Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5767 ggr
Medlem
2

B 12 igen!

Hej

Jag har brist på B 12 och käkar en tablett 1mg om dagen. För cirka två veckor sen började jag bli yr, mår illa, stickningar i händer och fötter, irriterad tunga  och känner mig helt borta, dvs mycket dålig koncentration.

Kan det vara så att min kropp slutat helt med att ta upp vitaminet i tabletterna? Jag var hos läkaren i förrgår och har inte fått svar på blodproven ännu så jag ställer frågan här eftersom jag är lite orolig.

dufva
0

Äter du enligt Camebridge/pulver eller LCHF nu?

Aniara4
0

Man bör ta folsyra samtidigt, har jag förstått. Och kanske de andra b-vitaminerna också?

andreas0
0

Interessant om B12 på WAPF:

http://westonaprice.org/basicnutrition/vitaminb12.html

Missa inte att det fortsätter med flera artiklar under listan över referenser.

Jag har ingen aning om din kropp har slutat ta upp B12, det får du nog prata med din läkare om. Men i så fall kanske du kan be om att få B12et som injektioner istället för i tablettform? Det kanske kroppen har lättare att tillgodogöra sig?

Medlem
0

Hej mina vänner

Jag har fått svaret och allt är bra förutom blodsockret som är mycket lågt enligt läkaren. Hon tipsade mig med att ta honung eller nått annat sockerhöjande Tungan ute Jag hade inte lust att förklara för henne att jag äter LCHF för att slippa tjat och kommer inte att sluta med min kost bara för att hon tycker att man skall ta snabba kolisar.

Men hon påpekade att jag har mycket höga värde av B12. Så vad jag förstod var att yrseln och illamåendet har med det låga blodsockret att göra, men den irriterade tungan hade hon inga svar på.

#1 Har slutat med ck för länge sen. Orkade inte ta bort de sista 10 kg med svältkuren.

#2 Ingen aning om man skall ta de andra b-vitamerna om man har brist på b12.

#3 Ska läsa artikeln i lugn och ro.

Det verkar som om min kropp inte har några problem med att ta upp b12. Jag kanske ska minska tablettintaget med en tablett varannan dag.

MimLan
0

#4 Vad betyder "mycket lågt" i faktisk siffra?

Medlem
0

Hon sa 44, vad den siffran betyder har jag ingen aning om.

Wildrat
0

Tar man tabletter (och de tas upp) får man höga värden. Man ska ha höga värden av B12 (så sluta inte med medicinen). Får du bara B12? Verkar konstigt gjort av din läkare. Man brukar få folsyra också (Folacin heter tabletterna) eftersom de hänger ihop på nåt vis.

Tog de några andra prover? Det finns mycket annat som påverkar nerverna…

Medlem
0

Jag har bara fått b12-tabletter. Kanske jag ska köpa ? Något bra märke? Ja det blev några prover och jag skall ha en kopia snart.

MimLan
0

Jag äter TrioBe, som är b12, b9, och b6 i en och samma tablett. På recept dock.

Medlem
0

#9 Hur mkt innehåller en tablett i g?

MimLan
0

#10 Har du försökt kolla i FASS?

Medlem
0

#11 Missade att kolla men nu har jag gjort det. B12 0,5 g. Får jag fråga varför du tar dessa tabletter?

MimLan
0

#12 Tja… Min läkare lade till det när han tyckte att jag inte tillfrisknade tillräckligt snabbt efter att ha börjat med medicinering mot hypothyreos.

Eftersom jag började klara av ansträngning igen verkade de fungera fint på mig. T.ex. att gå i en trappa eller uppförsbacke gjorde att jag ville somna pang bom, eller på gymmet bara jag gjorde någonting så ville jag somna, men så fort jag lade av med vad jag nu gjorde så var jag helt ok igen. Syresättningen kanske var kass.

Min läkare är onekligen skicklig på att täcka alla diffusa symtom som alla andra avfärdat. Det var en testmedicinering som föll väl ut, för jag hade inga alarmerande låga nivåer i blodproverna.

Medlem
0

#13 Det var skönt att höra att tabletterna hjälper.

Nu var jag och köpte folyra 1mg/tablett. Apotekaren sa att att jag skulle ta en tablett om dagen i en månad och sedan en tablett varannan dag. Men nu när jag läste på wikipedia så verkar det vara 0,4 mg som rekommenderas för kvinnor och män. Tycker ni det är för mkt att ta 1mg tablett dagligen?

ebet
0

Jag har hört (vilket numer vet man att inte betyder ngt) att man pinkar ut om det blir för mycket.Det har funkat i alla fall för mig, jag tar 1mg, och hart inte hft ngt problem

Wildrat
0

#14 Alla B-vitaminer (inkl B12 och folsyra) är vattenlösliga så överskottet kissar du ut. Ingen fara för överdosering alltså.

Wildrat
0

Jag är diagnostiserad med B12-brist (pernicös anemi) och jag tar 1mg B12 och 10mg folsyra varje dag.

Medlem
0

Wildrat

Min läkare sa att jag har högt b12 värde och att det är inte bra för överskottet kommer att lagras nånstans i kroppen. Men nu när jag läst din kommentar att b-vitaminerna är vattenlösliga så har jag blivit lite förvirrad.

MimLan
0

#18 De flesta är vattenlösliga, bara B6 är det inte. Fast vad den negativa effekten är om man får för mycket vet jag inte.

Aniara4
0

Tar man tillskott av B12 kan man få mycket höga nivåer i blodet, det är inte farligt. Jag såg skyhöga värden hela tiden hos äldre som fått B12-sprutor när jag sysslade med minnesutredningar (där man alltid kollade B12 eftersom det är en huvudmisstänkt för glömska hos äldre).

Själv tar jag B12-sprutor både oftare och i högre koncentration än vad som är gängse vid behandling mot b12-brist, eftersom dessa större mängder visat sig hjälpa en del mot de kognitiva problemen vid ME. (Det funkar f.ö. för mig också, hjärnan blir bra mycket klarare). Tillsammans med b12-sprutorna har jag fått utskrivet Folacin 5mg (alltså mer än 10 ggr den rekommenderade dagsdosen för friska) samt B6 också i ganska stor dos. Dessutom har jag fått recept på "multi-b"-tabletter.

Som jag förstår det konkurrerar åtminstone B12 och folsyra om någon mekanism i kroppen, vilken gör att man kan få brist på det ena om man överdoserar det andra. Det där med tungan låter som brist på något b-vitamin (minns inte vilket), så det kan nog vara värt att komplettera de andra också.

konichiwa
0

Intressant att läsa tråden.

För tre veckor sedan fick jag veta att jag ligger alldeles för lågt på B12. Läkaren rekommenderade 4x1gram B-tolvidon/dag i en månad sen underhållsdos på 1 gram/dag, men ingen folsyra.

Det konstiga är att jag ju ätit LCHF i fyra månader och borde ha byggt upp ett ordentligt 'lager'. Min kropp kan tydligen inte ta upp B!2  längre eller i alla fall med stor svårighet, så tolkar jag det.

Den värsta 'vimligheten' och sega tröttheten har gett med sej nu.

Bör jag äta folsyra också och varför skrev inte doktorn ut det också? Är det omtvistat på något sätt?

Zepp
0

"B12-vitamin lagras normalt i levern i stora mängder"

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/b12.html

"Vitamin B-12 (cobalamin) is an essential nutrient required for the synthesis of blood cells and the myelin sheath of the central nervous system. Only tiny amounts are needed to sustain health, and a healthy body is efficient at recycling B-12. Additionally, the body maintains a sizable store of the vitamin. The recommended daily allowance/input, or RDA/RDI, for vitamin B-12 is as follows, from NRC [1989, p. 162]:"

http://www.beyondveg.com/billings-t/comp-anat/comp-anat-7a.shtml#vit%20B-12

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Medlem
0

#20 Intressant! Jag kanske skall komppletera med de andra b-vitamnerna också och se om det blir en förbättring. Vad jag fick av läkaren är ett recept på en vätska som jag sköljer munnen med. Hon kanske tror jag har svamp (?).

Men det jag inte fattar är att enligt proven har jag lågt blodsocker. Jag erkänner att jag på sistone fuskade med en massa godis. Kan det vara så att min kropp har blivit förvirrad och börjat utsöndra en massa insulin? Ja jag vet, mycket frågor och tankar som snurra i mitt huvud nu.

Zepp
0

Hur lågt socker har du.. ja har 4.0 på morgonen!

MimLan
0

#6 Jag vet inte vad det är för skala hon utgår från, det är inte så att du bara skrivit fel? Att det skall vara 4,4?

konichiwa
0

Jag hittade själv svaret på min fråga här: http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=381

Jag ska alltså INTE själv börja lägga till folsyra utan följa doktorns förskrivning.

Ibland tycker jag att ni är väldigt snabba och säkra här med att tala om vilka kosttillägg man ska ta. Det är inte alldeles ofarligt och jag tycker att det är lite ansvarslöst.

Wildrat
0

#26 Vi svarade bara att de flesta som får B12 också får folsyra och att det var konstigt att hon inte fick det. Alla läkare vet inte allt och då är det ju bra om patienten kan ifrågasätta så det inte blir fel. Medlem mår ju inte bra och då vill man ha all ino man kan få…

Medlem
0

#24 #25

Enligt läkarn var det 44. Kan det vara så att hon menade 4,4? Jag är i Tyskland men jag tror inte siffrorna skiljer sig så mycket mellan Sverige och Tyskland, eller?

#27 Precis. Jag har diskuterat denna fråga innan och fått råd att kombinera b12 med folsyra men jag struntade i det tyvärr. Apotekaren sa igår samma som du skrev att man skall ha folsyra med så jag tror på det.

Och förresten, den folsyra jag köpte igår var inte 1mg utan 5mg. Jag tog en tablett igår och idag mår jag lite bättre så jag ska fortsätta ta dessa tabletter i en månad och i fortsättningen kommer det att bli 0,4-1mg istället.

Wildrat
0

#28 Kontakta läkaren och säg att du vill ha Folacin på recept, då blir det billigare…

MimLan
0

#28 Nä, jag tror inte värdena skiljer sig alls, bara hur man utläser dem. :)

44 är iaf inte på en skala vi använder av oss i Sverige. Vi får väl se om det finns någon som kan justera det till något vi känner till.

Zepp
0

Har för mig att vi i Sverige räknar på ett eget sätt..!??

"I viss litteratur anges P-Glukos i mg/dl istället för mmol/l. Vill man räkna om går är det bara att dela värdet angivet i mg/dl med 18 så får man värdet i mmol/l."

http://diabeteshandboken.se/B02_diagn_nivaer.htm

I så fall skulle du ha 44/18= 2.44 mmol/l vilket är katastrofalt lågt.. kan du stå upp utan att svimma?

Medlem
0

#31 Om det är säkert att det är det så borde jag hamnat i koma antar jag? Jag är rädd att jag har hypoglykemi.

Zepp
0

Eftersom du fortfarande står upp och även svarar så har du nog inte så lågt blodsocker som 2,44 mmol/l !?

Du får fråga Doc eller någon annan kunnig!

Medlem
0

#33 Ingen aning, det var vad blodproven visade.