Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2501 ggr
anna-holmberg
0

Scandlab

Hej på er!

Jag är ny sedan ett par veckor och håller fortfarande på att känna mig fram i den här nya kosten.

Jag har problem med svullen mage och ätstörning sedan tonåren och nu tänker jag göra Födoämnestestet som så många pratat om i den tråden.

Men har ni som gjort testet blivit bättre när ni uteslutit allt det som testet visat?

Eftersom det kostar 3000 kr vill man ju gärna höra vilka resultat ni har upplevt!

Kram på er,

Anna

Maia
0

Puttar upp den här tråden som ingen har svarat på. Ni som varit där kanske kan skriva några rader om det. Det vore bra för alla att ha detta samlat i en tråd.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[Karro]
0

Det kanske inte är så många som faktiskt har skickat också? Många som har pratat om det… jag vet en i alla fall Obestämd

Margareta
0

Jag har gjort det och fått en diger lista på vad jag inte skall äta. Det mesta av det som finns på listan visste jag om sedan innan och då kändes det bara skönt att få bekräftat att det är så. Innan har jag känt mig lite sjåpig som gnällt över att jag inte tål all mat.

Det som var nytt var tex ägg. Jag har aldrig tänkt tanken att jag inte skulle kunna äta ägg för att jag inte tål det. Däremot har jag ibland (ofta) känt avsmak för ägg och rent intuitivt inte ätit ägg i alla dess former. Lös äggröra har tex fungerat bättre än hårdkokta. Sen jag genom testet fick veta att ägg kan vara problem - äter jag det bara när jag blir bjuden - eller om det i krisläge inte finns något annat. Jag har ätit äggröra för att jag varit sugen en enda gång sen provsvaren tror jag.

Nötter är något som diskuterats mycket här på forumet eftersom fetthalten gör att många räknar in det i sin LCHF-kost. Jag har aldrig lyckats gå ner i vikt då jag ätit nötter och jag får ett märkligt sug av dem, jag har svårt att äta begränsat. Äter jag nötter idag, sker det bara när jag har mkt begränsad tillgång. Nötter finns med på min "icke"-lista och jag har därför lättare att avstå dem nu.

Mitt liv har alltså inte förändrats jättemycket - men jag har fått större motivation att avstå från viss mat. Jag avstår inte till 100% - men så mycket att jag inte äter det som är listat till vardags.

När man får provsvaren - får man också ett förslag på cikulationsmatsedlar - dvs att man inte äter all den mat man inte tål samtidigt - eftersom det frestar på kroppens förmåga att hantera det. Jag fick inga rekommendationer att avstå helt.

Mina svar var inom det grön-gula dvs inget orange-rött som innebärt katastrof - detta skall du inte äta.

Vi är fler härinne som gjort testet - hoppas du får fler synpunkter

I vilket fall önskar jag dig lycka till och berätta gärna mera.

Numer pensionär i Nynäshamn

[Karro]
0

där var min jag visste Flört