte granskats ordentligt. De har fått hållas för de har inte förstört för bönderna.

missaz
0

kaisakavat; Jag tror att de ursprungligen ämnade främja vår hälsa, men att de nu är för "stolta" och inte vill erkänna att de kan ha haft fel hela tiden, därför vill de inte ens höra talas om något som går emot vad de alltid har sagt. Dessutom står de ju som sagt under jordbruksverket… påverkar nog helt klart mycket!!!

I alla fall känner jag att de är köpta till stor del och det är upprörande.

Kör på detta i din uppsats, det kan bli hur bra som helst!

missaz
0

Alltså; idag fick de korv med mos på skolan och min son fick inte bara speciell korv utan även speciellt MOS! Stoppar de det för*** glutamatet i potatismos nu också???? Fattar ingenting… Inte konstigt att barn blir fetare och fetare, samt mer och mer överaktiva och svårt att koncentrera sig!

(nu tror inte jag att övervikt, överaktivitiet och koncentrationssvårigheter beror ENBART på glutamat, men jag tror verkligen att det är en av de stora bovarna i dessa problem bland barn!)

Maia
0

Suckar… kanske dags för ett tips till Kalla fakta?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Margareta
0

Arromat är en populär krydda i potatismos som är istort sett ren glutamat.

Jag älskade den innan jag förstod bättre och har ätit massor av den i min dar. I skolan åt vi den på knäckebröd som pålägg.

Antagligen har de Arromat i moset på sonens skola.

Grillkrydda är också en E621-bomb.

En uppsats om SLV vore väl toppen. Säg till om du vill ha expertkontakter som peppar dig. Jag har många jag kan tipsa om.

Numer pensionär i Nynäshamn

Tilda-T
0

Vi har rensat bort glutamat och så många E-nr som det är möjligt på vår förskola och det innebar att vi fick byta korvsorter,ta en annan kaviarsort, sluta med fiskpinnar och bannlysa alla dessa nuggets som serveras i dom flesta skolor!

Jag hoppas verkligen att detta kommer att påverka barnens hälsa när dom slipper glutamat åtminstone dom första 5-6 åren. Sedan när dom börjar skolan kan vi på förskolan inte påverka längre.

Det går att ta bort dom flesta E-nr men det kräver lite annorlunda tänkande av den som jobbar med att tillverka maten.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Aniara4
0

Har ni sett programmet med Jamie Oliver när han demonstrerade hur man gör chicken nuggets? *får lite kväljningar vid blotta tanken*

Tilda-T
0

Inga nuggets är föda för människor!!

Det är avskrap och mojs som sedan paneras med kolhydrater! Jääk och blääGuld i mun

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

missaz
0

Maia; ja, varför inte?? Bra idé! (om de nu skulle göra något av det…)

Margareta; jag har tänkt att göra min c-uppsats i Rehabiliteringskunskap om LCHF och dess hälsofrämjande egenskaper (samt de felaktiga kostråd SLV ger…) men glutamatet blir mer och mer en hjärtefråga för mig, så det vore kanske något det med! (älskade aromat jag med tidigare, åt det i mängder på pasta och lät barnen vräka i sig av detta gift också… men jag visste ju inte vad det var då.)

Tilda-T; Jo, jag har ju skickat in ett medborgarförslag till min kommun om att ta bort glutamat från förskole- och skolmaten, hoppas det händer något där!

Aniara4; Usch, vill inte veta!!!!!