Kolesterol?
Hej alla glada!
Jag är ny här och har kanske en konstig/korkad fråga. Kom bara att tänka på en sak när jag satt och tuggade i mig ägg i ren förtvivlan, hur är det med kolesterolen i LCHF? Jag bara undrade eftersom man äter ju en hel del ägg? Inte för att jag oroar mig personligen men det var bara en tanke. Är inte så himlans insatt i det hela ännu, har bara hållit på i en vecka.
Kram på er.

# 1 Hm…"kosten påverkar väldigt lite" vet jag inte om jag ska hålla med om….Mitt värde har höjts från 5,4 till 7,1 sen jag började med lchf i januari…..

Kolesterol, den orala vägen, har troligen en positiv effekt på hälsan då den visat sig ge ökad muskeltillväxt trots att den inte höjer kroppens eget kolesterol. Mekanismerna bakom har jag inte hört någon teori om. Så mumsa så många ägg du orkar!
#2 Det är svårt att påverka kolesterolet med "normal" kost eller svälkost som de brukar rekommendera vid kolesterolbehandling. Att vi får högre kolesterolhalter är oftast tillfälligt och det brukar vara det bra som ökar. Förresten är kolesterol inte farligt så höga nivåer gör inget.
Men kolesterolnivåerna kan vara höga pga inflammationer, infektioner osv och de kan vara farliga. Läs boken som jag gav tips om i första inlägget så behöver du inte vara så orolig.
Den här insändaren av Uffe Ravnskov säger det mesta på ett bra, enkelt och underhållande sätt! Hur ungt är ditt hjärta
Granville; Bra artikel, skönt att läsa!

Läste en artikel en gång om en 88-årig gubbe som hade käkat 25 ägg om dagen i 30år och han hade helt normala Kolesterol värden. Haha, förstå va han ska vara less på ägg.
HakanKrakan; Hehe, lät som en lite för ensidig kost. Men ägg är ju jättenyttig mat, innehåller ju alla vitaminer vi behöver utom c-vitamin!
Även om ägg går att tillaga i otaligt antal varianter skulle nog de flesta tröttna, och det vore ju synd på de rara äggen :-) Skulle själv slänga in en dag med färsk makrill och en med lever för att vara på säkra sidan :-)