Inte förkyld!
Jag har läst att Sten-Sture Skaldeman brukar avverka förkylningar mycket snabbt p g a kosten. I går frös jag, hade ont i kroppen, nös och snorade. Jag kröp under duntäcket, läste och sov - och i dag är jag frisk! Jag har varit med om samma snabba förlopp några gånger i vintras, och nu börjar jag tro att lågkolhydratkosten gör att förkylningar försvinner snabbt. Några fler som har samma fantastiska erfarenhet? Jag har inte varit förkyld "på riktigt" sedan jag började med LCHF för 1 ½ år sedan!

For mig ar det tvart om. Jag som aldrig ar sjuk annars har kannt mig krasslig i flera veckor och har svart att sova. Vaknar av tappt nasa flera ganger per natt och det kliar i halsen och oronen >(
// Amanda
Jag har snarare varianten att förkylningen inte kommer igång. Senast i helgen kände jag av detta, som dagen innan en förkylning bryter ut, seg, oro i kroppen och lite känningar i hals och näsa. Och sen går det över. :) Istället för att som förr hålla på en-två veckor.
Jag instämmer i att jag är mindre förkyld! Alla runt mig hostar och mår dåligt men jag mår som en prinsessa!
Samma här! Förkylningen "hälsar på" en eller två daggar, men sen är den borta! Helt underbart!
Samma här också. Om det ens händer så blir dom kortkorta!

#1 Musiken, kli i hals och öron är för mig synonymt med allergi - det var i alla fall sådana allergibesvär jag hade i hela min uppväxt.
Kanske att något du börjat äta regelbundet av nu inte är bra för dig? Någon grönsak, stark ost eller liknande?
Det är snart förkylningssäsong för mig, så jag är verkligen nyfiken på om jag kommer hålla mig frisk!

#6 Har aldrig varit allergisk i hela mitt liv och planerar inte pa att bli heller :P Har inte kakat ngt konstigt heller. Borjade ata mer broccoli och blomkal forra aret, annars har jag bara tagit bort saker. Det ar inte forrens jag gick over till lchf som den har "halvdana" forkylningen har kommit och stannat.
// Amanda

Jodå!
"Övernattenförkylningar" brukar jag kunna få ett par gånger om året.
Mina antikroppar är väldigt "elaka" nuförtiden
..
Bara två riktiga förkylningar som varat en vecka har jag haft under den senaste 4-årsperioden.
Båda har drabbat mig under perioder med lite för många avsteg..

Likadant här. Är mycket mindre förkyld nu. Kan känna lite i halsen och få lite snuva men det bryter inte ut på samma sätt som tidigare. Förrut var jag ordentligtförkyld minst 5 gånger / år.

Har varit förkyld sen i fredags! måste ju ge sig snart!

Våra barn som också äter LCHF, hemma, i skolan käkar de vanlig mat men tar bort de kolhydrater de ej vill äta, har inte varit sjuka på ett år ! Trots att alla klasskamrater är sjuka.
Om jag haft fler avsteg inpå varann, med några dagars mellanrum så verkar jag bli mer mottaglig. Som nu på semestern så åkte jag på förkylning, men annars så är jag ovanligt lite förkyld nu för tiden mot förr.

Jag har ätit LCHF i 1½ år nu och kan inte påminna mig att jag varit riktigt förkyld på den tiden. Har haft känningar som att jag varit på gång att bli sjuk men dan efter har det gått över.

Just vad jag tänkt på. vågar knappt säga det höt *peppar peppar* men både sambon och barnen har varit förkylda, mest sambon (han brukar aldrig vara sjuk) men jag har klarat mig undan, jag som oftast blir sjuk. Har tänkt på om det kan vara maten som gör det, då min sambo fortfarande äter kolhydrater.